Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan Hass vise setpoint i HeatIt!/Multireg-termostater på noen måte?


Anbefalte innlegg

Enkelt og greit. Jeg finner ikke ut hvordan man avleser innstilt setpoint fra en Heatit. Det var ikke noe problem i det hele tatt i Node-RED (som jeg droppet for Z-Wave fordi det funket dårlig med dørlåsen), men i Hass finner jeg det ikke noe sted. Er det godt skjult, eller er jeg bare dårlig til å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lynrast svar! Men jeg forsto ikke helt den der, er jeg redd. Jeg har brukt Hass i fire dager... Hvor går jeg inn for å finne det? Jeg vil gjerne ha det i en automation, så jeg kan sende det som MQTT når det skjer endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det mangler noe her. Kan det være fordi jeg hadde lagt inn termostaten i et annet system først, og så la den inn i Hass? For dette er alt jeg ser som virke som det er aktuelt:

 

climate.termostat_8_cooling_1	Heat	
operation_list: Off,Heat,Cool,Heat Econ
value_id: 72057594093551650
node_id: 3
min_temp: 7
max_temp: 35
operation_mode: Heat
temperature: 22
value_index: 2
supported_features: 129
value_instance: 1
current_temperature: 23.5
unit_of_measurement: °C
friendly_name: Termostat 1 gulvtemperatur

climate.termostat_8_dry_air	Heat	
operation_list: Off,Heat,Cool,Heat Econ
value_id: 72057594093551746
node_id: 3
min_temp: 7
max_temp: 35
operation_mode: Heat
temperature: 23.5
value_index: 8
supported_features: 129
value_instance: 1
current_temperature: 23.5
unit_of_measurement: °C
friendly_name: Termostat 1 gulvføler temperatur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins tydeligvis et eller annet sted inni der, for når jeg går på Z-Wave-konfigurasjonen, velger Heatit-noden og går til "Node config options",  kan jeg under parameter 10, CO Mode Setpoint, se hva den i øyeblikket står på. Men jeg finner det altså bare ikke noe annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også sette det som parameter i en Automation:

 

{
  "node_id": 3,
  "parameter": 10,
  "value": 150
}

 

Så jeg tror det må være mulig å sende det med MQTT på måte som ligner denne:

 

{
  "payload_template": "{{states.sensor.termostat_8_temperature.attributes.node_id}},{{states.sensor.termostat_8_temperature.state}}",
  "topic": "eg/Gulvtemperatur"
}

Her sendes gulvtemperaturen fra termostat 8. Så det jeg må vite, er vel hva som er det riktige plassen, og den syns altså ikke under states.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ligger inne i climate-objektet, og derfra kan du hente ut info hvis du på død og liv må ha settpunktet for seg.

 

Jeg har gjort sånn at når jeg har Energy Heat activert, setter jeg group visibility på en gruppe som har energy_heat-entity til visible og den som har Heating-objektet til hidden. Og så omvendt. Dette styrer jeg i Appdaemon.

 

bruk climate.set_operation_mode med operation_mode = "heat (default)" eller "Energy Heat"

og så bruker du climate.set_temperature med Temperature  = <settpunkt>, og entity climate.termostat_heating eller climate.termostat_energy_heat

 

Du må bruke climate-funksjonene heller enn å bruke zwave-funksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må vite når setpoint endrer seg fordi jeg kjører termostaten "manuelt", altså veksler mellom setpoint på 15 og 30 grader etter lufttemperaturen på en tempsensor. Og det er den mottatte endringen i setpoint som viser at kommandoen kom gjennom. Så det jeg vil, er å sende det med MQTT, ikke vise det på GUI-en til Hass. Og nå må du unnskylde at jeg er tett som ei potte her, men jeg ser altså ikke noe sted jeg kan hente setpoint til MQTT. Når jeg kjører MQTT state stream, ser jeg denne rekka ved oppstart (når den sender ut alt den har på enheter):

 

Quote

14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/state u"Heat"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/current_temperature u"23.5"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/node_id u"3"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/supported_features u"129"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/friendly_name u""Termostat 1 gulvtemperatur""
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/operation_list u"["Heat", "Heat Econ", "Cool", "Off"]"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/value_instance u"1"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/temperature u"22.0"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/value_id u""72057594093551650""
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/operation_mode u""Heat""
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/unit_of_measurement u""\u00b0C""
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/max_temp u"35"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/min_temp u"7"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_cooling_1/value_index u"2"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/state u"Heat"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/current_temperature u"23.5"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/node_id u"3"
14:01:54   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/supported_features u"129"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/friendly_name u""Termostat 1 gulvf\u00f8ler temperatur""
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/operation_list u"["Heat", "Heat Econ", "Cool", "Off"]"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/value_instance u"1"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/temperature u"23.5"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/value_id u""72057594093551746""
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/operation_mode u""Heat""
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/unit_of_measurement u""\u00b0C""
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/max_temp u"35"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/min_temp u"7"
14:01:55   MQTT.eg/climate/termostat_8_dry_air/value_index u"8"

