Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan kontrollere en gruppe av devices?


Kubegutt

Anbefalte innlegg

I en event, - hvordan kan man kontrollere en gruppe av devicer, istedet for en og en? 

Ser for meg at man f.eks har en event, "god morgen", som starter kl 0600, og et sett med lys slås på automatisk. 

Hvordan velge en gruppe, fremfor en og en device? 

Er løsningen å bruke z-wave action - og velge iht rom/etasje? Dog, her har du bare "on/off" ikke type sette dimmenivå osv. 

 

Endret av Kubegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du har flere eventer, som gjør mye av det samme, - f.eks slår på alle lys i 1. etg med en dimmer setting til 20%. Skulle ønske jeg kunne bare slå på en gruppe med lys, uten å spesifisere hver enkelt, til en dimmersetting som nevnt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kubegutt skrev:

La oss si at du har flere eventer, som gjør mye av det samme, - f.eks slår på alle lys i 1. etg med en dimmer setting til 20%. Skulle ønske jeg kunne bare slå på en gruppe med lys, uten å spesifisere hver enkelt, til en dimmersetting som nevnt. 

 

Det er det jeg gjør - bruker «event» som en «gruppe». Dette eventet kjører aldri «av seg selv» - det kjører når huset går i nattmodus eller vi reiser bort. Så jeg gjør endringene på lysene bare ett sted og kaller dette eventet fra andre events. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kubegutt skrev:

Ah sånn ja. Du kaller eventet fra andre events? Og definerer heller handlingene i ett event, som du kaller? 

 

Jepp. Dette eventet heter «Alle av - 1. Etg», så hvis jeg kjøper noen nye lys så legger jeg de bare til her. «Borte» og «natt»-eventene kjører da bare «alle av - 1. Etg» og «Alle av - 2. Etg». 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo også løses ved å benytte "scenes". Scenes-funksjonaliteten ser jo elegant ut, men jeg har ikke helt fått tak på dette. Litt mindre rotete enn events, men også litt mindre transparent og dårligere implementert har jeg inntrykket av. Hvis man har et ganske stort antall av devices som støtter scenes virker jo dette ganske forlokkende.

 

Edit: se også denne tråden vedr. "all on"/"all off".

Endret av Nettopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.