Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave JS (Z-Wave JS to MQTT) Entity ID - Får ikke endret navn


Sleepy81

Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt migrert fra Homeseer til Home Assistant, og benytter Z-wave2MQTT for å komunisere med mine Z-wave enheter (var enklest siden jeg har Z-stick på separat Raspberry Pi, og hadde problemer med å koble til med den offisielle Zwave.js integrasjonen). Det har fungert fint, men har et problem med entity IDs. Jeg har flere Fibaro Dimmer 2 enheter, og selv om jeg oppdaterer navnet (friendly name) og klikker på update entity IDs når jeg renamer, så forblir entity IDs det samme som før. Manuell rename av entity ID via UI gir meg bare feilkode "Invalid entity ID".

Problemet er når jeg skal bruke Node-Red, som refererer til entity IDs og ikke firendly name. Når jeg skal finne en dimmer så må jeg velge mellom en liste over entiteter som alle har navn som light.dimmer_2_4, light.dimmer_2_5 osv osv. Ikke veldig praktisk... Se første bilde under.

 

1383963253_nodered.JPG.09850bef35bcd35812aa8f99a54c3620.JPG

 

Jeg har forsøkt å endre entity ID manuelt, men da får jeg bare opp "invalid entity ID" som feilmelding:

(Originalt oppsett)

1008453200_devicesettings.JPG.d0981fd882f2e911cb8f21b663dde702.JPG

 

Feilmelding når jeg forsøker å endre entity ID:

31543838_invalidentry.JPG.083cfcd6619dca98f2468a5c38d03b49.JPG

 

Her er opsettet mitt i Zwave.js:

zwavejs.thumb.JPG.c1cbefb2625a62acc28becc570b6a66e.JPG

 

Og her er hvordan Devicen ser ut etter at jeg har renamet til en Friendly name:

855342745_deviceinfo.thumb.JPG.49a907d8095556a12290aab73826373f.JPG

 

 

Så spørsmålet er enkelt og greit, hvordan får jeg renamet entity IDs til noe mer beksrivende en default? HAr googlet meg grønn, men enten så er det noe galt hos meg, eller så er det noe fundamentalt jeg ikke har skjønt med HA. (Som er meget mulig siden jeg her helt nybegynner på Home Assistant)

 

Kjører Supervised HA (tror det heter det, jeg har den som en VM i et EXCi setup), og har oppdatert til nyeste verjosn av alle intergrasjoner, HA core, Server etc.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk deg inn på enhetene på Z-Wave JS integrasjonen, velg så devicen du vil endre, klikk så på pennen som er ringet rundt, bytt navn, trykk oppdater, velg Ja på om du vil endre alle entityene med det nye navnet, da skal alt endre seg

 

 

image.png.41ffdf3434a2996a707276c9f4d25128.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (47 minutter siden):

Klikk deg inn på enhetene på Z-Wave JS integrasjonen, velg så devicen du vil endre, klikk så på pennen som er ringet rundt, bytt navn, trykk oppdater, velg Ja på om du vil endre alle entityene med det nye navnet, da skal alt endre seg

 

 

image.png.41ffdf3434a2996a707276c9f4d25128.png

De har jeg gjort, men entity ID endres ikke. :)

VikingOy skrev (30 minutter siden):

Feilen du får er fordi du bruker store bokstaver i ID navnet.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
 

Ah, kanskje det er så enkelt! 😂 Skal teste når jeg kommer meg forran PCen igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små bokstaver fungerte. :) Med små bokstaver fungerte også å sette friendly name også oppdatere via rename knappen, og jeg kan rename dem manuelt også. Men det ser ut som den kun renamer enkelte entiteter automatisk, kun de som er benevnt under Controls i bildet under.

I eksempelet under har entity id til selve dimmeren blitt light.dimmer_taklys_gang_nede slik jeg forventet, mens alle sensorer, disgnostics entities etc. har fortsatt generiske sensor navn som eksempelvis sensor.dimmer_2_electric_comsumption_w_9. Hadde forventet at også disse ble renamet automatisk til eksempelvis sensor.dimmer_taklys_gang_nede_electric_consumption, men det ser ikke ut til å skje.

 

sensor.thumb.JPG.8c003b4d37749082e163435ea7dd16c2.JPG

 

Er det ingen måte å oppdatere navnet på entity IDs for andre entities en de som er listet under Controls i bildet over? Gleder meg ikke til å rename hundrevis av sensorer manuelt...

Endret av Sleepy81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket vist for fort der... Forsøkte med en annen device (samme Fibaro Dimmer 2) og der fungerte det ikke med små bokstaver. Selv om jeg klikket update og Rename entities, så forandret ingen entities seg, selv ikke de entities som er sortert under "controls". Forsøkte så med en annen type z-wave enhet (en wall plugg), og der kunne jeg endre navn til hva jeg ønsket som friendly name (også bruke store bokstaver), og når jeg klikket "rename" så oppdaterte alle entitie IDs seg som forventet. Så nå er jeg litt lost, for det virker helt tilfeldig om denne funksjonen fungerer eller ikke, avhengig av hvilken z-wave enhet jeg forsøker å rename...

Jeg kan forandre entites ID manuelt. Det ser ut til å funke. Men jeg har 92 Z-wave devices met totalt 1068 entities.... Kommer jo til å ta en uke å rename alt :(.

 

Noen som vet hva jeg har gjort galt? Eller må jeg slette alt og begynne på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke begrenset til kun små bokstaver for FriendlyName, men spesialtegn (kolon etc.) bør du aldri benytte noe sted.

Du bør også etablere en organisert navnestruktur der alle FriendlyNames og EntityID's følger samme struktur for en og samme device.

Du kan antagelig gjøre bulk rename ved å gå direkte inn i fila

core.entity_registry

og bruke global search replace vha en egnet editor.  Jeg har ikke prøvd dette selv, men det bør gå. 

Husk uansett å ta en kopi først. Gjør du noe feil i slike filer, så bryter hele HA sammen, for godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man kan benytte store bokstaver i friendly name. Men det som var rart var at ene Fibaro dimmeren jeg hadde nektet å endre entity ID hvis jeg skrev "Taklys Gang", mens hvis jeg skrev "taklys gang" så fungerte det. På den andre siden så fungerte det fint med store boskatver i friendly name på andre enheter, så det virket helt random.

 

Uansett, jeg fant en løsning. Slettet zwave.js integrasjonen og koblet det på nytt til zwave2mqtt, og da fungerte alt perfekt! :)

Se detaljer her hvis noen andre har samme problem og vil se hvordan jeg fikk fikset det: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/8729-navngivning-spesielt-for-z-wave-js/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.