Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner med hodebry


Daniel R

Spørsmål

Hei.

Jeg er helt fersk med dette, og har derfor en hel haug av spørsmål. 

Har skjønt at jeg må bare ta dette fra en kant, da det er en evig jungel med utstyr der ute.

 

Jeg ønsker først og fremst å kjøpe en Google Home-høyttaler, slik at jeg kan styre alt med stemmen.

Har forstått at det er lurt å ha en HUB/gateway i tillegg, for å kunne knytte opp Z-wave/Zigbee-kompatible komponenter mot Google?

Den jeg har sett meg ut er da Samsung sin SmartThing, rett og slett fordi denne støtter begge protokollene.

Er det andre produsenter dere heller vil anbefale?

Det andre jeg lurer på, er om alt som bruker samme protokoll (eks. Zigbee) da automatisk er kompatibelt? Eller er dette individuelt hva produsentene velger å åpne opp produktene sine for?

 

Kan jeg kort forklart kjøpe en Elko-dimmer som er Zigbee-kompatibel, koble denne opp mot Samsung sin SmartThings gateway og dimme lysene med Google Home?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis man lager en Z-wave dimmer så er det visse klasser man skal implementere for at den skal bli godkjent. Dermed er man "garantert" at alt Z-wave utstyr kan snakke sammen. Jeg har satt "garantert" i hermetegn fordi, som med standarder flest, er det mulig å tolke litt. Dermed kan man også rote det litt til.

 

I Zigbee-verdenen er det ingen krav om å implementere noe som helst. Det er mer opp til produsenter av utstyr og av controllere å bli enige om å f.eks. benytte forslagene til Zigbee-aliansen, eller å gjøre noe annet. Dermed er Zigbee-verdenen mer fragmentert enn Z-wave-verdenen.

 

For generelt utstyr er imidlertid ikke dette et enormt problem. Det finnes device handlers for Elko-dimmere for SmartThings og jeg tror også for Elko-termostaten, men på den siste er jeg ikke sikker.

 

Min opplevelse er at Z-wave er mer strømlinjeformet for sluttbruker, mens noen produsenter liker Zigbee bedre fordi det er mindre strengt (og koster mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.