Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elbil ladeforbruk leieboer


Anbefalte innlegg

Har Fibaro på det meste på hytta og tenker nå sette igang med mye av det samme hjemme. 
 

Har eget opplegg for leieboers elbil lading med egen kurs, sikring og måler i garasjen. Hun lader da på egen kontakt ute på garasjeveggen og jeg leser av forbruk med jevne mellomrom. Regner da snittkost + avgift for aktuell mnd som hun da betaler. 
 

Vil gjerne at hun betaler faktisk kostnad i forhold til når hun ladder med de prissvingningene som er nå for tiden. 
Vil være fint om de er prisbevisst på tidspunktet de velger ladde. 

Finnes det noen gode løsninger på dette? Vil Fibaro i stikk kontakten tåle jobben og eventuelt sette opp mot prisbildet på aktuell laddetidspunkt være mulig?

 

Eller finnes det bedre løsninger man heller bør gå for på det området?

Leieboer har ellers forbruk inkl i husleie, så det er kun elbil lading de skal betale kostpris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Home Assistant sin Energy visning kan du legge til KWh teller fra flere kilder. (eks. tibber pulse + elbil lader) Samt legge til strømpris fra Nordpool eller evt. tibber integrasjon. (husk å legge til moms, strømpåslag og linjeleie i nordpool integrasjonen).

 

For hver forbruker/kWh teller du legger til på "Grid consumption", vil du få en søyle som viser forbruk og kost. Søylene kan vises time for time, eller dag/uke/måned/år.

 

Det mest knotete her er vel å få opp nordpool integrasjonen, men ellers ganske rett fram. Og er veldig oversiktlig. (bildet mitt viser 0kr på den andre søylen, pga. jeg bare la den til nå for test)

image.thumb.png.d5d44c1f00d10e93ed40d6bff3d99c4b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home Assistant teller opp energibruken min helt riktig, men den bommer litt på prisen. Jeg mistenker at det skyldes at strømmåleren rapporterer timesforbruk ca 10-15 sekund etter hver hele time og da blir dette forbruket koblet opp mot feil timepris. Jeg har en plan for hvordan dette kan løses, men vet ikke om jeg gidder ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. 
Ser ut til at software lar seg gjøre, men selve målingen på aktuell stikkontakt, hva kan man benytte der opp mot avlesning i feks Fibaro som tåler belastningen? 

Eller må jeg bytte til noe annet?

 

Stikkontakten og løsningen der i dag med egen måler og sikring er satt opp av elektriker for lading av bil for noen år siden. Men kan være der er noe mer fornuftig i dag. Hadde tenkt å unngå kjøpe inn egen elbil ladder til leieboer, men er kanskje ikke noe vei utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre minst mulig med det elektriske opplegget som er der nå, kan en aeotec clamp meter dings være aktuell. Veldig lett å montere:

https://www.proshop.no/Smarthus/Aeotec-Z-Wave-Home-Energy-Meter/2712786

 

Jeg har 3-fase versjonen, og bruker den primært som "soft-hovedsikring" for å ikke ta 32A hovedsikring på hytta. Den viser helt like strømmer som AMS måleren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert - da bestiller jeg en slik og får forsøke meg på programmering for å lese riktig prisbilde for leieboer.
Må forsøke å finne ut av det opp mot Fibaro HC3 som jeg velger gå for, siden jeg kjenner HC2 fra før av... satser på det finnes en vei der også uten alt for mye manuell arbeid for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.