Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp! Markisen kjørte seg selv ut i kveld (i 8 m/s vind og 17 m/s i kastene...)


runewa

Anbefalte innlegg

I kveld skjedde det jeg har tenkt på et par ganger, men ikke direkte fryktet - at den store markisen mot vest plutselig skulle finne på å rulle seg ut av seg selv midt i en vinterstorm. Det var heldigvis ikke storm ute, men med 8 sekundmeter vind, og 17 sekundmeter i kastene, så svaiet den godt før jeg fikk kjørt den inn igjen. HELDIGVIS var jeg hjemme, tør ikke tenke på synet som hadde møtt meg i morgen tidlig hvis jeg ikke hadde vært her da dette skjedde!

 

Markisen er koblet til en Fibaro Roller shutter 2 som styres av HS3. Jeg styrer den vanligvis vha HomeSeer appen, men har også lagt inn talestyring via Alexa. Ingen brytere (som små barnehender tilfeldigvis kunne ha kommet borti) eller events som er satt opp, og Alexa-loggen er tom. Så da er jo spørsmålet, hvordan i helsike kunne dette skje? Loggen avslører muligens synderen: Device: 2. etg Stue Markise to Close (0) by/from: CAPI Control Handler  Noen som vet hva dette er? Dette skjer 4 sekunder etter at TibberSeer har restartet, men veldig usikker på om det er noen sammenheng her: Plugin TibberSeer started successfully in 1563 milliseconds. Legger ved et utdrag av loggen dersom noen klarer å bli klok på den.

 

Skulle ønske jeg var litt mer paranoid ved monteringen av dette, da hadde det nemlig blitt en fysisk kill-switch slik at jeg kunne tatt strømmen på markisen sånn litt utpå høsten. Er det forresten noen mulighet for å disable av/på (inn/ut) på Fibaroen inntil jeg får på plass en slik bryter? Kjenner at jeg kommer til å sove med minst 2 ører på stilk i natt og lytte etter en svak motordur i det fjerne...

 

EDIT: For ordens skyld: Devicen til markisen står til "On" i HS når den er rullet helt inn.

 

 

 

 

Capture.JPG

Endret av runewa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, runewa said:

Noen som vet hva dette er? Dette skjer 4 sekunder etter at TibberSeer har restartet, men veldig usikker på om det er noen sammenheng her: Plugin TibberSeer started successfully in 1563 milliseconds

Det er nok tilfeldig. TibberSeer henter ut sine egne devicer fra databasen når den starter, men kjører ingen CAPI-kommandoer.

 

8 hours ago, runewa said:

EDIT: For ordens skyld: Devicen til markisen står til "On" i HS når den er rullet helt inn.

Jeg har ikke RollerShutter, men dette er litt snodig. "On" har jo tydeligvis verdien 100 eller 255. Close er 0, og burde ikke 0 være helt rullet inn...?

 

Noe har iallfall trigget en kommando på markisen din. "CAPI" (lurer på om det er "Control API") er måten HomeSeer tar i mot kommandoer og sender dem til tilhørende plugin (i dette tilfelle Z-wave plugin'en), så noe har gjort noe. Hvis det ikke er deg via app, web eller noe, så hadde jeg iallfall begynt med å deaktivere talekommandoer for den.

 

Det skjer jo til og med flere ganger i løpet av et halvt minutt.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.