Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RVM

Members
  • Posts

    167
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Other groups

Bronze

RVM last won the day on December 14 2023

RVM had the most liked content!

Hjemmeautomasjon

  • System
    Home Assistant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

RVM's Achievements

Bitfikler

Bitfikler (9/16)

  • Collaborator
  • First post
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Dedicated Rare

Recent Badges

45

Reputation

  1. Enig i alt du sier. Litt off-topic for dette forumet, men misnøyen stopper jo ikke ved strømfaktureringsselskaper, det er mye new public management der ute som folk som meg irriterer seg over.
  2. Ok, finner ingen skikkelig pris på det hos Lnett fra uke 7, kanskje det er noe de bevisst er forsiktige med å dele så de ikke tiltrekker gærninger som meg. 🙂 Har ikke noe problemer med å betale litt ekstra så lenge pengene går til en god sak (lønn til offentlig ansatte og overskudd til kommunene), innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.
  3. Jeg har hatt Vibb siden Tibber begynte med forhåndsfakturering. Når prisgarantien til Vibb en gang går ut, er det nok bare et spørsmål om tid før de legger om prismodellen sin. <rant> Når den tid kommer at et strømfaktureringsselskap skal tjene penger på meg igjen, vurderer jeg å gå tilbake til Lyse, sånn at de hundrelappene det er snakk om i året i prinsippet går tilbake til fellesskapet (eierkommunene). Kanskje jeg til og med kan si opp hele strømavtalen og heller betale straffetakst (6,25 øre/kWh, ser ingen månedsgebyr) direkte til Lnett? Ulempen er at jeg er allergisk mot kommunikasjonssjefen til Lyse-konsernet... </rant>
  4. Ja, det er sant, det er litt knotete. Mente det som et tips til de som har andre netteiere. Da jeg prøvde noe lignende fra Elhub for lang tid tilbake, fant jeg ut at nedlastningslinken er deterministisk, så man slipper i det minste å gjøre oppslagene manuelt. Ser ut som det fortsatt er det, jeg kan f.eks. manipulere tidsstemplene direkte i nedlastnings-URLen (legg inn egen måler-id, logg inn med BankID på første oppslag): https://minside.elhub.no/appserver-plugin/resources/meteringpoints/[måler-id]/meteringvalues.csv?start=2023-12-31T23%3A00%3A00.000Z&end=2024-01-31T23%3A00%3A00.000Z&measurementProfile=CONSUMPTION&language=NB&isOtherMeteringPoint=false Filene har også deterministiske filnavn, så jeg brukte Python+Pandas til å iterere gjennom filene.
  5. Man kan kanskje bruke elhub.no også til dette, som er uavhengig av netteier og strømselskap ("Elhub er den sentrale datahuben for måleverdier og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet")? Der skal man få hentet ut .csv-filer for sin målerstand brutt ned time-for-time, og mener å huske at jeg kunne velge at de skal bevare data 10 år tilbake. Akkurat nå ser det selvfølgelig ut til at nettsida er nede for telling, men sist jeg hentet ut noe derfra så filene sånn ut:
  6. Ja, og det er sikkert en lur prioritering hvis det fundamentale som tak og drenering er i orden. Hvilke lysbrytere og dørlåser som er der (med eller uten lokal kontroll) er en bagatell til sammenligning, det er en relativt smal sak å bytte ut om nødvendig. Hvis stua har spygrønn strietapet er det ikke verre enn at man lærer seg å sparkle og male. Det å eie bolig krever noe bo-kompetanse enten man vil eller ei. Jeg måtte lære meg å stå i stige når huset skulle males, og det gikk helt fint.
  7. Da bilen ble allemannseie ser jeg for meg at man burde lære seg å skifte hjul og olje. Hvis man hadde en datamaskin (hjemme eller på jobb) på tidlig 90-tall var det sikkert en fordel å kunne litt DOS. Hvis man velger å kjøpe [gjenstand] med [ny teknologi] uten å ville lære seg [ny teknologi], tenker jeg man kan takke seg selv 🙂
  8. Lurt. Å flytte POW-U til et sted med godt signal og samtidig mate den med strøm over USB fikset alle mine problemer med amsleseren.
