Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

12v Led og Nexa


Espen Olsen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har LED belysning i hjemmet med fastmonterte dimmere. LED systemet er av typen dimmer på vegg som går over til driver og videre til led lysene (downlights). Kan jeg kjøe en trådløs LED-dimmer som jeg kan montere bak dimmeren på vegg, eller må jeg koble den mellom driveren og lyspunktene? Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis driveren kan dimmes (og slik ser det jo vitterlig ut :) ), så kan du koble en dimmer før driveren.

 

Du skriver "Nexa". Må det være 433 MHz eller kan det være Z-wave? Hvis sistnevnte, så ville jeg sett på Fibaro Dimmer 2. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Espen Olsen skrev:

Legger ved bide av dimmeren som er på vegg. Hvor må evt ledningen C og L1 kobles i Fibaro Dimmer 2 (om jeg oppgraderer til Z-wave?

Dimmer

 

Nå har du spurt 3 steder, vet ikke helt hvor du vil ha svaret...?

 

Fibaroen er for 230v, så det vil ikke fungere. Da må du fjerne dagens dimmer, få 230v frem til veggboksen og bytte driveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Nå har du spurt 3 steder, vet ikke helt hvor du vil ha svaret...?

 

Fibaroen er for 230v, så det vil ikke fungere. Da må du fjerne dagens dimmer, få 230v frem til veggboksen og bytte driveren.

Beklager. Er helt ny her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Espen Olsen skrev:

Beklager. Er helt ny her inne.

 

:) 

Jeg fjernet innlegget ditt i den andre tråden - de fleste her inne leser nok det meste som blir postet, så de ser nok innlegget ditt her. Enklere å «holde tråden» i ett innlegg. :) 

 

Jeg kjenner faktisk ikke til noen z-wave 1-10v dimmere, så ser ikke noen annen løsning enn å bytte både dimmer og driver, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

:) 

Jeg fjernet innlegget ditt i den andre tråden - de fleste her inne leser nok det meste som blir postet, så de ser nok innlegget ditt her. Enklere å «holde tråden» i ett innlegg. :) 

 

Jeg kjenner faktisk ikke til noen z-wave 1-10v dimmere, så ser ikke noen annen løsning enn å bytte både dimmer og

driver, dessverre...

Takk for ryddejobben :)  Jeg har pr i dag telldus live 433 MHz, så kan leve med noe som er kompatibelt med det om det eksisterer. Men det ser mørkt ut :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Espen Olsen skrev:

Jeg har pr i dag telldus live 433 MHz, så kan leve med noe som er kompatibelt med det om det eksisterer. Men det ser mørkt ut :( 

 

Veldig lite kjent med produkter som støttes av Telldus og særlig på 433MHz - det bruker jeg bare til sensorer, ikke lys. :) 

 

Ville nok gått over på z-wave, for før eller siden vil du nok gjøre det uansett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Olsen skrev:

Hadde bare lyst å kjapt få trådløs dimming på lysene i stue og kjøkken med en liten dings bak dimmerne. 

Hvis det er en 1-10V dimmer er det en liten mulighet for at du kan bruke en 0-10V dimmer,  men det kommer an på driveren (noen kan bruke begge deler):

https://www.tronika.no/en/lighting-control/975-dimmer0-10v-zmnhvd1.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

trodde driverne alltid var "enten eller". :) 

Jeg har ikke peiling. Bare vet at en elektriker byttet ut en 1-10V vanlig "analog" dimmer med en 0-10V Qubino-modul, og det gikk bra. (Ser ut til at det går bra for andre også).

 

Derimot tror jeg ikke det er en plan å bytte en 0-10V dimmer med en 1-10V dimmer....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.