Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva skal jeg velge


Anbefalte innlegg

Ønsker å ha full kontroll på strømforbruket mitt og ha mulighet for å slå av enkelte forbruk når totalforbruket passerer en gitt verdi.

Ser at det er mange kraftselskaper som har eget utstyr, men ønsker noe som er leverandøruavhengig.

 

Hva skal jeg velge., forslag mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken gateway du bruker, og hvilke integrasjoner det støtter. Merk at det kan noen ganger gå 30 sekunder før effektmåling blir oppdatert, med tanke på å unngå å blåse hovedsikring.

 

Jeg har god erfaring med www.amsleser.no sitt kort :) 

 

Jeg hadde Tibber pulse før dette, som virket bra med home assistant, og har støtte for andre platformer også (virket ikke spesielt bra med smartthings riktignok...). Tibber pulse krever heller ikke abbonement hos Tibber (men får ikke bla. strømpris, hvis du ikke abbonerer).

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikolaulvestad skrev (49 minutter siden):


 

 


Sikringar tåler vel 30 sek med ein del overlast?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 

 

Ja, godt poeng. Kan vel teknisk sett klare 1. 5 ganger merkestrøm i 50 sekunder på B/C automatsikring. 

 

Men greit å ha et forhold til det når man setter opp reglene, og ikke legge seg for nærme grensa. 

 

Kilde, karakteriskk på automatsikringer, scroll ned til kurver : https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/1615544-Produktblad-3.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrkaasa skrev (12 timer siden):

Ja, godt poeng. Kan vel teknisk sett klare 1. 5 ganger merkestrøm i 50 sekunder på B/C automatsikring. 

Det er avhengig av hvor mye strøm det har gått i forkant av dette. Sikringene har gjerne et bi-metall som bøyer seg når det blir varmt. Og det varmes opp av strømmen gjennom sikringen. Så hvis en har hatt merkestrøm i lang tid og sikringen er blitt god og varm, da klarer den ikke 1,5 ganger merkestrøm i 50 sekunder. Nabosikringene kan også påvirke temperaturen så dette blir håpløst vanskelig å beregne og bruke i en automasjon. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.