Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Devicelist er plutselig borte


RoRy

Anbefalte innlegg

Har så vidt begynt å sette meg inn i Homeseer, men har begrenset datakunnskap..... mildt sagt!

 

Har lagt inn en del devicer men nå er alle borte både Z-wave og RFXCom.

 

Under oppstart kommer dette frem, antar det har en sammenheng.

 

24.06.2018 11.02.11 ~!~Error~!~Failed to get version information from configuration database (invalid database), data NOT loaded.
24.06.2018 11.02.13 ~!~Starting Plug-In~!~Initializing plugin Z-Wave ...
24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Plugin Z-Wave started successfully in 523 milliseconds

24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Initializing plugin RFXCOM ...

24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Plugin RFXCOM started successfully in 149 milliseconds
Startup Complete, 1 errors detected, check the log for more information.

 

 

Er det forresten noen i nærheten av Trondheim-Malvik som kunne hjelpe meg med å sette opp et greit hjemmenettverk med en ny Altibox hjemmesentral,  inkl. grunnleggende innstillinger for å få overvåkingskamera, homeseer og et brukbart wifi oppsett til å fungere tilfredsstillende.  Litt betaling skal vel ordne seg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du Windows? Har det tilfeldigvis blitt foretatt en tvangsrestart pga Windows Update? I så fall blir databasen ofte korrupt... det ligger 10 backupfiler av den i Data-mappa, stopp HS og prøv å døp om den nyeste «Homeseer_XX.hsd»-fila og erstatt «HomeSeerData.hsd» (ta backup av den først!). Start så HS igjen. 

 

2 timer siden, RoRy skrev:

Er det forresten noen i nærheten av Trondheim-Malvik som kunne hjelpe meg med å sette opp et greit hjemmenettverk med en ny Altibox hjemmesentral,  inkl. grunnleggende innstillinger for å få overvåkingskamera, homeseer og et brukbart wifi oppsett til å fungere tilfredsstillende.  Litt betaling skal vel ordne seg også...

 

Jeg bor i Trondheim og driver faktisk et lite IT-firma. :) men, har ingen erfaring med Altibox... skal du bruke deres sentral som ruter eller skal du ha en annen etter den? Skal du kjører flere nett (VLAN)?

 

EDIT: Prøv @Moskus sitt forslag først. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus: Finner ingen .journal i Data-katalogen.

 

ZoRaC: Eneste jeg finner er dette (se utklipp under)

 

Hvis ikke, er det eneste jeg finner HomeSeerData.hsd

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg bor i Trondheim og driver faktisk et lite IT-firma. :) men, har ingen erfaring med Altibox... skal du bruke deres sentral som ruter eller skal du ha en annen etter den? Skal du kjører flere nett (VLAN)?

 

IT-Firma.. hørtes dyrt ut ? 

 

Bør jeg ha flere nett? VLAN hva er det? (skjønner det når du skriver slik).Det er på dette nivået jeg er?

 

Det eneste jeg vet er at jeg ønsker er: at ting virker, og er enkelt.  (i den grad det går)

 

Ståa er slik:

Enebolig 3.etg. utleie i kjeller.

Cat.6 fra tekn.rom til de fleste rom.

Altibox FMG3542 sentral, 1 stk. ASUS RT-AC66U, og 1 Stk. ASUS RT-AC87U

Ønsker god wi-fi inne og ute på terrasse.

 

Har en  PC med windows dedikert til Smarthus, Homeseer og Hikvision-kameraer, få dette i gang, med automatisk oppstart etter stømbrudd (kameraer virker i dag på Mac`n) 

Få kamera og smarthus tilgjengelig på telefonen når jeg ikke er hjemme.

 

Har allerede pådratt meg en real sprekk på boligbygginga...........?

 

 

 

 

image.png.e5a95b544e9621916bf52fb2f0a75348.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RoRy skrev:

ZoRaC: Eneste jeg finner er dette (se utklipp under)

 

Hvis ikke, er det eneste jeg finner HomeSeerData.hsd

 

Ingen andre HomeSeerData-filer i Data-katalogen? Jeg har 11 HomeSeerData i min Data-katalog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, RoRy skrev:

IT-Firma.. hørtes dyrt ut 1f605.png 

 

Ikke nødvendigvis - er et lite enkeltpersonforetak, slik at jeg kan fakturere når jeg hjelper fjerne bekjente. :) 

 

36 minutter siden, RoRy skrev:

Bør jeg ha flere nett? VLAN hva er det? (skjønner det når du skriver slik).Det er på dette nivået jeg er1f628.png

 

Det eneste jeg vet er at jeg ønsker er: at ting virker, og er enkelt.  (i den grad det går)

 

Jeg har egne nett for våre PCer/mobiler, gjester, IoT, servere og kamera. VLAN kan enkelt forklares som flere nettverk på samme switcher/ruter, men som er isolert fra hverandre. Når kameraserveren skal laste opp et bilde til HomeSeer, så må jeg spesifikt åpne for det i brannmuren (ruteren). 

 

Separering gir økt sikkerhet, men øker kompleksiteten. Mulig det ikke passer for deg, slik du beskriver det. :) 

 

38 minutter siden, RoRy skrev:

Ståa er slik:

Enebolig 3.etg. utleie i kjeller.

Cat.6 fra tekn.rom til de fleste rom.

Altibox FMG3542 sentral, 1 stk. ASUS RT-AC66U, og 1 Stk. ASUS RT-AC87U

Ønsker god wi-fi inne og ute på terrasse.

 

Trenger du sende både TV og Internett over samme Cat6-kabel noe sted? Det kompliserer i så fall en del..

 

Hvis ikke ville jeg nok satt Altibox i bromodus, 87 i 3. Etg som ruter og 66 i 1. Etg som aksesspunkt. Kabelforbindelse mellom dem. 

 

Så vidt jeg husker har Asus gjestenett-funksjon. Det ville jeg brukt mot utleiedelen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backup.. Hadde ikke kommet så langt nei?

 

Dobbel cat6 til alle kontakter, så tv/data hver for seg. Alt unntatt bærbart er/skal være kablet tenkte jeg. Har 500/500 Mbps linje og ønsker høyest mulig hastighet rundt baut.

 

Min tanke var å bruke 66 i leiligheten... men hva vet jeg...

 

Tja, kunne jo tatt en kjapp prat over tlf. angående en liten faktura?

 

Du kan jo ringe meg når det passer på tlf.90092123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoRy skrev:

Min tanke var å bruke 66 i leiligheten... men hva vet jeg...

 

Kan være et alternativ det også, og da 87 i 2. Etg. Kommer veldig an på bygningen, materialer, osv. Ved å ha dem i 1./3. så får du trolig best dekning og leietaker Ok-dekning. :) må nesten prøve seg litt frem. 

 

1 time siden, RoRy skrev:

Tja, kunne jo tatt en kjapp prat over tlf. angående en liten faktura1f913.png

 

Jeg har en uke igjen i min ordinære jobb før jeg tar ferie, så det er litt travelt for tiden. Har nok ikke noe ledig tid før etter ferien, dessverre... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, ingen krise.

Har jo bodd i dumme hus i mange tiår, og det funker fint det også?

Uansett en fin hobby om vinteren, det er mye annet enn PC som frister når det er sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.