Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Tips og råd til en nybegynner


Mr.Ulv

Spørsmål

Hei.

Er helt fersk på dette med å automatisere hjemmet og vet lite om de forskjellige produktene som er på markedet.

Jeg har startet med tanken på å begynne i det små med evt lysstyring (sette scenarioer osv) i første omgang.

 

Tanken er å sette opp en Gateway og bytte ut LED dimmerne.

Tenkte jeg ville ha ELKO ESH Plus 316GLED Zigbee istedenfor å bytte ut alle LED spottene, Er snakk om stue, gang, kjøkken, soverom, 2.etasje.

I følge mail fra ELKO så hadde ikke de sperret dimmerne sine for parring med andre gateway'er, men de kunne ikke garantere for funksjonaliteten.

 

Har per dagsdato Yale Doorman V2N og Verisure, jeg antar at det kanskje blir avansert å kunne flette dette sammen med noe Gateway fra FutureHome eller Home Control HCG2?

Å bruke Yale Doorman til å slå av og på alarm syntes jeg er veldig fint, men kunne også ønsket meg at lyset i gangen slo seg på samtidig.

 

Ønsker ett system som er enkelt, pent og oversiktlig uten at jeg trenger å måtte sette meg inn for mye script skriving osv.

 

Det har sikkert vært lagd ett emne om lignende tidligere, beklager det på forhånd.


Noen som har noen gode forslag, tips, erfaringer eller råd?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

FutureHome støtter ikke Zigbee som Elko bruker. Home Control bruker Zigbee, men jeg er ikke sikker på om de støtter Elko...

 

Det finnes imidlertid alternativer. F.eks. kan du gå for SmartThings som støtter både Z-wave og Zigbee. Eller du kan tenke litt større og gå for noe som støttes av deCONZ (det gjør nesten alt). Da har du maaange alternativer (HomeSeer, Home Assistant, OpenHAB, Domoticz, etc). :) 

 

Verisure er dessverre ikke de mest samarbeidsvillige. Har du alarm derfra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.