Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hardware-valg til nybegynner


Thomas_E

Spørsmål

Jeg er i gang med å ta opp igjen hjemmeautomasjon etter et litt feilet forsøk sist gang. I første omgang kommer jeg til å sette opp Home Assistant på en tynnklient. Jeg mistenker det er en del forstyrrelser på 2.4ghz båndet her i området, så jeg vil i størst mulig grad prøve meg på Z-wave.

 

  1. Hva slags Z-wave kontroller(er det det jeg skal kalle dette?) skal jeg kjøpe til tynnklient-serveren?
  2. Hvordan er dekningen på Z-wave? Jeg bor i et rekkehus med 3 etasjer. Planen var å ha HA-serveren i 3-etg hvor unraid-serveren min er i dag. Er det i orden? Kan jeg utvide Z-wave dekningen innenfor samme nettverk på noen måte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Med tanke på dekning så er ofte enheter med tilkoblet strøm (230V AC) også repeatere slik at nettverket "utvides" når man legger disse enhetene.

 

Mulig du også kan kjøre ut ekstra slavekontrollere koblet til Raspberry PI, men nå snakker jeg om ting jeg ikke noe erfaring om.

 

De fleste kjører UZB1 eller Z-stick. Usikker på hvilken som er best. Fordelen med Z-stick er at den kan tas løs fra "server" og kjøre uten tilkobling til pc. Dette gjør det enkelt i de tilfellene hvor man har for stor avstand mellom kontroller og ny enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.