Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Plassering av dimmer og brytere


flex

Spørsmål

Hei, 

 

Jeg holder på å legge opp nytt elektrisk anlegg i en eldre leilighet. I første omgang lysstyring og vil utvide etterhvert. Har en Homey, samt Aetoec wallmote brytere og fibaro dimmere. 

 

Jeg ønsker å bruke trådløse brytere (som wallmote), men siden dette er første gang jeg prøver meg på smarthus, og evt med tanke på salg til noen som ikke vil ha et trådløst system, så ønsker jeg å legge opp til at det er enkelt å innstallere fysiske impulsbrytere ved senere anledning. Hvordan ville dere plassert dimmerne da? I en veggboks der det normalt ville vært en vanlig bryter, og med et dekklokk eller lignende? Eller plassere de i f.eks en inspeksjonsluke og evt senere trukket ledninger til fysisk bryter om det skulle være nødvendig? Vet ikke hvor lett/vanskelig det er å fikse dette senere?

 

Siden dette er en eldre leilighet, så er det mye murvegger. Ønsker å plassere det meste av brytere /dimmere/stikk i to nye lettvegger, slik at jeg kan ha innfelte og ikke påvegg. Tenker at en inspekjonsluke kan skjules litt bedre enn en dekkplate midt på veggen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
37 minutter siden, flex skrev:

så ønsker jeg å legge opp til at det er enkelt å innstallere fysiske impulsbrytere ved senere anledning.

Hvorfor vil du unngå det nå? Fibaro-dimmerne kan jo fint styres med knapper, ser ingen grunn til å la være. Så plasserer du Wallmote der du ønsker det ellers.

 

Legg opp til et vanlig anlegg, gjerne med vanlige brytere med en gang. Det er lettere å selge, men samtidig kan "frivillig smarthet" være et salgsargument.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutter siden, flex skrev:

Wallmote er den jeg har fått igjennom som alternativ :P 

Da monterer du den over veggboksen.

 

Eller bruker en Z-wave-glassbryter. :) 

F.eks. https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-lysstyring/dimmer-modul-502619.htm

(og det skal finnes flere, jeg husker bare ikke hvor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.