Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utlesing av HAN-modul i Ruby med Raspberry Pi


Anbefalte innlegg

Program i Ruby for utlesing av data fra HAN-port, kjører på Raspberry Pi under Raspbian med interface fra AliExpress, se innlegget fra Kjetil.  Merk at interfacen trekker en god del strøm, så RPi må utstyres med minst 2A strømforsyning (bitter erfaring).

Programmet oppdaterer fil med effekt og forventet timeforbruk ved hver ny avlesing (5 sek for AIDON, 10 sek for Kamstrup), samt logger forbruk hver time. Programmet kan enkelt utvides til å lese ut alle de andre parametrene som kommer over HAN.

Jeg bruker det til å begrense timeforbruk ved å styre diverse strøm-slukere med CO-Home-plugger (el-billading, varmtvann, mm). Jobber med å styre Micromatic gulvvarme, tips mottas med takk.

Kontakt meg hvis det har interesse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 12.07, Moskus skrev:

Bytt ut med Z-wave. :) 

Micromatic ble installert på hytta i 2013, ble valgt fordi jeg kunne styre varmen hjemmefra over internett. Alternativet var "ring hytta varm" som jeg ikke syntes noe om. I dag hadde jeg nok valgt noe annet, mye har skjedd de siste 6 årene, men vil gjerne slippe å bytte, pga både tid og kostnad. Prøvde å få info om protokoll fra Micromatic Norge, men der var det ikke noe hjelp å få. Må lese meg opp på hvordan jeg fra et program kan simulere museklikk på en web-side, bør kunne la seg gjøre med f.eks. curl.

Endret av Torbjørn Sund
Var litt uhøflig mot navngitt firma.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 16.02, Torbjørn Sund skrev:

... hvordan jeg fra et program kan simulere museklikk på en web-side, bør kunne la seg gjøre med f.eks. curl.

Da er det problemet løst ganske enkelt. Ikke curl, men Watir.com, "an open source ruby library for automating tests. Watir interacts with a browser the same way people do: Clicking links, filling out forms ...". Litt trøblete installasjon (ikke oppdatert siden 2016), men deretter veldig enkelt. (Tilsvarende finnes for python og mange andre programspråk). Her er de første linjene i programmet:

 

require 'watir'
browser = Watir::Browser.new :firefox # åpner nytt Firefox vindu
browser.goto 'http://10.0.0.3/login.htm' # Micromatic web-kontroller på fast IP
browser.text_field(name: 'password').set( 'mitt_passord')

browser.div(id: 'clickOK').click

... osv

 

Går det nå for mye strøm setter jeg Micromatic i frostbeskyttelsesmodus en stund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 23.28, Torbjørn Sund skrev:

Fungerte da jeg  testet på PC (x64) under Ubuntu, men ikke med Firefox på Raspberry Pi under Raspbian. Vet ikke hvorfor, men byttet til Chromium, det fungerte fint:

....

browser = Watir::Browser.new :chrome # åpner nytt Chromium vindu

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.8.2019 den 13.39, Torbjørn Sund skrev:

 

 

Kjenner ikke Watir, men kunne tenke meg å teste ut denne, styrt via IP fra et Python script på en RPi:

https://www.micromatic.no/produkter/varme--varmestyring/microtemp-termostat/oj1112/

 

Siden du har brukt liknende oppsett en stund, mener du at det er kurant å få til med Watir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.