Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lekkasje fra sikkerhetsventil på varmtvannsbereder ved flytting av strømforbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har en Høiax Expand ECO (ikke nyeste versjon, men forrige") med ekspansjonskar fordi det ikke er mulighet for fri ekspansjon ut på kaldtvannsnettet. Ved normal bruk fungerer dette greit og det er ingen lekkasjer. Oppvarming begynner umiddelbart etter en dusj og det blir ingen lekkasje. Jeg trodde at jeg med ekspansjonskar ville ha mulighet for å flytte strømforbruk og samtidig unngå lekkasjer.

 

Jeg har forsøkt å skru varmtvannsbereder av/på etter strømpris og etter faste intervaller. Uansett hva jeg gjør så begynner varmtvannsberederen å lekke fra sikkerhetsventilen. Sluket i rommet er i andre enden så det blir derfor en stripe med vann over hele vaskeromsgulvet. Det er ikke WAF-vennlig. 

 

Lekkasjen fra sikkerhetsventilen skjer uansett om en eller fire dusjer etter hverandre. Det minste intervallet for sparing jeg har satt er to timer, dvs. at VVB er av i maks to timer etter en dusj på 10 min. Da lekker det fra sikkerhetsventilen. Nå har jeg vært en uke på ferie der jeg har latt VVB være avslått i perioden 08-11 og fra 15-18, uten at noen har brukt varmtvann. Selv da lekker den en viss mengde fra sikkerhetsventilen.

 

A) Er det flere som erfarer dette ved flytting av strømforbruk?

B) Burde ekspansjonskarene ta unna mer av vannet slik at det ikke blir lekkasje (rørlegger må justere VVB)

C) Er det problematisk med lekkasje fra sikkerhetsventil over tid eller det uproblematisk?

C) Løsningen er kanskje å få rørlegger til å legge et rør fra sikkerhetsventil og ned i sluket evt. større ekspansjonskar?

 

Jeg ser at Høiax har kommet med en ny versjon av berederen med større ekspansjonskar så de var kanskje litt små i utgangspunktet?

 

Endret av Dukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukk skrev (47 minutter siden):

B) Burde ekspansjonskarene ta unna mer av vannet slik at det ikke blir lekkasje (rørlegger må justere VVB)

Antar dette her er kjernen av problemet. Ekspansjonskaret består normalt av en liten tank, 5-10 liter, med en gummiblære som "fjær" for vannet. Over tid vil luften i gummiblæren forsvinne og må fylles opp igjen.

 

Om du stenger hovedkranen inn til huset og åpner en vannkrane så skal der renne ut noen få liter vann om ekspansjonskaret er i orden, kommer der omtrent ingenting så er ekspansjonskaret trykkløst eller ødelagt. Du kan sjekke trykket og evt fylle på med en vanlig bildekkpumpe/kompressor. Jeg ville trodd at et trykk på 1-2 bar ville være passende når vanntrykket er avlastet.

 

Edit: Et lite besøk på Høiax.no avslører følgende:

Sitat

De nye modellene har større ekspansjonskar på 25L.

• Dette gir problemfri drift også ved vanntrykk i området 4,5 til 6 bar
• Større ekspansjonskar betyr mindre trykkoppbygning i systemet
• Mindre trykkoppbygning gir mindre tap av ladetrykk og øker levetiden
• Membran i butylgummi gir mindre diffusjonstap og reduserer også behov for etterfylling av luft
• Enklere montasje med ny anslutning i toppen av berederen via Høiax syrefast fleksirør
• Rustfri gjenget anslutning på ekspansjonskaret
• Alle komponenter i kontakt med vann er korrosjonsbeskyttet
• Trykksatt med ladetrykk 4 bar fra fabrikk
• Trykksatt med nitrogen, mindre tap av ladetrykk
• Legionella-sikker

Større ekspansjonskar og høyere ladetrykk enn jeg antok men der påpekes jo trykkfall og påfylling, jeg ville startet der...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2,5 år gammel Høiax 300L VVB. Den kom med ei sjekkliste for kontroll av ekspansjonskar, med trusselen om at garantien frafaller om det ikke blir kontrollert årlig.

 

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at den lakk litt fra sikkerhetsventilen under oppvarming for noen måneder siden, og fikk rørleggeren til å justere trykket (heldigvis under garanti, til tross for påstanden over). Har et vagt minne av at rørleggeren nevnte at Høiax hadde endret på ekspansjonskarene i ettertid. Hos oss var det ikke et stort problem, men jeg tror ikke det har noen sammenheng med styring av VVB etter strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.