Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Gjør dum dimmer smart uten å miste funksjon til fysiske bryter


HangingBack

Spørsmål

Hei!
Driver å oppgraderer huset mitt nå og bytter da ut bortimot alle lysbryterne.

Jeg har prøvet å finne poster hvor man får svar på det jeg lurer på men klarer ikke finne noe som svarer direkte på mitt problem.

Jeg ønsker jo da å gjøre de smarte, men ikke _kun_ smarte (med kun trådløs bryter/app etc).

 

Min problemstilling:

Jeg ønsker å gjøre 4 dimmbare (dumme) brytere i huset mitt smarte uten å miste muligheten for å dimme dem med en fysisk fastmontert bryter.

Har jeg da forstått det riktig at jeg må da:

    1. Kjøpe 4 dimmere av denne typen her

    2. kjøpe 4 brytere uten "hjul"

    3. kjøpe 4 implusfjærer

Koble det opp som at impulsfjæren tvinger bryteren til å alltid være "på"?

Hvordan tar man da av lyset på bryteren? Hvordan kan en gjest jeg har på besøk klare å ta av lyset om knappen alltid blir dyttet opp til "på" igjen?

 

Takker for alle svar på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
8 timer siden, HangingBack skrev:

Jeg ønsker å gjøre 4 dimmbare (dumme) brytere i huset mitt smarte uten å miste muligheten for å dimme dem med en fysisk fastmontert bryter.

Bytt dem ut med en smart dimmmer med skruhjul. :)

HeatIt Z-Dim, Namron, Q-light  og Sunricher er alternativer. Aller er med Z-wave, men Namron har også Zigbee.

 

Du kan IKKE kombinere en eksisterende (dum) skruhjulsdimmer med en ny smart dimmer, da må du gjøre som du sier, dvs. bytte ut alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Du kan IKKE kombinere en eksisterende (dum) skruhjulsdimmer med en ny smart dimmer, da må du gjøre som du sier, dvs. bytte ut alt. 

Okei, så det letteste er å bytte til en komplett enhet :)

Om jeg går for å bytte ut alt, stemmer det da at man ikke kan fysisk trykke lysene av ved å trykke på bryteren siden impulsfjæren tar de på igjen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
28 minutter siden, HangingBack skrev:

Om jeg går for å bytte ut alt, stemmer det da at man ikke kan fysisk trykke lysene av ved å trykke på bryteren siden impulsfjæren tar de på igjen? 

Nei, det er ikke slik. Du kan fint styre lysene, dvs. du styrer egentlig dimmeren.

 

Mikromoduldimmere håndterer det selv. Da sender bare bryteren et signal til dimmeren, du styrer ikke lyset direkte.

 

Vanligvis er det slik:

Et trykk (dvs. en puls, trykk på, vipp tilbake til av): Veksle lys mellom av og på.

Dobbelt trykk: Skru på lys til 100%.

Hold bryter inne: Dim opp eller ned, veksler mellom hver gang man holder inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.