Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homeassistant heat it push button 2


nicholas

Spørsmål

Hei! 

 

Har begitt meg ut på smarthjem og sliter litt med heatit zwave push button 2. 

 

Har fått koblet den opp sammen med Namron z wave dimmer 2 og dette fungerer delvis. Kan skru av / på og dimme opp og ned. 

Problemet er at når man dimmer helt ned så skrus lysene av, den stopper ikke på innstilt minimum på dimmeren. Noen som har noen peiling på hva årsaken på dette kan være?

Ser at heatit knappen ikke er helt støttet i HA da den vises som unknown i HA, men ser ut til å fungere som den skal utenom problemet med å dimme ned. 

 

Lurer også på om at kanskje Namron og heatit ikke fungerer veldig bra siden de egentlig er rebrandet produkter uten særlig god støtte i forskjellige systemer? 

 

Er fremdeles veldig tidlig i startfasen så ville et annet system fungert bedre sammen med disse? f.eks homeseer osv. 

Evt bytte de til noen andre enheter / zigbee?

 

Utstyr:

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-2-400w/4512724/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-push-button-2-black/4512680/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-z-stick-gen-5-z-wave/4512420/Product.html

Raspberry pi 3

 

 

Endret av nicholas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
5 timer siden, nicholas skrev:

Problemet er at når man dimmer helt ned så skrus lysene av, den stopper ikke på innstilt minimum på dimmeren.

Når du sier "koblet sammen", mener du da via assosiasjon? Jeg tror det kan være slik det fungerer.

 

5 timer siden, nicholas skrev:

Er fremdeles veldig tidlig i startfasen så ville et annet system fungert bedre sammen med disse? f.eks homeseer osv. 

Hvis det er direkte assosiasjon, så er det utstyret som bestemmer, ikke hvilken "hjerne" du bruker. HomeSeer har en annen tilnærming enn Home Assistant, men akkurat dette problemet løses ikke. Du har full frihet med begge systemer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar!

 

Dimmer og bryter er lagt til i zwave nettverket samt laget assosiasjon mellom dem.

 

Har begynt å se på å lytte på event og triggere en automasjon.

Lytter på zwave.scene_activated. Data i denne eventen inneholder data om hvilken knapp og om knappen holdes nede eller ikke.

 

Fordelen med dette er at man ikke trenger å sette en assosiasjon, men bryteren vil ikke fungere om HA er nede. 

Prøver å finne en måte å lage en dimmeeffekt når man holder inne knappen med automasjon og da kan jeg styre om lyset skal gå under ett visst nivå eller ikke. Da skal jeg i teorien kunne stoppe denne oppførselen at lyset skrur seg av når man vil dimme ned til laveste nivå. 

 

Men skulle ønske jeg bare kunne assosiere dem og alt fungerte som jeg ønsket. Er det ikke normalt at lyset skal stoppe på laveste brightness innstilling når man dimmer ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, nicholas skrev:

Er det ikke normalt at lyset skal stoppe på laveste brightness innstilling når man dimmer ned? 

Jeg må faktisk gå og sjekke...

 

 

Jo, slik fungerer Fibaro-dimmerne mine. Hold inne dimmer ned til minimum, men ikke til av. Kan det være Namron-dimmeren som er slik?

Eller kan det være at minimumsnivået er så lavt at lyset skrur seg selv av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Merkelig.. må nesten ta kontakt med elektroimportøren da. Har prøvd alle slags minimum-innstillinger. Til og med satt den på 50% og prøvd å dimme ned fra 100%, skrudde seg av da også. 

 

 Takk for hjelpa!

Endret av nicholas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei, det hadde vært merkelig i så fall. Har det noe å si om jeg legger til disse som "secure node" i stedet for bare vanlig node? 

 

Edit: Nei, samme resultat om jeg legger dem til som secure node.

Endret av nicholas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen! 

 

Rapporterer inn etter en tur til elektroimportøren i dag. 

 

Den ansatte jeg pratet med sier han er klar over at flere har hatt problemer med Namron z wave dimmer og han anbefalte at jeg prøvde en Fibaro dimmer 2. Fikk pengene tilbake på namron dimmeren og kjøpte en fibaro dimmer 2. 

 

Enter montering, kobling mot zwave nettverket og assosiasjon mot heatit z push button 2 så fungerer alt perfekt! Lysene stopper på et minimum akkurat som ønsket. Reaksjonstiden er også mye raskere da det var en god del forsinkelse fra jeg trykket på knappen til det skjedde noe på namron dimmeren. 

 

Fibaro dimmeren kom rett inn i HA meld fullt navn, i motsetning til namron dimmeren som vises som unknown. 

Håper dette kan hjelpe andre!  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.