Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Läsa data fra HAN-porten (Aidon)


Stephan Cassel

Spørsmål

Hej 

 

Har læst med intressanta løsningar hur man enkelt kan læsa data från HAN-porten. I mitt fall Aidon.

Raspberry-pie + M-BUS to USB är förstås vældigt moro men finns det alternativ?

 

Skulle gärna vilja putta in en færdig liten boks (dubbeditt) som kopplar upp sig i WiFi nettet. Läser seden Wifi data via Android/Java + iOS/Swift.

Dvs jag ønskar helts angripa projektet med software mot færdig hardware. Er det mulig?

Har googlat utan resultat. Jag er verkligen nybørjare på detta område.

 

Alla tips mottas med stor tacksamhet.

 

Mvh

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Strålande. Tack før info.

Tibber Pulse har jag hørt drar lite før mycket strøm som får målaren att lukke HAN-enheten.

Det jag ønskar er att køpa en "HAN-plug", oberoende av strømleverantør, och bygga appen själv (er app utvikler) 

Tack igen ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutter siden, Stephan Cassel skrev:

Det jag ønskar er att køpa en "HAN-plug", oberoende av strømleverantør, och bygga appen själv (er app utvikler) 

Joda, jeg forstår tanken, men som utvikler vet du jo at for at appen skal bli skikkelig nyttig, må du ha et sted å lagre data når appen ikke kjører. Det skjer enten i skyen eller på et system du setter opp selv. Hvis du kan bruke en skyløsning, så kan alle de over gi deg det du trenger, iallfall nesten. Pulse og Cemm har iallfall APIer, litt usikker på OSS.

 

Hvis du skal sette opp lagring selv, så tror jeg faktisk det beste vil være å sette seg ned og faktisk bygge en leser selv. Ikke direkte trivielt, men ikke helt umulig heller.

 

Personlig bruker jeg Pulse fordi det var enkelt å programmere et tillegg for å få den integrert i HomeSeer.
(Cemm ville sikkert gitt samme mulighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tack Moskus for din reply.

Du har helt rætt att om man ønskar all information så måste detta lagras . Jag har redan idag historisk data i appen från kraft-selskapet fram t.o.m igår. Data från el-hub.

Dvs jag ær bara intresserade (i førsta hand) att erhålla en realtidsbild øver mitt førbruk. En "effekt-monitor" kanske er bættre

Skall ta en titt vad Pulse kan erbjuda

Tack igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.