Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit ZM Single Relay 16A - utfordringer med å lese av strømforbruk


Dukk

Anbefalte innlegg

 

Hei.

 

Jeg forsøker meg her først fordi jeg er usikker på hva som kan være galt med min Heatit ZM Single Relay 16A. Akkurat nå er det litt for mange variabler (elektriker, meg, system osv.) så jeg håpet å utelukke noen her før jeg sendte en forespørsel til Heat-it.

 

Jeg har et vaskerom der jeg brukte en elektriker for å montere en Fibaro Dimmer 2, Heat-It ZTRM3 og en Heatit ZM Single Relay 16A. Elektrikeren har montert Fibaro Dimmer 2 feil slik at lysbryteren må alltid stå på for at den skal virke. Heat-it ZTRM3 ser ut til å være montert riktig og blir gjenkjent av Home Assistant. Jeg har også fått Heatit ZM Single Relay 16A inn i Home Assistant, og får opp alle entiteter slik jeg ser det. Jeg kan skru reelet av/på, overopphetingsvarsel og "overload" finner den. Den finner også to entiteter som måler "W" og "kWh", men den viser kun 14,28W og 0,26 kWh. W-eniteten viser 0 noen ganger så jeg antok kanskje at den viser kun forbruket til releet og ikke til varmtvannsberederen også. "kWh-entiteten endrer seg også oppover. Nullstilles ved midnatt og tusler meget sakte oppover gjennom dagen så jeg antar at den også rapporterer det den faktisk får inn. Når jeg skrur releet av/på i Home Assistant så kommer det en klikkelyd, men det er litt vanskelig å vite for meg om berederen får strøm eller ikke.

 

Det er en manuell bryter som releet ligger inne i. Denne bryteren har et oransje lys som skrur seg av når jeg slår av bryteren og lyser når jeg skrur på bryteren. Når jeg skrur av/på releet så forblir det oransje lyset på bryteren på. Den burde kanskje blitt slått av den også når man skrur av releet?

 

Utfordringen min er at det er så mange variabler om hva som kan være galt. Er det en feil inkludering til Home Assistant, elektrikeren, mine kunnskaper eller er det rett og slett releet det er noe galt med? 

 

Kunne noen hjulpet meg med å utelukke noe så jeg vet om jeg skal kontakte elektrikeren eller Heat-it først?

 

Jeg kjører følgende system

Home Assistant versjon 2022.2.9

Z wave JS

UZB-1

Heat it relay 16 A - fw. 1.0

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/03/2022 at 23:27, Dukk said:

Elektrikeren har montert Fibaro Dimmer 2 feil slik at lysbryteren må alltid stå på for at den skal virke.

... selve plast-bryteren ytterst er ikke bare snudd opp/ned? Verdt å sjekke!

 

On 05/03/2022 at 23:27, Dukk said:

Når jeg skrur releet av/på i Home Assistant så kommer det en klikkelyd, men det er litt vanskelig å vite for meg om berederen får strøm eller ikke.

Det skal mye til at On/Off er byttet om, så hvis du hører et klikk i det du skrur den på, så får den strøm. Hvis ikke, så stod den nok på fra før.

 

Hva skjer hvis du poller noden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har dessverre ikke rukket å svare tidligere.

 

Nei, det er ikke montert impulsfjær på lysbryteren. Jeg visste ikke at det var nødvendig.

 

Ja, jeg får kontakt med releet og den skrur seg nok av/på som den skal. Men den får ikke riktige verdier gjennom et normalt døgn hos oss der fire personer dusjer i løpet av et døgn. 

 

Vedlagt er bilde som viser de forskjellige entitetene som rapporteres inn til Home Assistant. 

 

Nå står w på 0,0, men den kan rapportere 0,14 w, men ikke mer.

Kwh rapporterer også unormalt lite gjennom et døgn med normalt forbruk. Det står på 0,65 kWh

671411542_OperaBilde_2022-03-14_095214_192_168.0_99.png.d25d3fb8a760f609ab57424ad19fa019.png

 

Under er verdiene for Electric consumption [W], og det stemmer i utgangspunktet med forbruket der vi har dusjet eller at den vedlikeholdsvarmer, men rapporterer kun 0,14 W over en periode på ca. 20-30 min. Det er en bereder på 2000 W så 0,14 ganget med 10 000 gir kanskje en litt mer normal verdi på at den trekker 1400 W. Men det skal vel egentlig ikke være slik.

 

Opera Bilde_2022-03-14_095904_192.168.0.99.png

 

Har reintervjuet enheten på nytt uten noen endring. Den reintervjuer på en normal måte virker det som.

Endret av Dukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.