Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker input til DIY ringeklokke (med kamera?)


mosfet

Anbefalte innlegg

Har nettopp byttet ytterdør, og i kjent stil så har jeg ikke montert lister rundt døra ennå. Dette blir nok gjort i løpet av de første 5 årene. I den forbindelse har jeg tenkt å legge opp en CAT6-kabel bak listene og ned i kjeller der jeg skal ha dataskapet mitt. Jeg ønsker å få en del ut av dette, og har listet opp ønskene under med høyest prioritet først:

 

- Ringeklokke (knapp) som kan varsle HomeSeer

- Utendørs kamera som kan streame over ethernet

- Utendørs PIR-sensor for å merke om det er bevegelse utenfor

- Utendørs Temp.-/fuktsensor

- Innendørs touchpanel med mulighet for å vise kamerastreamen utenfra

 

Det jeg har liggende:

Arduino Z-Uno

PIR-sensor

Temp./fuktsensor

 

Jeg tenker det enkleste er å trekke CAT6 med PoE til Z-Unoen som kobles til en ringeknapp på utsiden som har borret et lite hull til en PIR-sensor og temp.-/fuktsensor. Alt skjules bak listen og ferdig med det. For å få til dette mangler jeg bare en ringeklokkeknapp.

 

Men så var det utendørs kamera. Her tenkte jeg umiddelbart en Raspberry pi med kameramodul (med PIR/temp-sensoren og ringeknappen). Prisen for dette er en tusenlapp. Fordelen er at jeg får en kamerastream. Bakdelen er at jeg får en raspberry pi som må holdes oppdatert (linux) og at jeg må passe på å ha backup av minnekortet.

 

Til slutt er det innendørs touchpanel. Dette fåes jo i 7" til raspberry pi. Koster en tusenlapp. Kan putte skjermen og pi'en i en bilderamme fra Ikea e.l.

Jeg holdt på å bestille raspberry pi, 7" touchskjerm og kameramodul i går. Prisen havner vel på rundt 2500 kr.

 

Har tenkt litt mer i dag, og så slo tanken meg at jeg kan jo kjøpe et dedikert PoE-kamera for denne prisen og bruke Z-Unoen til det andre. Alt som kreves er at jeg trekker to strekk Cat6-kabler. Får ikke touch-skjermen, men har da mulighet til å bruke en tablet isteden. Mistenker at tableten med ImperiHome er mer brukervennlig.

 

Noen andre som har stått ovenfor samme problemstilling, og har valgt det ene eller andre (eller noe helt annet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med ett oppsett med en Nexa ringeklokke som får ipaden til å si dingdong via HStouch. I tillegg har jeg satt opp netcam studio, og Pushover så jeg fåpr bilde fra kamera som push på telefonen når noen ringer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Christian said:

Jeg er akkurat ferdig med ett oppsett med en Nexa ringeklokke som får ipaden til å si dingdong via HStouch. I tillegg har jeg satt opp netcam studio, og Pushover så jeg fåpr bilde fra kamera som push på telefonen når noen ringer på. 

 

Hva slags kamera bruker du for å få bilde? Nexa 433 Mhz direkte til HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg bruker et billig Wi-Fi kamera og ContaCam for å hente streamen, når det ringer på så sender HS meg en mail med snapshot.

https://m.banggood.com/Digoo-DG-M1Q-960P-2_8mm-Wireless-Mini-WIFI-Night-Vision-Smart-Home-Security-IP-Camera-Onvif-Monitor-p-1123595.html

 

 

Er det bevegelsessenor på disse ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke integrert, men det kan settes opp i ContaCam såvidt jeg vet, har ikke testet det.

Men skulle ønske bildekvaliteten hadde vært ett hakk bedre, ser jo forsåvidt greit hvem som ringer på, men kanskje finne et ekte HD kamera etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.