Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HA på Raspberry Pi 4 med USB-SSD


Mathias

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk nylig en defekt SSD i fanget.

Alt nytt. Men det viser seg at strømforsyningen ikke leverer nok spenning når jeg brukte SSD.

Kjøpte derfor en ny SSD og en USB HUB med egen strømforsyning. Nå er alt ok.

 

Husk å ordne automatisk backup av konfigurasjon mot GITHUB eller lignende. Alt jeg hadde jobbet med i sommer forsvant. Forrige backup jeg hadde var noen måneder gammel.

 

Nøkkelordet blir automatisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (2 timer siden):

Løfter denne tråden siden spm fortsatt er relevant.

 

Er det slik at å boote fra HomeAssistant OS direkte fortsatt ikke er støttet? Kun logger og DB som kan ligge på ekstern disk (SSD)? Dette må i såfall være en stor grunn til å ikke brukke HA OS men HA på RPI OS.

 

Håper på innspill her for å unngå mye bortkastet prøving og feiling.

Hei.

 

Jeg kjører HA OS på SSD. Jeg tok en ny installasjon via raspberry imager.
Deretter er det bare og restore eventuelle backuper. (Selvfølgelig, gjør du dette etter du har fått de inn på disken igjen.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (På 18.6.2021 den 22.39):

@slippern @MikePatton En ny erfaring jeg ønsker å dele med dere. Dette gjelder ikke bare Raspberry pi 4, men alle pcer som har USB 2.0 og 3.0 porter tett inntil hverandre.

 

Oppdaget fra dmesg loggen at min Raspberry pi 4 disconnecter USB tilkoblinger flere ganger etter en boot og mens den kjører. Dette påvirker hvordan enheter kommuniserer mot ConBee II usb adapter og Aeotec Z-wave USB adapter.  Det kan bli pakketap og kan gjøre at lys ikke slår seg av eller på i et Zigbee nettverk eller andre problemer det er vanskelig å finne ut av.

 

[220903.879737] usb 3-10: USB disconnect, device number 19
[220904.185283] usb 3-10: new full-speed USB device number 20 using xhci_hcd
[220904.334721] usb 3-10: New USB device found, idVendor=1cf1, idProduct=0030
[220904.334726] usb 3-10: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[220904.334730] usb 3-10: Product: ConBee II
[220904.334732] usb 3-10: Manufacturer: dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH
[220904.334735] usb 3-10: SerialNumber: DE2258405
[220904.335788] cdc_acm 3-10:1.0: ttyACM0: USB ACM device

 

Fant flere saker på dette:

-  https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/4029

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1598

 

Løsningen er enkel for ConBee II usb adapter. Bruk en 1.5-2 meter USB utvidelsekabel som kobles til USB 2.0 utgangen på rpi4. Deretter kobles ConBee II på denne. Deretter pakkes SSD disken inn i aluminiumsfolie. USB ledning og konnektor inn til USB 3.0 tilkobling pakkes også inn med aluminiumsfolie. Må den måten skjermes USB3 radio stråling fra SSD disken og rpi connector og vil ikke påvirke Zigbee eller Z-wave antennene. Det holdes ikke å bare ha usb-forlengerkabel. Du må faktisk bruke noe som stopper stråling fra Usb3 enheter, som SSD disken.

 

Ta samtidig og oppgrader firmware på ConBee II. Husk å bruke switchen "-t 60".

GCFFlasher -d COM3 -t 60 -f deCONZ_ConBeeII_0x26580700.bin.GCF

https://flemmingss.com/how-to-update-conbee-conbee-ii-firmware-in-windows-10/

 

Etter jeg gjorde det har jeg ingen USB disconnecter. 

 

Lesestoff for de som ikke tror meg:

USB 3.0* Radio Frequency Interference on 2.4 GHz Devices

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html

 

Takk @haraldov . Mistet alle termostatene mine etter overgang til USB3 SSD. Litt justering på plassering av SSD-en og forlengerkabel til Zigbee dongelen gjorde susen. Sparte meg for timesvis med feilsøk her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (8 timer siden):

Hei.

 

Jeg kjører HA OS på SSD. Jeg tok en ny installasjon via raspberry imager.
Deretter er det bare og restore eventuelle backuper. (Selvfølgelig, gjør du dette etter du har fått de inn på disken igjen.)

Jeg forsøkte å kjøre image restore fra sd-kortet til ssd-en. Burde muligens gjort en restore etter å ha installert ha os fra scratch på ssd-en, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.