Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å få fjerndimmet en LED-lampe


Anders

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Har kjøpt noen fancy, dyre LED-lamper til å henge opp over noen bilder på veggen. Disse kommer med innebygd dimmer som styres av å holde inn av/på-knappen, men denne dimmingen funker ikke særlig bra med hjemmeautomasjonsprosjektet mitt: Når jeg kutter strømmen til lampen med f.eks. en Nexa fjernstrømbryter så går den tilbake til max, som er alt for sterkt. Jeg prøvde så å dimme lampen med en Nexa fjernstrømbryter med dimmer, men det ser ikke ut til å virke - Lampen fortsetter å lyse på 100% selv om Nexa’en dimmes ned. 

 

Dette gjettet jeg skjer pga “power supplyen” inni lampen, så mitt siste smarte forsøk gikk ut på å demontere lampen, og sette inn en fjernstyrbar dimmer _etter_ power supplyen. (http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WMR-252-universaldimmer-/36-5271). Men ved nærmere ettersyn så ser jeg nå at universaldimmeren forventer vekselstrøm (AC) inn, mens transformatoren inne i lampen leverer DC ut. (Se vedlagt bilde av komponentene inne i lampen og nexa-dimmeren)

 

Her beveger jeg meg ut på tynn is, så håper noen med litt mer peiling på el kan spekulere sammen meg:

  1. Hvorfor funker det ikke å dimme denne lampen med fjernstrømbryter?
  2. Hva er det verste som kan skje hvis jeg prøver å koble på den nexa-universaldimmeren etter transformatoren og altså sender 12V DC inn i den? (Har det noe å si om + eller - går inn i L eller den andre porten?)
  3. Hvis dette ikke funker, har jeg noen andre alternativer for å få fjernstyrt denne LED-lampen? Noen som vet om en fjernkontrollerbar dimmerdings som spiser 12-24V DC, slik som den innebydgde dimmeren gjør?

 

Vedlegg:

Fra veggkontakten går strømmen inn i den hvite "LED power supply", videre igjennom en liten svart dimmerkomponent som er koblet til knappen, og videre ut til lampen. Jeg tenkte koble ut den svarte dimmeren, og erstatte den med Nexa sin universaldimmer (uten å koble til knappen på denne - kun fjernkontroll.)

IMG_4254.jpg

PSU til venstre, eksisterende dimmer til høyre

IMG_4255.jpg

Nexa universaldimmer. Inputs for vekselstrøm nede til venstre.

IMG_4256.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders skrev:
  1. Hvorfor funker det ikke å dimme denne lampen med fjernstrømbryter?
  2. Hva er det verste som kan skje hvis jeg prøver å koble på den nexa-universaldimmeren etter transformatoren og altså sender 12V DC inn i den? (Har det noe å si om + eller - går inn i L eller den andre porten?)
  3. Hvis dette ikke funker, har jeg noen andre alternativer for å få fjernstyrt denne LED-lampen? Noen som vet om en fjernkontrollerbar dimmerdings som spiser 12-24V DC, slik som den innebydgde dimmeren gjør?

1. Dette har med hvordan en dimmer fungerer på AC og hvordan en transformator fungerer. det finnes transformatorer som kan dimmes på denne måten... men ikke alle. (Her er det definitivt personer på forumet som kan forklare dette bedre enn meg)

2. Du kan vell teknisk sett potensielt ødelegge Nexa-universaldimmeren. Den er ikke laget for formålet og all bruk blir da usikker.

3. Jeg ville selv gått for en Fibaro RGBW modul, som er designet for akkurat det formålet du beskriver. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene! Det fristet å bruke Fibaro'en som en unnskyldning for å ta steget inn i Z-Wave-verdenen, men den Nexa-saken hos elektroimportøren burde få jobben gjort for en mye billigere penge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Anders skrev:

den Nexa-saken hos elektroimportøren burde få jobben gjort for en mye billigere penge. :)

 

Okay... men:

14 timer siden, Anders skrev:

fancy, dyre LED-lamper

 

....burde også ha fancy styring! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 3m ledlist men jeg mener jeg fikk "mer" dimming med dimmemodulen som fulgte med enn med denne modulen fra Nexa. Men jeg har ikke dobbeltsjekket ved å montere tilbake den gamle styringen. Mulig lasten blir for liten for Nexa-dingsen.

