Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spm om overvåking av to AMS på samme KV


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hus med utleieleilighet og har en felles hovedsikring på 64A. Sikringen til huset mitt er på 50A og sikringen til leiligheten er 40A.

Jeg lurer på om det finnes en løsning hvor jeg kan justere ned ladeeffekt på fremtidige elbil ladestasjoner dersom begge boenhetene tilsammen overstiger hovedsikringen?

(tibber samkjører ikke data ifra to ams'er, og det er jo slikt da abonomanget står på forskjellige personer).

Jeg har ikke ladestasjon i dag og lurer på å kjøpe tibber og eeaseladeboksen.

 

Virkelig bra side! men jeg er noe amatør i dette faget selv om jeg er gammel automatiker :)

 

mvh

Trygve

Endret av Amasonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easee Home kan fordele lasten mellom 2 eller 3 ladebokser. I den som er hovedboks så setter du sikringsstørrelse og de to boksene kommuniserer med hverandre og fordeler lasten. Dette gjør de uavhengig av Tibber. Du kan f.eks setter maks 32A og de to til sammen vil ikke overskride dette.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om er dynamisk laststyring mot hovedsikring. Statisk styring med Easee gir deg ikkje dette fordi den ikkje tek hensyn til øvrige last frå bueiningane, kun den dedikerte kursen. Det må fellesmåling til. Det kan lett ordnast med delbare måletrafoar på inntakskabel. Feks Zappi ladeboks+Harvi modul kan kanskje løse dette, kjenner ikkje den spesiellt. Andre ladebokser kan feks bruke en energimåler med Modbus TCP interface som referanse (Feks KEBA P30X som master og inntill 15 slave ladeboksar. Men prisen er jo drøy ift Easee og AMS-HAN integrasjon desverre. Tenker du fleire ladebokser på sikt? (Eg har opplegg for 1 til 250 ladeboksar, fullt dynamisk, #noCloud, rapportering, websider, osv...)

Har du en PLS eller controller (rPi?) liggandes så kan du jo også snekre saman ei løysing rimelegare.

 

 

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik!

Ja, det dynamisk laststyring det jeg tenker på ja. Jeg ser for meg at det blir på sikt 3 el biler som er tilkoblet huset via ladestasjoner (ikke kjøpt enda), og da ønsker jeg mulighet for å hindre at hovedsikring legges ut. I min kjeller har jeg hovedsikringsskap med KV/OV på 63A hvor hovedsikring hovedhus 50A og hageleilighet 40A står ved hverandre.

IT-anlegg (3-fase 230V).

 

Begge AMS målerene er også plassert her. Dersom jeg skal få tilgang til HAN porten på utleieleiligheten må jo leietager godkjenne dette, derfor hadde det vært fint med en slik løsning du skisserer. 

 

Jeg har ingen form for smartstyring nå. Har en nyere varmepumpe ifra panasonic uke-25 som jeg etter det forstår ikke snakker med noe annet smartutstyr på markedet. (her vuderer jeg tibber sin løsning for å styre denne smartere mtp komfort).

 

Jeg har lov å installere i egen bolig.

Vurderer tibber med pulse og easee ladestasjon. Kan jeg bruke andre løsninger (rpi) for å styre utstyret ifra tibber (dersom man bytter strømleverandør senere)?

Skjermbilde.thumb.JPG.e0bb4cf5fcdba9d9bb1dc12354241acf.JPG

Takk for utfyllende svar!  

 

Endret av Amasonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.