Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hørmann Supramatic E4 og Fibaro smart implant med grense/mikrobryter?


jkaberg

Spørsmål

Jeg er på halveis dypt vann her, men ser at flere har brukt Fibaro smart implant for og åpne/lukke garasjeporter.

 

Jeg lurte på om noen allerede har gjort tilsvarende med Hørmann Supramatic E4?

 

Ideelt sett hadde det vært trevlig og samtidig fått med om porten er åpen/lukket - kanskje via en grensebryter og IN1/2 på implanten?

 

Dokumentasjonen på selve motoren er her, slik jeg ser det er vel siden 27 mest intressant https://www.ligaard.net/sites/default/files/2021-06/Supramatic-4_NO.pdf

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har montert mikrobryter på begge ender også, og skulle bruke disse til å lese om den var åpen/lukket, for å kunne lage event for å lukke. Men det var før z-wave plugin ble oppgradert, så fikk ikke signalene inn på Smart implant.

På tide å forske videre...


Til info, så finnes den er IO enhet til motoren, som legger åpen/lukket ut på separate pinner. Portåpner kommuniserer med denne på en serieprotokoll over denne RJ pluggen på motor.
Aner ikke hva slags protokoll...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Truls ja det er en mulighet og 🙂 Endte opp med og kjøre på en magnetkontakt som følger skinnen i taket og får da kontakt i enden (dermed vet jeg at porten er åpen, og antar at all den tid magnetkontakten ikke har kontakt så er porten lukket) - satte den på INN2

 

På INN1 kjørte jeg en en vanlig bryter med impulsfjær, og OUT1 går da som illustrert på inngangene til motoren

 

Dette er godt testet i dag og fungerer veldig bra (med zwavejs2mqtt og HASS) og dekker behovet 🙂

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
jkaberg skrev (På 15.9.2022 den 12.45):

Kom frem til at følgende tegning fungerer? 

image.png.f9d3945ef42c59a6a3d68e500a12ea35.png

Jeg spør dumt, men. Er det slik at man må ha dedikert strøm til smart implant eller får den dette på rekkeklemme som sitter på garasjeport åpner? Jeg har koblet identisk som deg her, men ikke satt inn grensebryter. Får ikke noe liv i smart implant, tilsynelatende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.