Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Server


Øyvind

Anbefalte innlegg

Foreløpig kjører jeg Domoticz på en RPI2.  Har nada erfaring med Linux, så læringskurven er bratt.   Så langt bruker jeg anlegget kun for overvåking av temperaturer på blant annet vannbåren varme.

Etterhvert ønskes både automatisering av Flexit balansert ventilasjon, varmejustering i hvert rom, lys osv

 

Ser at flere sverger til HomeSeer, og da på windowsbasert server.   Dersom man ikke skal kjøpe "ferdigpakke" fra Homeseer, finnes det minipcer som er kapable til å kjøre programmet?
Tenker da noe i samme gata som RPI, men windowsbasert

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart det gjør! :)

HomeSeer i seg selv trekker ikke så mye. Du kan klare deg med nesten "fint lite". Men å sammenligne med RPi blir litt feil, for selv om RPi kan kjøre Windows 10, kan det da ikke kjøre Win32-programmer, så det går ikke. Dessuten er det umulig å få en "skikkelig PC" for 3-400 kr.

 

Du kommer imidlertid langt med en NUC eller annnen liten PC til 2-4000 kr.

Men som alltid: Mer er alltid bedre. ?

 

Har du et budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med RPI er mest for størrelse, strømforbruk osv, ikke nødvendigvis ytelse og pris.

Budsjett har jeg ikke så langt.  Til nå har dette kostet minimalt, men ser jo at det vil økes radikalt etterhvert.   Etterhvert er nok stikkordet mitt.  Tenker dette er noe som skal bli til over tid, og ikke stå ferdig verken i morgen, eller i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allikevel skal tenke på server, så er det nå det kan være en idé å i det minste prøve å forestille seg hva man ønsker også i fremtiden. Er det kun hjemmeautomasjon som skal kjøre på serveren? Eller har du bruk for (nå eller etter hvert) andre tjenester?

 

Jeg har tjenester for musikk (Logitech Media Server, Plex, SageTV), telefoni (FreePBX), videokameraer (Netcam Studio), PRTG, og "diverse" annet små-snacks (som intern web-server, DMX-programvare for fancy julelys.

 

I alt dette her så er det ikke HS3 som kommer til å trekke mest i det hele tatt, men HomeSeer kan bli påvirket hvis du f.eks. installerer Plex og streamer video fra denne som må transcodes. Treg hjemmeautomasjon senker WAF som en stein!

 

I ditt tilfelle er mit oppsett muligens litt overkill. Jeg har én fysisk maskin som kjører VMware ESXi, en virtualiseringsprogramvare. På denne fysiske maskinen kjører jeg så flere "virtuelle" maskiner. En helt egen maskin til HS3 gjør at den har lengst mulig oppetid, selv hvis jeg må restarte en annen av maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagetv.com (se wikipedia) er/var en mediacenter-løsning, kan omtrent oppfattes å være forgjengeren til Plex. I den tiden var det ikke noe særlig med "apper", men de hadde klienter til Windows, Mac og Linux, samt egne set-top bokser. Selv nå, mange år etter siste offisielle oppdatering, rusler serveren og går, og er meget godt egnet som mediacenter. Ankepunktet er at det er nå ikke alle formater som lar seg transcodes, og det finnes ingen apper.

 

Kjører parallelt SageTV og Plex. SageTV er det vi bruker mest i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.