Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Testing av HA med Zwave JS.


Dreeas

Anbefalte innlegg

Bruker for tiden IP-Symcon og driver å tester ut for permanent overgang til Home Assistant. 

I forbindelse med det flyttet jeg over Aeotec Gen5 Z-stick til RPI3 som jeg tester HA på. La til Zwave JS addon og fikk fint lest inn de få Zwave modulene jeg har fra sticken.

 

Problemet er at jeg får ikke kontrollert modulene, timer ut uten svar. Testet med en ID lock 150 og en Fibaro wallplug. Ingen av de svarer på kommandoer.

Prøvde å ekskludere IDlock men får ikke svar fra HA så resatte den lokalt og inkluderte den fint igjen. Men enda svarer den ikke på kommandoer.

Er fersk når det kommer til dette så tar gjerne imot tips her.

 

Andreas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske jeg satt noen krypteringsnøkkel. Derfor jeg inkluderte den på nytt i HA. 

Fant ingen plass i zwave js å manuellt slette en node. Siden den ikke svarer vil den jo heller ikke ekskludere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dreeas skrev:

Fant ingen plass i zwave js å manuellt slette en node.

Det er stort sett fordi noder skal ekskluderes.

 

12 minutter siden, Dreeas skrev:

Siden den ikke svarer vil den jo heller ikke ekskludere.

... hva tenker du på her? For å ekskludere så starter du ekskluderingen i ZwaveJS og velger stort sett de samme valgene for å inkludere låsen (husker ikke menyvalgene i hodet).

 

Kan være verdt å sjekke at network key er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Det er stort sett fordi noder skal ekskluderes.

Men utstyr blir jo ødelagt og må fjernes fra oppsettet manuelt. Den funksjonen har vært på alle andre kontrollere jeg har vært borti før.

 

 

5 timer siden, Moskus skrev:

 

... hva tenker du på her? For å ekskludere så starter du ekskluderingen i ZwaveJS og velger stort sett de samme valgene for å inkludere låsen (husker ikke menyvalgene i hodet).

 

Kan være verdt å sjekke at network key er satt opp.

ID lock svarer under "interview" ifølge loggen. Men ved kommandoer og ved ekskludering timer den ut, selv om ID lock settes i ekskluderingsmodus. 

Kanskje Z-sticken må resettes siden alt ligger lagret der fra IP-Symcon oppsettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dreeas skrev:

Men utstyr blir jo ødelagt og må fjernes fra oppsettet manuelt. Den funksjonen har vært på alle andre kontrollere jeg har vært borti før.

Ja, det er helt sikkert mulig på en måte. :)

Fordelen med å gjøre "exclude" er at noden selv forstår at den ikke hører til noe nettverk og kan dermed legges inn på et nytt nettverk.

 

14 timer siden, Dreeas skrev:

ID lock svarer under "interview" ifølge loggen. Men ved kommandoer og ved ekskludering timer den ut, selv om ID lock settes i ekskluderingsmodus. 

Det er snålt fordi ekskludering skal du kunne gjøre fra alle nettverk, ikke bare ditt eget. Har du mulighet til å flytte interface nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-Stick likte tydeligvis ikke å bli flyttet fra en kontroller til en annen?! 

Til slutt slettet jeg zwave js addon i HA og tok en reset på Z-Stick og begynte på nytt.

Da leste den inn låsen uten problem. 

Har heldigvis <10 zwave komponenter så er ikke såå mye jobb å legge inn alt på nytt igjen. 

 

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Dreeas skrev:

Z-Stick likte tydeligvis ikke å bli flyttet fra en kontroller til en annen?! 

Vet du, det hadde jeg faktisk ikke satt penger på! :)

Sånt fungerer fint, har gjord det selv mange ganger.

 

16 minutter siden, Dreeas skrev:

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe 🙂

No problem! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.