Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Motion sensor event


syver

Anbefalte innlegg

Har laget et event for automatisk lys på ca 75% på dagtid sammen med et som skal auto ca 20% på natt. Hvis jeg med en av mine manuelle dim knapper øker til 100% blinker lysene hver gang motionsensorene føler motion. Er det noe jeg kan gjøre for å prioritere "manuell override" :-)

Slik ser det foreløpig ut. Alle lys er Philips HUE også sensorer og dimmere ...

 

motion event.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet kanskje, men det første kriteriet ditt ser rart ut. Det skal sikkert stå "time is after 02.00" på første, vil jeg tro. Slik det står nå vil det kun trigge nøyaktig kl 02.00.00.

 

Mener jeg så samme tema i en annen tråd i dag, uten at jeg helt husker hvor den ble av. Der ble det, hvis jeg husker rett, foreslått å sjekke for hvor lenge siden denne eventen ble kjørt. Kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe veldig merkelig med triggerne dine her. F.eks. vil "1.etg stue Hue motion sensor 2 høyre" trigge BEGGE eventene uansett om det er fest eller hvilken tid på døgnet det er.

 

Les HomeSeer-skolen del 7 en gang til.

FØRST velger man det som skal sparke eventet i gang (f.eks. en bevegelsessensor)

SÅ velger man conditions (f.eks kl mer enn det og mindre enn det)

 

Velger man OR IF (dvs ELLER) må du legge til alle betingelsene på nytt (de blir ikke overført til den første triggeren).

 

 

Da blir det noe som dette (for natt):

IF 'motion sensor 1' is set to 'Motion'
AND IF time is after 02:00
AND IF time is before 06:00
AND IF Virtual System Unntak Fest has a value equal to Off

OR IF 'motion sensor 2' is set to 'Motion'
AND IF time is after 02:00
AND IF time is before 06:00
AND IF Virtual System Unntak Fest has a value equal to Off

OR IF 'tvstue home security' is set to 'Motion'
AND IF time is after 02:00
AND IF time is before 06:00
AND IF Virtual System Unntak Fest has a value equal to Off

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt høyt her, men kanskje en del av problemet er direkte sjekk mot bevegelsessensoren. Du kunne laget et buffer mellom sensoren og eventen:

 

Lag en virtuell device som du kaller for eksempel "Bevegelse, stue" med to verdier; On og Off. Så lar du sensoren endre den virtuelle devicen i stedet for å endre lyset. Så bruker du den virtuelle devicen som erstatning for sensoren i eventene dine. Da kan du legge inn en forsinkelse, du kan bruke flere ulike sensorer mot samme virtuell device, osv.

 

For eksempel:

 

Virtuell device styres av sensor:

If motion1

Or motion2

Or motion3

Then Removed delayed action for Bevegelse, stue

Then Bevegelse, stue = On

Then Bevegelse, stue = Off after delay 5 minutes

 

Lys styres av virtuell device:

If Bevegelse, stue changes and becomes On

And day

Then lys på 190

 

If Bevegelse, stue changes and becomes Off

Then lys 30

 

 

Ble litt kjapt og galt dette, men håper du ser hva jeg vil frem til: Gå via en virtuell device i stedet for å koble lyset direkte til motion sensor. Da får du en buffer. Eventen som endrer virtuell device vil hele tiden trigges av ny bevegelse fra sensorene, men så lenge Bevegelse, stue er på, vil den bare forbli på. Eventen som styrer lyset vil bare se at Bevegelse, stue forblir uendret (helt til den ikke er det lengre).

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, syver skrev:

Lurer fremdeles på hvorfor når jeg bruker manuell dimmeknapp for fullt lys så går ila av 10-15 sek (motion detected) lyset tilbake til setting under event. Er det noe å gjøre noe med (workaround)??

Du kan sjekke (i alle IF og OR IF) om lyset ikke er 100%. Hvis lyset er 100% blir bevegelsessensoren ikke trigget. Men merk at det da heller ikke blir skrudd av.

 

Alternativt kan du bruke den IF'en på selve Action'en, som beskrevet (som workaround) i nevnte HS-skole. Da blir ikke lyset dimmet hvis bevegelsessensoren blir trigget, men det blir skrudd av etter X minutter hvis det ikke er bevegelse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en løsning som ser ut til å fungere. Kjører "ON WHEN MOTION DAY" eventet bare en gang i utgangspungtet pr dag. Bruker en fysisk hovedbryter til å sku av alle lys når jeg går ut/legger meg. Denne hovedbryter setter en vituell run/stop event switch til RUN etter tre minutter, så hvis jeg kommer inn i rommet igjen etter tre minutter kan eventet  "ON WHEN MOTION DAY" få lov til å kjøre på nytt, og lysene kommer på. Dette eventet setter også eventet STOP/RUN MOTION TRIGGER til STOP, og alle lys kan kjører manuelt hvis det ønskes. Det eventet som kjører om natta resetter switchen slik at motionsensorene virker o morgenen ...

Takk for god hjelp alle sammen :-))

motion event.png

Endret av syver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.