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, oysts said:

Jeg bruker denne til å dimme en ledlist. Mater den med 12V DC inn og ut kobles den rett på ledlisten.

 

http://www.elektroimportoren.no/wireless-mottager-dimmer-for-led-12-24v-ldr-075/4514799/Product.html?Event=searchlist

 

Men dette er jo en dimmer for konstantstrømdriver. Du bruker jo en konstantspenningdriver.

Nå er jeg ingen LED ekspert (ohms lov "slutter jo å virke") -- og det står ikke noe om hvordan denne Nexa-saken faktisk virker, men en helt vanlig PWM-dimmer du kan få for 5 kroner på ebay hadde gjort susen. Eller en Fibaro RGBW-modul.

 

Edit: jeg gjetter meg til at du med Nexa'en dimmer med å senke spenningen, og da klarer du nok ikke dimme så langt ned før listen slukker.

(Men hvis noen har et definitivt svar på hva som faktisk skjer når man plasserer en konstantstrømdimmer etter en konstantspenningstrømforsyning, vil jeg gjerne høre det.)

Denne, f.eks. gjør susen:

https://www.aliexpress.com/item/Mini-Wireless-Single-Color-Remote-Control-Dimmer-DC-12V-11keys-RF-LED-Controller-for-led-Strip/32416798141.html

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det du sier høres forsåvidt fornuftig ut, @DiderikFrom. @oysts: Kan det stemme at den 12V DC-inn du har til LED-listen kommer fra en "konstantstrømsdriver"?

 

Sukk. Da er det kanskje bare å smøre seg med tålmodighet og bestille opp noen dimmere fra Kina da. @DiderikFrom: Har du erfaring med rekkevidde på disse billigsakene? Og hvordan interfacer man mot slike tredjepartskomponenter? Vil en Tellstick kunne gjøre susen eller må det sterkere saker til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders

Jeg har bare sånne billige PWM-dimmere fra Kina et par steder, og det er der jeg ikke trenger å dimme trådløst (men har on/off på strømforsyningen). De fins også med vridehjul (som tradisjonelle dimmere). Min RFXCOM har ikke plukket opp signalet til fjermkontrollen til de jeg har, men mulig enheten er for langt unna eller jeg ikke har riktig protokoll.

 

Fibaros RGBW-modul er i realiteten fire slike dimmere, med Z-wave (og mulighet for IN) i en litt mer robust innpakking.

 

Et raskt søk forteller meg at Nexa har denne: http://elby.no/index.php/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-M-SPOT-100RF-12V-Innfelt-dimmer

 

Den benytter samme teknikk som Kinasakene og Fibaros RGBW-modul. Det står mye rart i beskrivelsen, så forbehold om at jeg klarer å dekode det rare, men PWM er det i hvert fall, og da burde det gå. Men for prisen får du jo en Fibaro RGBW...

 

Edit: Først nå begynner jeg å se på selve oppsettet ditt. Det var @oysts som brukte en konstantstrømdimmer på en 12v ledlist. du hadde en 220V universaldimmer foran en 12v strømforsyning. Det funker jo ikke dersom ikke 12v-strømforsyningen er eksplisitt dimbar, men hva er den lille sorte boksen? Den er koblet etter den hvite strømforsyningen, før LED-lysene? Man kunne tro det var en konstantstrømregulator, men merkingen er tvetydig (og hvorfor ikke bare bruke en konstanstrømforsyning i utgangspunktet?). I så tilfelle burde både alternativene jeg foreslår og lenken fra oysts funke, avhengig av hvordan du kobler. Og hva betyr sensor på den sorte boksen?

