Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Manglende oppdatering/respons på z-wave ++


bjwanvik

Anbefalte innlegg

I damas hus er det et veldig enkelt oppsett med HS3 som kjører på en Pi.
Dette har egentlig vært helt dødt i ett par år da det har vært så få enheter, og HS3 primært ble brukt for å sette assosiasjoner da det ikke var særlig å hente på automatisering på de få enhetene som var der, men nå er "alt" i 1. etg byttet ut fra noe gammelt relèstyrt ræl til z-wave.
Jeg brukte litt tid på "det nye oppsettet" i helga, og stusser litt på endel ting her..

Det er installert to Z-TRM3, en med gulvføler og en som kun har internføleren. Ingen av de rapporterer avlest temperatur til HS3, og den med gulvføler oppretter ingen child device for gulvføleren.
(Har akkurat pusset opp et rom i huset mitt hvor det ble installert nettopp en Z-TRM3 med gulvføler, denne fungerer utmerket, og jeg har sammenlignet, og verifisert at oppsettet er identisk med min..riktig nok HS4 hos meg da)
Om jeg kjører en rescan på denne sier den 6 out of 7 child devices created successfully, men sier ikke noe om hvorfor den sjuende ikke skapes...
De rapporterer riktig nok strømforbruk, men ikke avlest temperatur...

I tillegg ser jeg at enheter som styres på assosiasjoner utenfor HS3 ikke oppdateres, f.eks er det noen dimmere som styres fra trådløse brytere - om jeg slår av/på/dimmer med bryteren vises ingen ting i HS3, men om jeg kontrollerer fra HS3 viser den riktig status. (Disse var vel Luzense(?), og jeg fant egentlig ikke noe god dokumentasjon på dimmerne, og det som lå igjen fra elektriker var også helt minimalt... :()
Z-dim oppdaterer heller ikke status om den opereres manuelt.

 


Tips til hva dette kan være for noe?
HS3 der er ikke oppdatert på evigheter (da jeg ikke husker hvordan på Pi :P), men tviler på at det er årsaken, kan aldri huske å ha hatt det slik hos meg, og jeg har kjørt HS3 mye lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bjwanvik said:

HS3 der er ikke oppdatert på evigheter (da jeg ikke husker hvordan på Pi :P)

Ligger på Setup.

 

1 hour ago, bjwanvik said:

Det er installert to Z-TRM3, en med gulvføler og en som kun har internføleren. Ingen av de rapporterer avlest temperatur til HS3, og den med gulvføler oppretter ingen child device for gulvføleren.

Høres ikke riktig ut, men det kan være verdt å sjekke med debuggeren.

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/files/file/7-hs-zwave-debugger/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.