Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte ut xComfort Bryteaktuator CSAU-01/01 til Fibaro 2 relay?


Dal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker å bytte ut xComfort Bryteaktuator CSAU-01/01 (http://www.xcomfort.no/installator/produkter/csau-0101-10-bryteaktuator/) til et Fibaro relay av denne typen: https://www.thermo-floor.no/fibaro/4512445/fibaro-double-switch-2-dobbelt-relé-2-x-6-5a--1500w

Varmen blir i dag regulert av en termostat av denne typen:

http://www.xcomfort.no/installator/produkter/crca-0004/

 

Først: Vil dette Fibaro-relayet kunne gjøre jobben?

Jeg klarer ikke helt å se om den xComfort-aktuatoren har trinn eller om den bare fungerer som av/på. Hvis den har trinn, er vel kanskje ikke det Fibaro-relayet det beste å bytte det ut med.

 

Siden termostaten isåfall ikke kan brukes lengre, tenkte jeg å bruke temperaturmåleren som finnes i motion sensoren og flood sensoren som står i samme rom til å regulere temperaturen.

God plan eller elendig plan?

Hva skjer f.eks når Fibaro-relayet mister kontakten med temperaturmålerne? Går varmen løpsk da?

 

Det beste hadde kanskje vært å bytte det ut med en termostat, f.eks av typen Heatit Z-TRM3. Men problemet er at den xComfort-aktuatoren ligger på utsiden av baderomsveggen helt nede ved gulvet. Og termostaten er trådløs. Da må jeg isåfall bore et hull på innsiden av veggen og få trekt kabler ned til der aktuatoren ligger i dag. Og det er en litt større jobb.

 

Takk,

- Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dal skrev:

Først: Vil dette Fibaro-relayet kunne gjøre jobben?

Ja, hvis belastningen er innenfor det Fibaro'en tåler?

 

25 minutter siden, Dal skrev:

Jeg klarer ikke helt å se om den xComfort-aktuatoren har trinn eller om den bare fungerer som av/på.

Alle oppvarming er i prinsippet av/på. Effektstyring er f.eks. å begrense tiden varmen er på.

Når man ser slike 1-2-3-brytere er det som oftest en eller kurser som blir koblet inn.

 

27 minutter siden, Dal skrev:

God plan eller elendig plan?

... ikke den beste, fordi:

 

27 minutter siden, Dal skrev:

Hva skjer f.eks når Fibaro-relayet mister kontakten med temperaturmålerne? Går varmen løpsk da?

Jo, akkurat.

 

 

28 minutter siden, Dal skrev:

Det beste hadde kanskje vært å bytte det ut med en termostat, f.eks av typen Heatit Z-TRM3. Men problemet er at den xComfort-aktuatoren ligger på utsiden av baderomsveggen helt nede ved gulvet. Og termostaten er trådløs. Da må jeg isåfall bore et hull på innsiden av veggen og få trekt kabler ned til der aktuatoren ligger i dag. Og det er en litt større jobb.

Det er en større jobb. Men en bedre en. :) 

Dette er det jeg hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Jeg oppdaget forresten av den xComfort-aktuatoren har en sikkerhetsmodus nettopp ved tap av kontakt med termostaten. Da slår den på kablene i 15 min, og av i 45 min.

Veldig nyttig. Lurer på om Fibaroen har noe liknende.

 

Et spørsmål ang. den Heait-termostaten:

Den har jo innebygd temperator-måler. I tillegg kan man koble på en ekstern temperatur-måler. Tilfeldigvis ligger det en sånn under varmekablene.

Så hvis jeg kobler opp den også da, har termostaten plutselig 2 temperaturkilder.

Det jeg lurer på da, er hvordan man setter opp systemet til å dra nytte av begge kildene.

 

Takk,

- Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Dal skrev:

Lurer på om Fibaroen har noe liknende.

Det har den ikke. Den xComfort-aktuatoren er laget for akkurat den jobben, mens Fibaro sin er ren av/på.

 

57 minutter siden, Dal skrev:

Det jeg lurer på da, er hvordan man setter opp systemet til å dra nytte av begge kildene.

Jepp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 15.30, Moskus skrev:

Det har den ikke. Den xComfort-aktuatoren er laget for akkurat den jobben, mens Fibaro sin er ren av/på.

Takker for svar.

Det må da finnes en aktuator med Zigbee / Z-Wave-støtte som har akkurat samme funksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det egentlig det...? ;) 

 

Jeg er enig i at det hadde vært veldig praktisk hvis dette fantes (og det er mulig at det gjør det, bare at jeg ikke vet om det), men xComfort-modulen skal i utgangspunktet løse et relativt sært problem.

 

Det mest nærliggende er å bruke termostater som fikser dette. Dessverre, kan man si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.