  9. Jøss, det har jeg ikke oppdaget hos meg. Jeg sleit tidligere med dårlig WiFi-forbindelse til POW-U da den sto i Faraday-buret, og da hadde jeg et grapsete script for å vaske all data for å ta høyde for kræsj osv., nettopp for å unngå at times/dagstelleren resatte/sank på ubeleilige tidspunkt. Laster det opp i tilfelle det er noe der du kan bruke, men pent er det ikke: https://pastebin.com/raw/3sR8zLuQ I korte trekk mellomlagret jeg forrige verdi, sjekket at det er plausibelt at timetelleren skal resette/synke (ca. ved timeskift), og hvis ikke fortsatte den å telle oppover fra mellomlageret verdi. Beregnet dagsforbruk baseres da på det "vaskete" timesforbruket.
  10. Aha, jeg har ikke fått med meg at automasjoner i HA har et dårlig rykte, verken fortjent eller ufortjent. Er ikke så mye på Facebook heller, i alle fall ikke i diskusjonsgrupper der. På stående fot tror jeg ikke at jeg har noe kritikk å komme med mot HA, da må jeg gruble en del i så fall 😀
  11. Nå har vi sporet tråden helt av (beklager!), men jeg er glad for at HA er så fleksibelt at det finnes mange ulike måter å gjøre ting på - slik at jeg kan gjøre det på en måte jeg ønsker. Jeg er ikke så opptatt av at alt skal være enklest mulig, men jeg forstår at andre vurderer det annerledes.
  12. Ja, jeg er også borti en del Siemens på jobb, både Simatic og TIA. Har fortsatt noen automasjoner surrende der jeg fortsatt egentlig skulle hatt en main loop, og da har jeg endt opp med tidsbaserte triggere (hvert n'te minutt) fordi det var det enkleste i gjerningsøyeblikket. Må få ryddet opp i det en gang. Akkurat. Har f.eks. én Python-fil for hver av de større enhetene i huset, og så grupperer jeg alle innganger der. Eksempel for sorpsjonsavfukteren i garasjen: @state_trigger("pyscript.electricity_price_level != '3'") @state_trigger("cover.garage_door == 'closed'") @state_trigger("pyscript.dehumidifier_pid_output == 'on'") @state_trigger("input_boolean.dehumidifier_manual_enable") def dehumidifier_turn_on(): [...] Da er det kun én enkelt plass i hele smarthus-systemet jeg trenger å oppdatere for å endre logikken til hva som skrur på avfukteren, tilsvarende for dehumidifier_turn_off() i samme fil.
  13. Smak og behag 😀 Jeg synes det er naturlig å ha aksjonene i én, siden clear_notification og tag i notify-servicen til aksjon 2 er definert ut fra aksjon 1: data: message: clear_notification data: tag: washer_complete
  14. Jeg forstår veldig godt hva han mener, og jeg bruker samme prinsipp som Thoralex over. Eksempel: Jeg får en notifikasjon på mobilen når vaskemaskinen er ferdig. Når vaskemaskinen blir slått av (noen har hengt opp klærne til tørk), klareres notifikasjonen automatisk så man slipper å gjøre det manuelt. Da har jeg én automasjon, med to triggere (maskin ferdig, maskin slått av), med to aksjoner (lag notifikasjon, slett notifikasjon). Det er ofte jeg må løsrive meg fra tanken om et syklisk kontrollsystem som jeg er vant til fra jobb, f.eks. en PLS. Må tenke litt annerledes for et event-basert kontrollsystem som Home Assistant.
  15. Interessant løsning og god feature request. Jeg bruker primært InfluxDB til historiske strømdata og følger ikke så mye med på Energy dashboardet i Home Assistant. Ser ut som at Energy i HA matcher veldig godt opp mot InfluxDB og web-interfacet til min POW-U amsleser time for time, uten forskyvning. Jeg opplevde samme problemet som deg da jeg brukte den totale målerverdien som ble oppdatert rett etter timeskift, men for meg holdt det endre til å bruke akkumulert dagsverdi fra amsleseren som sensor til Grid Consumption i HA. Den oppdateres flere ganger i minuttet, og resetter ganske presist på nytt døgn. Energy dashboardet skjønner automatisk hvordan den skal dele det opp i timesforbruk og dagsforbruk. Jeg har hatt noen sånne triggere opp igjennom, men har prøvd å styre unna et sånt design pattern når jeg kan i nyere tid, fordi jeg ikke vil måtte tenke over hva klokka er hvis jeg skal restarte eller oppdatere HA. Hvis man tilfeldigvis har litt nedetid akkurat rundt timeskift, risikerer den å gå glipp av tidspunktet den skulle ha trigget på. Når det er sagt ville jeg også fått en bitteliten feil i Energy hvis jeg restarter rundt timeskift nå.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.