Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Debugging av utelys som skrur seg på...


erik_ha

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et sett med utelys, 3 stk. IKEA trådfri, som styres med en IKEA av/på knapp og er koblet til med Ikea hubben. 

Disse har jeg integrert i HA. Jeg har ingen aktive automasjoner i Ikea hubben/appen (har dobbeltsjekket).

 

I HA har jeg gruppert disse lysene i en "utelys" gruppe, og satt opp automasjoner som skrur disse lysene:

- på ved solnedgang

- av ved midnatt

- på om morgenen kl. 7 (med mindre solen allerede har stått opp)

- av når solen står opp.

 

Det virker som disse automasjonene fungerer fint, men det som er rart er at etter solen er stått opp, skrur lysene seg på etter en stund. 

Dette skjer hver dag. De blir skrudd av når solen står opp. Og en time eller to senere er de jammen meg på igjen. Da skrur jeg dem manuelt av med ikea av/på knappen, og en time eller to senere er de på igjen... Og slik går nu dagan...

 

Jeg prøver å debugge hva i alle dager som går galt her. Ser på historikken til lys-gruppen og individ-lysene, men jeg får ingen informasjon om hva det er som slår lysene på...

Jeg kan garantere at ingen manuelt trykker knappen for å skru dem på, for dette er på dagtid når det er bare meg i huset..

 

Noen tips til hvor jeg kan lete etter hva som skrur disse lysene på??

 

Se screenshots her (gult markerer når de selv skrur seg på):

Utelys.thumb.png.9b7f0a468bd0ae958250f868e9a4473d.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor enkelt hadde det vært for HA å bare vise HVA som utfører handlinger i loggen.
"Utelys turned on by Bryter gang" eller -"user Knut with Galaxy A51"

 

Hos meg fikk jeg dette problemet når jeg utne å tenke videre over det hadde utelysene med i "Hjemme-modus" uten å tenke over å ta med "hvis det er natt".
Når jeg da satte hjemmemodus når vi sto opp, slo utelysene seg på også...

 

Når man går til entiteter ser du hvilke automasjoner, scener ol brytern er en del av, kan finne en "aha" oppdagelse der.

 

1445156304_hautelys.png.8d87f2e75ef80bca7d1eb6c19132d67d.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The X skrev (37 minutter siden):

Hvor enkelt hadde det vært for HA å bare vise HVA som utfører handlinger i loggen.
"Utelys turned on by Bryter gang" eller -"user Knut with Galaxy A51"

Som du ser i loggen så er det eksempler på dette. Men HA skriver ikke turned on by ..... når den ikke vet hvem som slo på lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Som du ser i loggen så er det eksempler på dette. Men HA skriver ikke turned on by ..... når den ikke vet hvem som slo på lyset.

Det er i praksis umulig å ikke vite...

HA kan spore slikt lett, men gjør det ikke, kanskje er det noe personvern, kanskje det kommer senere.

Uansett var poenget at all informasjon de kan logge, skulle vært en del av loggen ift feilsøking. Men per i dag vises det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ennå ikke funnet ut av dette mysteriet... Template switch. Nei bruker ikke det. Har noen lys grupper og noen automasjoner når du kommer til lys. Skrudde av automasjonene. Og lysene skrur seg fortsatt på om dagen "av seg selv"..🙁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du bruker IKEA huben. Jeg antar endringen av lysene skjer her, og da vet jo ikke Home Assistant hva som skrudde på lysene. Home Assistant vil da bare få beskjed om at lysene har ny status, men ikke hva som trigget dette. Så jeg ville startet å feilsøke oppsettet her, feks sjekket om det er noen automasjoner, feilmeldinger eller lignende der.

 

Jeg hadde et lignende problem med en IKEA Trådfri pære her. Hvis denne hadde mistet strøm en periode begynte den å flimre. Den rapporterte da on/off/unavailable i flere timer. Og etter dette kunne den begynne å skru seg av eller på helt tilfeldig i et par dager, før den plutselig fungerte igjen. Dette ble vist i loggen sånn som du viser her. Bytta pæra med en eldre Philips-pære jeg hadde liggende og alt løste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg også mistenker det er noe IKEA hub eller IKEA relatert. 

Jeg deaktiverte automasjonene rundt dette i HA, og satte opp nye tilsvarende automasjoner i IKEA hub for å se om det gjorde susen. Men neida, nøyaktig samme problem.

Jeg har ingen andre automasjoner i IKEA huben. 

Jeg har flere ikea brytere, minst 3 til, og en bevegelsessensor. Men jeg klarer heller ikke å finne noen sammenheng mellom andre IKEA brytere og utelysene. 

Det burde vært noe debug-log i ikea hubben så jeg kunne sjekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.