Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarthus system


jlokkevik

Spørsmål

Hei!

 

Jeg og min samboer venter på nytt hus som akkurat nå bygges. Det vil stå ferdig til sommeren.

 

Siden vi bygger nytt mener jeg vi må sette oss inn i og gå for et eller annet smarthus-system. Elektrikeren vår anbefaler Futurehome.

 

Fra tidligere har jeg brukt en del Philips Hue, Adax panelovner (disse skal ikke med i det nye huset), Tibber, Google Home, også har jeg en Roborock S7 støvsuger.

 

I det nye huset vil oppvarmingen i all hovedsak være varmekabler der elektrikeren anbefaler HeatIt TRM3 termostat. For lysbrytere anbefaler han "smart dimmer z-wave". Vi tenker disse i kombinasjon med Philips Hue der det gir mening.

 

I første omgang er mitt ønske å kunne koble opp varme, lys, røykvarslere, kodelås på dør, vannsensorer, kanskje overvåkningskamera og elbillader på sikt.

 

Jeg har også vært i kontakt med Tibber. De sier de for tiden jobber med en integrasjon mot nye Futurehome X (uvisst når dette er på plass), men at de har 2-veis integrasjon med Homey. De virker mer happy med Homey enn Futurehome... Når det er sagt så vet jeg ikke om jeg vil styre huset mitt gjennom Tibber. Min erfaring med både Adax og Philips Hue er at de styres bedre gjennom sine egne apper enn gjennom Tibber..

 

Har lurket på forumet her en liten stund for å lese meg litt opp på forskjellige systemer. Det virker på meg som om det "beste" systemet som kan kjøpes i dag er Homey, men samtidig liker jeg tanken på at man i Norge har et firma som Futurehome. Det hadde vært kult å støttet disse, men ikke om det går på bekosting av kvalitet på systemet.

 

Er det noen som har noen tanker om hva man bør velge i denne situasjonen? Hva bør jeg tenke på? Kan jeg bytte system om jeg angrer meg - uten å måtte bytte ut alle komponenter i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
jlokkevik skrev (10 minutter siden):

Er det noen som har noen tanker om hva man bør velge i denne situasjonen?

Et viktig spørsmål som må besvares først av alt: Vil du at andre, f.eks. din lokale elektriker, skal sette opp og vedlikeholde systemet eller "mekker du selv"?

 

Er du avhengig av andre så må nok deres kompetanse være relativt avgjørende og mekker du selv vil dine egne egenskaper/kunnskaper avgjøre mye.

 

jlokkevik skrev (10 minutter siden):

Kan jeg bytte system om jeg angrer meg - uten å måtte bytte ut alle komponenter i huset?

I utgangspunktet: JA, dvs om du går for utstyr med Zigbee eller Z-Wave, disse blir støttet av alle. Jeg har byttet flere ganger og der er jo en liten jobb som må gjøres med at hver enkelt enhet må ekskluderes i det gamle systemet og inkluderes i det nye men akkurat den biten er nå nokså overkommelig.

 

Der finnes jo en mengde systemer der ute og mange har egne underfora her, en del er gratis, andre koster. Vanskelig å anbefale noe stort men en start kan være å sjåppe en Raspberry Pi, Z-Wave og/eller Zigbee dongle og begynne å leke med forskjellige systemer for å se om der er noe du føler deg mer komfortabel med enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godt poeng. Jeg håper på å kunne "mekke selv". Med dette mener jeg at jeg ønsker å gjøre det jeg kan selv. Om det er ting som må kobles opp av fagmann må dette selvfølgelig gjøres av elektriker.

 

Når du nevner Raspberry Pi, Z-Wave og Zigbee dongles. Mulig et dumt spørsmål fra min side her nå, men er dette for å koble systemer sammen? Eller er det for å sette opp egne automasjoner på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
jlokkevik skrev (3 timer siden):

Når du nevner Raspberry Pi, Z-Wave og Zigbee dongles.

Der er et utall av systemer å velge mellom og du må ha en eller annen maskin å kjøre det på og en Raspberry Pi kan være et rimelig alternativ å starte med.

 

Z-Wave dongle for å kommunisere med Z-Wave utstyr og Zigbee dongle for Zigbee utstyr (f.eks. HUE og IKEATrådfri).

 

Vanskelig å anbefale noe spesielt men å ta en kikk gjennom Systemer her på forumet kan gi en pekepinn. Aktive underfora kan bety at det er vanskelige saker og/eller at det er mange som bruker og der er mye hjelp å få (den setningen var vel ikke til så mye hjelp...). Da jeg var på leting laget jeg meg et enkelt "problem" og prøvde å løse det med forskejllige systemer for å få et inntrykk av hva som måtte til for meg å bli selvhjulpet. Et typisk "problem" i denne sammenhengen kan være noe så enkelt som en kaffetimer. Slå på en wallplug, enten vis styresystemet eller med knappen på wallplugen og da skal den stå på i f.eks. 30 minutt og så slå seg av. Har du gjort den øvelsen i flere forskjellige systemer så vil du etterhvert begynne å finne ut hva som passer for deg. Jeg har havnet på en kombo av HomeSeer4 og NodeRed fordi det passer meg...

 

Der er også mange nybegynnertråder her som kan bære greit å lese gjennom, vi har alle vært i startgropen en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.