Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SmartCaravan?


PerH

Anbefalte innlegg

Noen som har lekt med hjemmeautomasjon og 12V anlegg?

Jeg finner lite ferdige produkter for dette, så planen er nå å bruke Wemos D1(ESP8266) og 8 ports relèkort for lys og annet utstyr.. 

Andre ting jeg gjerne vil ha i systemet er jo batterispenning og strømtrekk, og nivå på vanntanken (kanskje tilogmed automatisert påfylling?). 

 

Noen som har kommet lenger enn meg på slikt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen løsning, men er interessert i noe tilsvarende for båt. Spesielt å sjekke batterispenning hadde vært veldig nyttig. 

 

Her i Stavanger bygges det jo ut LoRa-WAN så jeg kunne faktisk tenke meg å benytte det, men det viktigste er å finne en pålitelig krets for å måle batterispenning remotely uten å ødelegge noe ellers for strømmen. Jeg kan legge opp fast strøm hvis det kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt eller Caravan blir ganske likt.

 

Jeg kjører raspberry pi i båten som følger med på temperaturer (via domoticz og rfxcom), NMEA data (navigasjon, vind og dybde) samt informasjon om strøm og solcelle (via venus).

Dette har jeg sydd sammen via Node-red og presenteres på en skjerm nede i båten. Den multiplexer også nmeadata til fra kartplotter og ais, og sender det også ut på wifi så jeg har nmea data på padden.

 

Sånn ser skjermbildet ut:  (navigasjonsdata mangler siden kartplotter ikke står på)

skjermbilde2.JPG.520527f3e28c01ce3b58dfdda92d3165.JPG

 

Jeg prøvde meg på å styre landstrøm via z-wave men det ble bare tull siden jeg ikke har konstant 230v i båten.

(enhetene ble markert som dead og våknet ikke til liv igjen når jeg koblet på 230v).

 

Nå kjører jeg 433mhz på landstrøm men da kan man aldri være sikker på om enhetene har skrudd seg av eller på.

Ser en på båtforumet har gjort det med zigbee og er veldig fornøyd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvåkning av solcelle og batteri gjøres via Victron Energy batterimonitor og solcelleregulator, de støtter opensource.

Jeg har skrevet mer om dette på ett båtforum så kan kopiere inn linken til den posten her om det er greit for moderator ( @Moskus)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken:

https://baatplassen.no/i/topic/133532-hvordan-bygge-din-egen-victron-energy-color-control-gx/?tab=comments#comment-1994877

 

Dette er skrevet Mai 2017 så det har jo skjedd litt i mellomtiden.

 

I stede for å kjøre dataene via MQTT til Openplotter, så har jeg gått over på å flytte data over via signalk plugin.

https://www.npmjs.com/package/signalk-venus-plugin

 

Victron Energy har også en LoRa-Wan dings til sine produkter, men har ikke lest meg opp på denne.

 

Har også nå en USB-NMEA2k dings i bestilling, så neste utfordring blir å sende data fra Openplotter til kartplotteren på pidestallen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr nivå på vanntank så har jeg 4stk av denne som jeg bruker for å måle nivå på septiktanken:

https://www.ebay.com/itm/Non-contact-Tank-Liquid-Water-Level-Sensor-Switch-Container-Water-Level-Switch/322901652198?hash=item4b2e7032e6%3Ag%3Aj9QAAOSwqVBZaHR-&_sacat=0&_nkw=non+contact+water+level+sensor&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0

 

Koblet til en arduino som sender seriell data til node-red.

De gir meg 1/4 - 1/2 - 3/4 og Full tank.

 

Har blitt tipset om denne så har en sånn i bestilling:

https://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-liquid-water-level-sensor-liquid-level-switch-Non-contact-Digital/311909701176?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Som skal kunne monteres under tanken og måle høyden på veskeinnholdet.

Tenker å prøve å montere en sånn på septik, ferskvann og gassbeholderen for å måle nivået.

 

Kommer til å presentere det på en nextion skjerm separat.

R-Pi`en min som kjører Openplotter trekker 1.5A i snitt så det er greit å kunne skru den av når vi ligger i uthavn.

 

20180806_090418.thumb.jpg.7c5f27b291705ff0232573e641c8e6d3.jpg

 

Noen som foressten har tips om hvor man kan kjøpe en ramme for innfelling til Nextion 3.2" skjerm?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.