Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kobling på Baderom (2-Pol/1Pol)


norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Trenger en liten sanity-check av koblingsskjema før jeg legger rør og gir dette videre til elektriker (striplede linjer har felles koblingspunkt mens prikkede er det som kommer fra en bryter).

 

I forbindelse med oppussing av bad skal det inn noen downlights, nytt speil med integrert LED lys og noen nye stikk. Har ikke helt oversikt over reglene rundt 1- vs 2-pol på badet, men utafra det jeg har lest og forhørt meg om skjønner jeg det slik at det bare er speilet som trenger 2-pol bryter. Jeg trodde kanskje downlights-dimmer også måtte være 2-pol, men en elektriker bekjent sa det ikke var noe krav ettersom det er LED lys som går gjennom trafo. Kanskje noen kan bekrefte?

 

Speilet har av/på bryter integrert, men skjønte det kunne være lurt med en bryter også utenfor dør og at den da måtte være 2-pol.

 

Viften (i tak) skal kobles fra et smart rele som vil ligge i en koblingsboks på loftet. Den har en inngang som kan kobles til en bryter for lokal styring.


image.thumb.png.f9646dddb6079f4df8bb5262b05d16e7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsemanGrey skrev (På 2.9.2022 den 15.12):

en elektriker bekjent sa det ikke var noe krav ettersom det er LED lys som går gjennom trafo. Kanskje noen kan bekrefte?

Så lenge det er SELV og elektriker-montert utstyr du likevel ikke skal kunne herje med, så er det ofte slik, ja. Men det er nok ikke trafoen alene som gjør det for da hadde speillyset også blitt godkjent.

 

Vi har imidlertid ingen to-polte brudd på badene våre. Både speil og taklys er montert uten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Så lenge det er SELV og elektriker-montert utstyr du likevel ikke skal kunne herje med, så er det ofte slik, ja. Men det er nok ikke trafoen alene som gjør det for da hadde speillyset også blitt godkjent.

 

Vi har imidlertid ingen to-polte brudd på badene våre. Både speil og taklys er montert uten. :) 

 

Ja var litt overasket over at speilet måtte ha 2-pol bryter da det er fastmontert med LED integrert. Man kan ikke gjøre noe med dette uansett uten å ta sikringen så hvorfor skulle 2-pol være nødvendig? Slik jeg har forstått kravet (har lest litt i helgen) skal det være 2-pol brudd på utstyr som en vanlig person skal kunne åpne/bytte deler på (vil vel stort sett omfatte bytte av lyspærer) samtidig som det er fuktighet på badet og at man da skal kunne bryte begge lederne uten å måtte ta sikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men til syvende og sist er det elektrikeren din som bestemmer. Hvis han sier du må ha to-polet brudd skal du 1) først spørre hvorfor og om det kan unngås, og 2) godta det hvis han sier at speillysene dine ikke er SELV-isolert (noe f.eks. enkelte speillys fra Ikea ikke er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Moskus said:

Ja, men til syvende og sist er det elektrikeren din som bestemmer. Hvis han sier du må ha to-polet brudd skal du 1) først spørre hvorfor og om det kan unngås, og 2) godta det hvis han sier at speillysene dine ikke er SELV-isolert (noe f.eks. enkelte speillys fra Ikea ikke er).

 

Ja absolutt, men jeg liker å gjøre litt research først så jeg kan stille de riktige spørsmålene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.