PWM er uansett ofte det enkleste og mest robuste.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, DiderikFrom said:

Først nå begynner jeg å se på selve oppsettet ditt.

Viktig å lese oppgaveteksten nøye ja ;)

 

Den lille sorte boksen imellom strømforsyningen og LED-lysene er den innebygde dimmeren. Det er den jeg forsøker å bytte ut med noe som kan fjernstyres på en eller annen måte (aller helst med Tellstick'en som jeg allerede har, men kan som sagt vurdere å investere i en z-wave-sender eller en rfxcom hvis det må til). "Sensor" på denne er koblet til en berøringsfølsom knapp på utsiden av lampen, som brukes til av/på/dimming. (Det er ikke viktig for meg at denne knappen fortsetter å virke. )

 

Synes også merkingen på den innebygde dimmeren er tvetydig. Når det står 12-24V DC pleier det vel å bety "enten 12 eller 24 V". Og det står det på både input og output, så det tyder på at spenningen er konstant. Men så står det også 1.2A på output, så det tyder på konstant strøm... Da blir det dårlig med dimming!

 

Men på dimmeren til @oysts står det jo eksplisitt at den er for konstantstrømsdrivere, og på strømforsyningen står det "constant voltage". Vet ikke hva konsekvensen blir av å blande disse - men jeg vil jo helst ikke ødelegge noe utstyr (eller brenne ned huset).

 

Ser da ut til at det koker ned til den dyre PWM-Nexa'en du fant, eller Fibaro + z-wave-utstyr, siden Kina-greiene ikke nødvendigvis lar seg automatisere uten videre... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo litt spennende.

 

Det jeg TROR: er at dimmeren som fulgte med er en konstantstrømdimmer (den gir 1.2A uansett), men dimmer med å endre spenningen mellom 12 og 24V. Jeg har forsøkt å lese på Nexa LDR-075, men manualen er jo håpløs: det står ingenting om hav den faktisk gjør annet enn å "dimme".

 

Jeg ville forsøkt å putte en PWM-sak etter den sorte boksen. Da kan du fortsatt bruke den sorte boksen, men jeg ville beholdt den på full lysstyrke.

(Dog ingen garantier: umulig å vite hva den sorte boksen egentlig gjør, og hva slags LED som er i lampen, men det funker sannsynligvis.)

Kjell har for øvrig også sånne kinadimmere, men ikke til ti kroner.

 

Edit: dersom du kjøper en PWM-dimmer, pass på å kjøpe en som tåler 24V. De fleste er 12-24V så det går nok nbra, men noen er bare 12V.

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dette montert og i drift. På grunn av manglende dokumentasjon kjøpte jeg Nexa-dingsen for å teste. Kan koble opp igjen sjekke om spenningen er konstant under dimming i løpet av kvelden. 

 

Øystein

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dimmer en Nexa LDR-075 er det spenningen som justeres. Led-stripen blir dimmet, men jeg har ingen peiling på eventuell fare for levetid/brannfare osv når den mates med ca 2V.....

 

God unnskyldning til å hoppe over på Z-Wave og Fibaro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte å rapportere hvordan det gikk med denne saken: Jeg endte opp med å kjøpe Nexa LDR-075 også, og den dimmer helt perfekt på mitt oppsett. Selv om alle annonsene for den online sier "dimmer for LED driver av typen konstantstrømsdriver", så står det altså på selve pakken "dimmer for LED-driver av typen CV (constant voltage)". Altså det samme som det står på min power supply.

 

On 1/17/2017 at 14:59, oysts said:

Jeg har ca 3m ledlist men jeg mener jeg fikk "mer" dimming med dimmemodulen som fulgte med enn med denne modulen fra Nexa.

Vet du at det er mulig å kalibrere minimumsnivået på Nexa'en til fire ulike nivåer, @oysts? Default-innstilling er ikke spesielt svakt, men innstilt på max svakhet funket det veldig bra for meg. Framgangsmåten er beskrevet i manualen, og involverer dobbelklikking på kalibreringsknappen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.