Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan man sende samme kommando med ulik payload og styre ulike enheter?


Anbefalte innlegg

Jeg har en kommando som jeg skulle overført over til HASS med MQTT, kort og godt bryter på og bryter av. Men så er det altså 15 forskjellige brytere i sjappa, og istedenfor å opprette en trigger og action for hver eneste av dem (og innimellom kommer det til nye, eller det kan bli byttet om på noen) skulle jeg gjerne kunne sende MQTT med kommandoen av/på og så enhetsnummeret i Z-Wave som payload. Er det noen som vet hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett på det, og jeg tror det er altfor innviklet å sette seg inn i. Enten er ikke Hass veldig brukervennlig for helt enkle skript, eller så har jeg ikke forstått det (det siste er sikkert mest sannsynlig...). Den koden jeg bruker i Node-RED er så enkel som dette (NR bruker javascript, men å bygge lignende kode i Python er en bagatell for meg, hvis jeg fant ut logikken):

 

ZWaveDevice = msg.payload;
msg = {'topic': 'setValue', 'payload': {'nodeid':ZWaveDevice, 'cmdclass':112,'instance':1, 'cmdidx':10, 'value': 300}};
return msg;

Dette sendes da på en output til Z-Sticken. Det kaller jeg med denne kommandoen via MQTT:

 

ZWaveDevice = 2

eval(("eg.plugins.MQTTthreads.publishMQTT(u'Thermostat', u'10.10.10.10', 1883, u'ZWaveTermostatHigh',u'")+str(ZWaveDevice)+("', 0, False, '679027269429', False, u'username', u'password', False, u'', u'', u'', u'TLSv1.2')"))

Så det er Z-Wave-devicen som er payload i meldingen, mens triggeren er ZWaveTermostatHigh. Som den første koden viser, gjør dette at den sender 30 grader (value 300) til Heatit-termostaten, som er min måte å slå den på. ZWaveTermostatLow er 15 grader. Dermed styrer jeg dem med automatiseringssystemet ut fra en nøyaktig lufttemperatursensor i rommet, og ikke gulvføleren. Men fins det noen enkel måte å ordne sånn enkel kode på i Hass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.