Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av spotter med Elko 315GLE


Chierichetto

Anbefalte innlegg

Hei!

Neste steg i min hjemmeautomasjon er å få automatisert lysene i ganger, vindfang, bad og utelys.

Fellesnevneren her er at alle lysene er spotter med G9-pærer og Elko 315GLE dimmer.

Har brukt Nexa WMR-1000 andre steder i huset, men den fungerer tydeligvis ikke med dimmere.

Selv om jeg har planer om å automatisere basert på bevegelsessensorer og så videre er det ganske viktig at samboeren kan overstyre dette med brytere. Jeg vil nødig bytte ut alle dimmerne med andre brytere.

Selve dimmingen er ikke superviktig, men greit å ha.

 

Finnes det noe lignende som Nexa WMR-1000 som jeg kan bruke for å få automatisert disse lysene? Jeg har i dag Tellstick, men vurderer en Zigbee/Z-wave-stick.

 

Takk!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Chierichetto skrev:

Jeg vil nødig bytte ut alle dimmerne med andre brytere.

Jeg tror ikke du har så mye valg. Alternativet måtte være å sette en av/på-bryter foran dimmeren, men det er flere ulemper med det (som f.eks. hvis da noen skrur av dimmeren så vil den ikke fungere uansett).

 

Ta steget inn i Z-wave-verdenen er mitt tips hvis du har tenkt å automatisere flere lys. Det er mer behagelig, mer praktisk og kan enkelt dimmes (også til preset-nivåer), men du mister selve dimmehjulet. (Men vi venter på at HeatIt gutta skal få ut fingeren og lansere Z-Dim).

 

Alternativt kan du jo bruke en av de nye Elk RF-dimmerne. Det blir nok en hakket dyrere løsning, men da beholder du dimmehjulet. Og må finne en måte å inkludere Zigbee i HASS-oppsettet ditt (f.eks. deCONZ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar, Moskus!

Ser ut som om om jeg må bite i det sure eplet og bytte ut bryterne. Finnes det mange som passer inn i elko-rammer? 

 

Jeg ser at "alle" anbefaler Z-Wave. Hva er de store fordelene med Z-wave brytere for lysstyring kontra for eksempel 433mhz? Med min Tellstick kan jeg i dag dimme (dimbare) lys til preset-nivåer. Tenker du på at de er dimbare via selve bryteren på en god måte? Fra mitt ståsted så virker det som om Z-Wave bare koster en god del mer, kontra andre standarder. 433mhz plugin-mottakere får jeg på Clas Ohlson til 199 for en 3pack nå, og bestilte akkurat noen sonoff-mottakere på ebay til 60 kroner stykket.

 

Jeg har sett Elko sine nye dimmere som støtter Zigbee, men synes prisene var helt vannvittige for en bryter.

 

Trådfri sitt dimmehjul hadde muligens gjort jobben, om noen 3D-printer holdere til den som passer i Elko-rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Chierichetto skrev:

Hva er de store fordelene med Z-wave brytere for lysstyring kontra for eksempel 433mhz?

 

At mottakeren kvitterer på at signalet er mottatt. Med 433 MHz så sender du beskjed om å slå på lyset, men vet ikke om beskjeden når frem. 

 

I tillegg utvider z-wave-noder på strøm rekkevidden til nettverket ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chierichetto skrev:

Ser ut som om om jeg må bite i det sure eplet og bytte ut bryterne. Finnes det mange som passer inn i elko-rammer? 

Ja, hva med Elko RS- eller Elko Plus- brytere? ;)

 

Mikromoduler som f.eks. Fibaro Dimmer 2 legges i boksen bak bryteren, og så settes den en impulsfjær på den (eller "dem"). Et trykk på bryteren gjør at lyset bytter tilstand (av blir på, og på blir av). Hold inne dimmer opp eller ned (bytter retning ved neste trykk). Og så har du full kontroll fra huset: Hvis noen bruker selve bryteren, så vet HASS om det og viser korrekt status. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2018 den 21.55, Chierichetto skrev:

Hei!

Neste steg i min hjemmeautomasjon er å få automatisert lysene i ganger, vindfang, bad og utelys.

Fellesnevneren her er at alle lysene er spotter med G9-pærer og Elko 315GLE dimmer.

Har brukt Nexa WMR-1000 andre steder i huset, men den fungerer tydeligvis ikke med dimmere.

Selv om jeg har planer om å automatisere basert på bevegelsessensorer og så videre er det ganske viktig at samboeren kan overstyre dette med brytere. Jeg vil nødig bytte ut alle dimmerne med andre brytere.

Selve dimmingen er ikke superviktig, men greit å ha.

 

Finnes det noe lignende som Nexa WMR-1000 som jeg kan bruke for å få automatisert disse lysene? Jeg har i dag Tellstick, men vurderer en Zigbee/Z-wave-stick.

 

Takk!:-)

 

En mulighet hadde vært å bruke en aktuator med vekselkontakt og en bevegelsessensor med lysmåling.
315GLE er har to innganger slik at man kan koble den med en endevender. Ved å sette opp aktuatoren mot vekselkontakten og bruke beveglesessensorens lysmåler til å avgjøre om lyset er av eller på kunne du fortsatt ha brukt de gamle dimmerene.

Dessverre kjenner jeg ikke til noen som har aktuator med vekselkontakt. Det er litt dårlig utvalg av utstyr for z-wave dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.