Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hafslund sin automatiske strømmåler (AMS-måler)


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Hårek said:

Hva slags måler hadde du før? Hafslund påpeker: " Eldre mekaniske strømmålere med dreieskive har i mange tilfeller gjennomgående registrert for lavt forbruk. Alle nye automatiske strømmålere er testet i laboratorium for å dokumentere målenøyaktighet.

 

Jeg hadde faktisk en automatisk måler tidligere også, men jeg måtte fremdeles lese av manuelt fordi det var noe issue med automatisk avlesning en periode. Jeg bygde huset her i 2012, og da fikk vi montert moderne måler med en gang, men så måtte vi bytte den til automatisk (som da ble manuell en periode til), og så byttet de til NY automatisk måler rundt samme tid som mange andre fikk satt igang. Jeg mener det var rundt oktober 2015 som jeg plutselig så oppgang i strømbruk. Jeg oppdaget det ikke før uti 2016 et sted, og det ble trigget av at så mange andre også klaget over at de så det samme, da begynte jeg å se nærmere på mine egne regninger og statistikken, og da så jeg at det plutselig hadde hoppet opp ca 15% jevnlig, noen måneder også 20%. Lyse avskrev det med at det var kaldere måneder (1.2 grader kaldere enn året før om jeg husker riktig), og masse andre unnskyldninger, og det kokte vel bort med at trenering alltid fungerer, så dermed bare kokte det bort i kålen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/01/2017 at 19:03, Fermate said:

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått sjekket at den teller likt som selve måleren ennå.

 

Men jeg må si jeg er litt skeptisk. For meg ser det ut til at den skipper pulser;

Skal ikke dioden på NorthQ'en blinke i takt med selve måleren når den er i sånn "trykk en gang" modus?

 

Hvis du får lyst til å sjekke, kanskje en 2-3 dagers periode så ville det være moro å vite om din NorthQ viser tilnærmet det samme som strømleverandørens måler, greit å vite om man kan stole på den, eller om den er helt på viddene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er mer info fra Hafslund. Ingenting skjer på HAN før medio 2018! S0 eller puls må benyttes inntil videre. Også kan man lure på hvorfor man ikke får denne infoen før målerbytte så man faktisk kunne aktivert S0 med en gang.

 

Kundeservice har ikke akkurat de beste kunnskapene og forstod ikke alle spørsmålene mine, men det bør vel være mulig å hente ut data fra "mine sider" hos Hafslund/nettleverandør. For eksempel med Jon00 DataScrapter for oss som kjører HS3? La den til i går og ser ut som den støtter brukernavn og passord av et slag..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.