Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

fibaro associations


Arnesen

Spørsmål

Er ny i HS3, og prøve å sette opp associations fra en fibaro dimmer S2 til en plugin modul som styrer et lys, har kommet så langt at gruppe 4 (ON/OFF) og 5 (DIM) er S2, har jeg gjort alt riktig når jeg har satte disse to gruppen sammen med plugin modulen? Eller må jeg definere en annen plass hva denne "association" skal gjøre?

 

Det har slått meg at det kan være plug in modulen fra TKB home tz67g som kan være problemet da denne bare har en gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 minutt siden, Arnesen skrev:

Men er det slik å forstå at "optimize" må gjøres etter alle endringer på noden?

Neida, det er ikke nødvendig.

 

I utgangspunktet skal nettverket ditt være optimalisert, ferdig snakka. Legger du til en node (eller fjerner en) så gjør du potensielle endringer i rutingen til nettverket ditt, og en optimalisering av alle noder er dermed en (veldig, veldig, VELDIG) god ide å gjøre. Gjør man endringer på associations kan det også være lurt å optimalisere, men hvis nettverket er friskt og raskt, er det ikke super-kritisk.

 

I HS3 gjøres optimaliseringen best med å kjøre først en "Optimize" og deretter en "Full Optimize", uansett om det er snakk om en node eller hele nettverket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Ser at Rick hos Homeseer ikke synes det er så viktig med optimalisering i det hele tatt, @Moskus...:)

All praksis for oss med litt større nettverk viser derimot noe annet... ;) 

Og når i all verden har han sagt det? Han har jo til og med laget en instruksjonsvideo for det hvor det vises til hvor viktig det er. Tror Rick og Rich ikke bare er enige hvis det er riktig...

 

Men den som tviler kan teste det selv: Ta en backup av interfacet, skaff en ny UZB og restore backup'en til det. Si i fra hvordan det gikk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm! Dette var nytt for meg, og basert på mine (og andres) erfaringer så vil jeg fremdeles anbefale å optimalisere! Tråden her er jo et bevis på det, og det er mange slike tilfeller.

 

Det har jo vist seg gang på gang at det er forskjell på teori og praksis, også for Z-wave Plus. Jeg satte nettopp opp 8 noder hos mormor, alle nyere noder, og der måtte det en hel optimaliseringsrunde (vanlig + full) for å få dekning på alle nodene. Men etter det er hennes lille nettverket klokkestabilt. Jeg får spørre ham selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Hmm! Dette var nytt for meg, og basert på mine (og andres) erfaringer så vil jeg fremdeles anbefale å optimalisere! Tråden her er jo et bevis på det, og det er mange slike tilfeller.

Kan bekrefte at optimalisering løser mange problemer. Mitt system var ubrukelig før optimalisering og etter en full optimalisering så har jeg hatt 0 issues... relatert til z-wave. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.