Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec HD effektmåling, aktiv eller tilsynelatende?


Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å få på plass måling av strømforbruket til platetoppen (sikret med 20A), og jeg ser ingen andre brukbare muligheter enn Aeotec HD. Spørsmålet mitt er da om noen vet om denne måler aktiv effekt eller tilsynelatende effekt?

 

Platetoppen er en induksjonstopp fra Miele, og jeg aner ikke hva slags PF den har, men det er godt mulig at den er såpass godt korrigert at det ikke betyr noe om Aeotec HD måler aktiv eller tilsynelatende, men det beste er jo om den faktisk måler aktiv effekt.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Heavy Duty på koketopp. Har ikke peiling på hva den måler, men mener jeg ser at det samsvarer fint mellom det Heavy Duty rapporterer og det Tibber Pulse rapporterer. Men jeg kan dobbeltsjekke tallene neste gang jeg koker noe (hvis jeg husker det ;) ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (8 timer siden):

Jeg har Heavy Duty på koketopp. Har ikke peiling på hva den måler, men mener jeg ser at det samsvarer fint mellom det Heavy Duty rapporterer og det Tibber Pulse rapporterer. Men jeg kan dobbeltsjekke tallene neste gang jeg koker noe (hvis jeg husker det ;) ).

 

Er det en induksjonstopp du har? Problemet med den testen er at selv om de nevnte tallene samsvarer, så vet man ikke om det er fordi lasten har god PF eller om Aeotec'en måler aktiv effekt (eller begge deler). Jeg tror det er vanlig at såpass tunge laster som induksjonstopper har god innebygget PFC, men jeg vet det ikke sikkert. Jeg synes det er mindre interessant å måle hvis målingene har stort (og varierende) avvik. Nå er det absolutt en mulighet at Aeotec'en faktisk måler aktiv effekt, men dessverre skriver de ikke noe om det i spesifikasjonen sin (som jeg kan finne).

 

Jeg kan muligens gjøre en annen test selv, og det er å fyre opp koketoppen min på maks, og se om AMS-målerens reaktive effekt endres signifikant. Hvis ikke, så bør det være trygt å anta at koketoppen har god PF, og det har da mindre betydning om Aeotec'en måler aktiv eller tilsynelatende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (9 timer siden):

Er det en induksjonstopp du har?

Ja. (Selvfølgelig).

 

mroek skrev (9 timer siden):

Problemet med den testen er at selv om de nevnte tallene samsvarer, så vet man ikke om det er fordi lasten har god PF eller om Aeotec'en måler aktiv effekt (eller begge deler)

Sant nok, men poenget for meg er at tallene samsvarer. Tibber Pulse måler det jeg betaler, for den rapporterer jo det jeg skal betale. Men jeg er ikke fagmann, og ikke så ekstremt opphengt i de detaljene... ;) 

 

Men hvis du gjør en test, ville det vært spennende å få vite svaret. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (8 minutter siden):

Ja. (Selvfølgelig).

 

Sant nok, men poenget for meg er at tallene samsvarer. Tibber Pulse måler det jeg betaler, for den rapporterer jo det jeg skal betale. Men jeg er ikke fagmann, og ikke så ekstremt opphengt i de detaljene... ;) 

 

Men hvis du gjør en test, ville det vært spennende å få vite svaret. :) 

 

Jeg var nok litt uklar. Poenget mitt er at selv om dine tall samsvarer, så betyr ikke det nødvendigvis at Aeotec'en måler aktiv effekt, fordi det kan hende din platetopp har så god PF at det ikke betyr noe for deg. Min platetopp kan jo ha en dårligere PF enn din, og da ville ikke tallene her hos meg samsvart om jeg hadde hatt en Aeotec og den ikke måler aktiv effekt.

 

Jeg gjorde en liten test i går kveld. Reaktiv effekt målt av AMS-måleren økte med rundt 250 VA da jeg fyrte opp den største sonen på full boost. Da trakk platetoppen ca 3400 W. AMS-måleren ser jo på huset samlet, og jeg går ut fra at det er sannsynlig at man ikke uten videre kan regne med at endringen i reaktiv effekt er en korrekt representasjon av den reaktive effekten platetoppen sto for (siden jeg tror andre enheter i huset kan være med på å oppta deler av den). Om man likevel antar nettopp det, så betyr det at min platetopp i denne situasjonen hadde en PF på 0.99, så i praksis veldig god. Den er nok neppe så god i virkeligheten, men antakelig så god at det har minimal betydning om en eventuell Aeotec måler aktiv eller tilsynelatende effekt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.