Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fireangel SM-F-NEUT & Z_wave


Loth

Spørsmål

Heisann.

 

Siden jeg så absolutt er en nybegynner i dette faget, så tar jeg sjansen på å stille mitt spørsmål her. Vi holder på å bytte ei hytte der jeg planlegger å styre mest mulig med Z-wave, men ikke bestemt meg helt for hva slags løsning. Tenkte i utgangspunktet Fibaro Home Center 2, men det er langt i fra spikret. Uansett, tenker å henge opp 3 brannvarslere, med mulighet for å koble til fast strøm, da det spesielt på den ene er vanskelig å få byttet batteri pga. takhøyde. Heller da veldig i mot Fireangel SM-F-NEUT. Men før jeg kjøper inn så lurer jeg litt på hvordan disse kan/bør kobles sammen, om noen her tilfeldigvis har noe kjennskap til det. Ser jo at de kan seriekobles, og det høres jo lurt ut. Men så leser jeg på futurehome at ved seriekobling så anbefales det kun 1x z-wave modul pr. sløyfe, hvis ikke så vil alle varsle brann. Men blir det noe bedre av å ha bare en modul da? Vil ikke da alle 3 da fungere som en varsler, slik at du ikke får noe melding om hvilken som utløste? Er det kanskje like greit å bare koble de hver for seg, for så å sette opp i sentralen at dersom en utløses så skal den gi signal til de andre om å gi lyd?

 

 

Endret av Loth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
25 minutter siden, Loth skrev:

Er det kanskje like greit å bare koble de hver for seg, for så å sette opp i sentralen at dersom en utløses så skal den gi signal til de andre om å gi lyd?

Jeg har vurdert det motsatt. Hvis det brenner er første regel SIKRE ALLE PERSONER. Da skal alle hyle samtidig, så høyt som mulig, og helt uavhengig om smarhushjernen fungerer eller ikke.

 

Deretter kan du vurdere slukking.

 

Jeg tror ikke Fireangels sine røykvarslere kan trigges fra smarthussystemet, jeg har ingen "control" i den høyre kolonnen som tilsier at de tar imot kommandoer.

image.png

... men mulig det kan settes med parameter. Helt ærlig, jeg har ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joda, hvis det brenner så er jo det viktigste absolutt som du sier. Jeg tenkte nok mer ved falsk alarm, så jeg ser hvilken som utløste. Og eventuelt om det skulle dukke opp andre problem/ feilmeldinger. Men det får jeg vel bare finne ut av etterhvert når jeg får ting på plass, er jo bare å koble fra den ekstra lederen for seriekobling dersom det viser seg at det blir bedre uten (ikke at jeg tror det men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg forstår jo hva du tenker. Mine foreldre har en haug med Fireangle-varslere der alle har Z-wave-moduler samtidig som de er seriekoblet (elektriker mistolket min beskrivelse, men nå er de nå en gang der). Kan muligens få testet hvordan det oppfører seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.