Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmtvannsbereder


Dronnen

Anbefalte innlegg

Nok en varmtvannsbereder tråd. :P 

 

Må nok ha ny VVB og lurer på om noen har kontroll på om det er noe der ute som man koble til Homeseer. 

Eventuelt har mulighet til å få koble til temperaturføleren, slik denne kan sendes til Homeseer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Gjorde nettop dette selv, brukte z-wave rele til Aeotec som er direktekoblet. Elementet i tanken er 3KW, og da er det krav til at tanken skal kobles direkte (uten støpsel).

Releet støtter 40A så det er godt overdimensjonert. Bruker så tempmåler fra clas ohlson som jeg modifiserte (lodde temp sensoren på ledning og stappet denne inn under isolasjonen i tanken). henter så data via RFXcom. Tanken står på fra 00:00 og går av 07:00, den vil skru seg på om temp går under 40 C. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kjetilsn said:

Gjorde nettop dette selv, brukte z-wave rele til Aeotec som er direktekoblet

Var dette jeg å tenkte, men har mulighet til å sette opp ett lite "sikringsskap" ved VVB som jeg kan ha diverse utstyr i. 

1 hour ago, kjetilsn said:

Bruker så tempmåler fra clas ohlson som jeg modifiserte (lodde temp sensoren på ledning og stappet denne inn under isolasjonen i tanken)

Vet du om det er mye forskjell fra temp på utsiden og inni? Skal vel i teorien være ganske likt, siden denne ligger rett på stålet? 

 

54 minutes ago, ZoRaC said:

Hmm, kanskje ikke så dum, men treger jo ikke alt det waterguard utstyret som henger med. 

På tegningen ser det også ut til at de to temperatur sensorene også her er på utsiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Dronnen said:

Vet du om det er mye forskjell fra temp på utsiden og inni? Skal vel i teorien være ganske likt, siden denne ligger rett på stålet? 

 

Ser ut som det lite forskjell. Temperaturen ligger på 70 grader maks, som stemmer med tanken sin termostat, temp endringer skjer relativt raskt.

Sensoren er montert i siden, halvmeter fra toppen.

 

varmtvann.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.