Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte server


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvorvidt dette er riktig forum, men fant ingen bedre egnet kategori i farten.

 

 

Jeg synes serveren min lugger litt for tida uten at det er noe som klart fremkommer av logger (HS3 web-interface er kjempetregt selv lokalt på server f.eks, men det er ikke bare HS3 som lugger), og når jeg uansett har hatt "ny" server stående klar i snart ett år er det vel på høy tid å faktisk gjøre alvor av migrering.

 

Den nye serveren har fire lisenser for Windows Server 2012 som kunne vært fristende å bruke videre, men jeg er faktisk der at jeg vurderer å kanskje kjøre HS3 på et annet OS - f.eks har ikke HSSentry sett ut til å virke på windows server. (Nå er det riktig nok en stund siden det har vært noe krøll, men det var en periode for ett par versjoner siden at HS3 krasjet innimellom, og når jeg er mye borte er det veldig greit om det går opp igjen selv etterpå..)

Hvilket OS anbefaler folket her å kjøre på?

 

Over til det jeg egentlig lurer på;
En restore av selve HS3 er jo piece of cake, men hvordan stiller dette seg mot f.eks DeConz? Den er vel gjerne paret med Jowihue på bakgrunn av noe hardwareinfo som f.eks mac-adresse?
Vil jeg måtte fjerne alle eksisterende enheter fra Jowihue og legge opp alle på nytt igjen? (det begynner jo å bli en del, så det frister ikke akkurat så veldig.....)

Er det ellers noen andre ting jeg burde tenke på ifm flytting?

Om alt er enkelt kan jeg jo bare lage et image av eksisterende server og kjøre inn i Hyper-V på ny server, men det er vel ikke riktig så enkelt i praksis? :) (tenker ikke på å få OS'et opp å gå altså..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det gikk bedre enn jeg trodde :)

Flytta HS3 til ny server i morges og det gikk i hovedsak fint. Litt kluss med settings.ini-fila av en eller annen grunn (virka kanskje som noe rettighetsproblemer da jeg ikke fikk lagra endringer samme hva jeg gjorde...)
Jowihue gikk kjempefint :)  Jeg hadde sett for meg at det var en form for handshake med mac-adresse eller "noe" der, men det var det altså ikke.

 

Det som derimot ikke var bra:

I steden for å flytte filene tok jeg restore av siste backup fra BLBackup. Jeg har trippelsjekket zip'ene nå, de er skapt natt til i går (det var strømutkobling i natt pga noe arbeide, så ingen backup fra i natt..)
Likevel var det "noe" som ikke stemte når jeg så på plug-ins. Noen jeg har installert i senere tid manglet, og noen jeg har slutta å bruke var aktivert.
Så stussa jeg litt på at det var ett par ting som ikke funka som forventet med bevegelse, og sjekka logg - der var det ikke registrert noe som helst. 
Gikk nærmere etter, og ser at de fleste events er kjørt sist i februar og mars, noen ikke siden 2017 ?

Backupet er altså ikke fersk data overhode!

Om jeg får tid i helga skal jeg gå etter nøyere for å se på innholdet i backup, samt se om jeg klarer å finne ut hva som har skjedd på den gamle serveren. Nå flytter jeg bare filene over direkte så ting funker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordna seg av seg selv med direkte kopi.  Innbiller meg at det var endel forskjell på størrelsen på mappa på server og det jeg fikk ut av backupet, så dette må jeg gå nærmere etter.
Godt jeg uansett har ordentlig med backup av serverne i fall det skulle bli et virkelig problem en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er verdt å tenke på er at BLBackup bruker zip for å ta backup, og på Linux tar den ikke med eierskap og rettigheter på filene.
Linux tilhenger som jeg er så likte jeg ikke det noe særlig, så jeg gjenbrukte heller noe perl-kode og skrev mitt eget backupscript som bruker tar i stedet.

 

Jeg vet ikke helt om det er et problem sånn som BLBackup gjør det - i så fall ville sikkert flere skrevet om det - men iallefall verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.