 

Som du ser, er det state "Heat", men setpoint er ikke noe sted å finne, og jeg ser heller ingen entity som heter heating. Kan det være at termostaten trenger å tilknyttes heating på en måte? Og vet du i så fall hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det. Som jeg sa, så er de ikke der. De eneste entityene som er der, er de jeg viste deg i posten over. Jeg begynner mer og mer å lure på om jeg må sette opp Z-Wave-nettverket fra grunnen av fra Hass. Men det er jo litt rart, for det bygger jo på OZW, og akkurat termostatene funket helt greit i Node-RED, som også bygger på OZW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i xml-fila til OZW at den skal ha inne den riktige command class (jeg tror iallfall den er riktig):

<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" innif="true" base="1">
<Instance index="1"/>
<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="2" label="Cooling 1" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="22.0"/>
<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Dry Air" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0"/>
</CommandClass>

Men den har noen funky verdier der, men cooling 1 og dry air, og ikke noe heat. Så jeg må kanskje fjerne den fra nettverket og legge den til igjen fra inni Hass.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Node-RED, faktisk. Men det henvender seg jo til OZW direkte, omtrent som Hass, så vidt jeg har forstått. Jeg hadde hele nettverket oppe i et par måneder før jeg nå gikk over til Hass. Men da får jeg fjerne dem, nullstille Z-Sticken og legge alt til igjen. Så da vet jeg hva jeg må bruke noen timer på hjemme i huset. Her på hytta er det bare 4 enheter, hjemme er det vel 30... Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd exclusion og så inclusion, men bortsett fra at navnet endret seg, så ser jeg ikke noe mer:

 

Quote
climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_cooling_1 Heat friendly_name: ThermoFloor AS Heatit Thermostat TF 021 Cooling 1 node_id: 5 temperature: 22 value_id: 72057594127106082 supported_features: 129 unit_of_measurement: °C min_temp: 7 value_index: 2 current_temperature: 23.5 max_temp: 35 operation_mode: Heat operation_list: Heat,Off,Heat Econ,Cool value_instance: 1
climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_dry_air Heat friendly_name: ThermoFloor AS Heatit Thermostat TF 021 Dry Air node_id: 5 temperature: 23.5 value_id: 72057594127106178 supported_features: 129 unit_of_measurement: °C min_temp: 7 value_index: 8 current_temperature: 23.5 max_temp: 35 operation_mode: Heat operation_list: Heat,Off,Heat Econ,Cool value_instance: 1

 

Det er alt som står under climate i min <> liste. Kan du være så snill å vise meg hva du har i din, så jeg vet hvordan det skal se ut når det funker som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er min heatit:

"Settpunktet" leses fra "temperature", mens sensor verdi(gulvføler) kommer fra "current temperature"

climate.kjellerbad_termostat_10	Heat	
current_temperature: 22.5 
min_temp: 7 
max_temp: 35 
temperature: 24 
fan_mode: Auto 
fan_list: On,Auto,Cycle 
operation_mode: Heat 
operation_list: Heat,Cool,Auto Changeover,Off 
Vera Device Id: 10 
unit_of_measurement: °C friendly_name: Kjellerbad Termostat 
supported_features: 193

 

gulvtermostater er ikke så utbredt at de får sin egen upnp schema, så må dele med andre HVAC uniter, derav fan mode, op mode etc.

(urn:schemas-upnp-org:device:HVAC_ZoneThermostat:1)

Endret av LenothX90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Snålt! Da er det noe spinngærent her. Hvor ser du den lista? For som du kan se på min over, er den ikke likt formatert. Formateringsforskjellen kan kanskje være fordi du bruker Vera, ikke Z-Stick?

 

Samtidig har jeg en "current temperature", som stemmer, men jeg har en "temperature" på 22. Og jeg har ikke det som setpoint eller lignende på noe. Eco har 5 grader, og comfort veksler mellom 15 og 30, som av og på. Så det virker som om den har låst seg. Eller så er det lufttemperaturen den viser, men det ville jo være like rart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner absolutt ingenting! Jeg har fjernet alt av Z-Wave, slettet alle zwave*.cfg-filene som fins på systemet og så lagt til greiene igjen fra Hass, men fremdeles fins det ingen Heating eller Energy Heating, bare cooling og dry_air. Kan det ha noe med hva man bruker til Z-Wave? Jeg har en Z-Stick 5. generasjon, så den skulle kunne ta alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd factory reset på termostaten og å legge den til i secure mode, men det hjalp ikke. Edit: Det er versjon 1.8 av firmware, men det er vel den de fleste har?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gått tilbake til en tidligere versjon av installasjonen og resatt alt mulig. Ingenting funker. Jeg får ikke Heat som entity, og Temperature (altså setpoint) holder seg på det nivået den var da termostaten ble paret med Z-Sticken, har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli desperat her! Kan noen være så snille å legge opp den delen av innholdet i sin zwcfg_0 .... xml som angår termostaten, så jeg kan se om den er forskjellig fra den fila jeg har her?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.