omegatech Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 Hei,  Nyregistrert bruker pÄ forumet, men har lusket i trÄdene i lengre tid. Mye interessant her, sÄ for en som stadig ivrer etter mer hjemmeautomasjon sÄ er nok dette forumet en gullgruve. Dagens sak handler dog om nettverk. Har vel lest det jeg finner av nesten tilsvarende spÞrsmÄl (og svar), bÄde her og pÄ andre fora, men kan ikke si jeg har sett en endelig lÞsning. MÄ pÄ forhÄnd beklage dersom nÞyaktig det samme har blitt tatt opp og lÞst tidligere - jeg kan bare ikke finne det.  Jeg har Viken Fiber/Altibox og en FMG hjemmesentral som stÄr i bridge. En PC med pfSense tar seg av routing, brannmur, VPN og en hel del annet. TV gÄr via Huawei Q22, og den fungerer fint til vanlig TV, men plutselig for et par mÄneder siden sluttet strÞmme-appene til NRK og TV2 Ä fungere. Dette var samtidig som Viken Fiber gjorde noen endringer i sitt nettverk. Appene klager over at de ikke har tilgang til internett. Dog sÄ fungerer andre strÞmme-apper fint (foruten HBO).  Jeg trenger Ä servere Q22-boksen det som kommer pÄ LAN1 og samtidig la den ha tilgang til internett (LAN3). Alle lÞsningene jeg ser gjelder de som har byttet ut hjemmesentralen med egen ruter og henter ut de enkelte VLAN.  Er det noen som har noen gode tips til lÞsning her? Legger ved et enkelt bilde som viser oppsettet slik det er i dag. Har for Þvrig flere managed switcher liggende dersom det skulle vÊre behov for det.  PÄ forhÄnd takk for hjelpen  Siter
mroek Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 Problemet oppstÄr jo (som du har skjÞnt) fordi du bruker bridge mode, og dermed fÄr ikke dekoderen tilgang til internett, siden alt av internett-trafikk gÄr via LAN3-porten din.  Det finnes dessverre kun to lÞsninger pÄ dette. Enten mÄ du la FMG opptre som router (altsÄ ikke bruke bridge mode), slik at den gir dekoderen tilgang bÄde til internett og til TV-VLANet, eller sÄ mÄ du terminere fiberen i eget utstyr og hÄndtere alt selv.  Altibox kunne i teorien ha gitt dekoderen tilgang til internett over TV-VLANet, men det har de tydeligvis valgt Ä ikke gjÞre. Det finnes det forsÄvidt gode grunner for, sÄ jeg tviler pÄ at det er noe som vil endres pÄ. Siter
Hillmar Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 Her har du slik jeg ser det koblet opp Bridge-modus iht. beskrivelse fra Altibox. Har du vÊrt i kontakt med dem og fÄtt beskjed om at det er korrekt at NRK og TV2 appene ikke skal fungere i dette oppsettet? Siter
omegatech Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter Skrevet 19. oktober 2022 Takker for svar, begge to.  @Hillmar: Dette har vÊrt koblet opp slik i flere Är og har aldri vÊrt noe problem med strÞmme-apper (bortsett fra HBO som jeg ikke bruker uansett). NRK og TV2 sluttet Ä fungere etter de gjorde noen endringer pÄ sin side (jeg fikk plutselig en annen gateway-adresse, men ellers ingen synlige endringer). Har vÊrt i kontakt med de, men de har ingen annen god forklaring annet enn at jeg mÄ ta den ut av bridge-modus dersom det skal fungere. Merkelig at det har fungert fint i lange tider fÞr de endret pÄ noe..  à la FMG ta seg av ruting er ikke et tema. Med dobbel NAT kan jeg like greit vÊre uten internett, sÄ jeg bÞr finne en annen lÞsning.  @mroek: à terminere i eget utstyr kan selvfÞlgelig vÊre mulig Ä gjÞre, om enn litt kostbart og veldig utsatt for problemer nÄr de gjÞr noen endringer. Hadde vÊrt gÞy om var en grei mÄte Ä samle LAN1 og (en NAT-et) LAN3 til Q22.  Kan selvfÞlgelig forsÞke Ä kontakte deres kundeservice nok en gang for Ä forhÞre meg litt om hvorfor de har endret pÄ det som virket fÞr, men erfaringen tilsier at jeg bare vil fÄ tilbakemelding om at "skru av bridge sÄ blir alt bra". Siter
mroek Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 omegatech skrev (4 timer siden): à la FMG ta seg av ruting er ikke et tema. Med dobbel NAT kan jeg like greit vÊre uten internett, sÄ jeg bÞr finne en annen lÞsning.  @mroek: à terminere i eget utstyr kan selvfÞlgelig vÊre mulig Ä gjÞre, om enn litt kostbart og veldig utsatt for problemer nÄr de gjÞr noen endringer. Hadde vÊrt gÞy om var en grei mÄte Ä samle LAN1 og (en NAT-et) LAN3 til Q22.  Kan selvfÞlgelig forsÞke Ä kontakte deres kundeservice nok en gang for Ä forhÞre meg litt om hvorfor de har endret pÄ det som virket fÞr, men erfaringen tilsier at jeg bare vil fÄ tilbakemelding om at "skru av bridge sÄ blir alt bra".  Jeg vet at Altibox (og andre) leker med tanken om Ä innfÞre CGNAT, og i sÄ fall fÄr du uansett dobbel NAT.... Men det var en digresjon, jeg er uansett enig med deg, dobbel NAT er hÄplÞst og uÞnsket.  Det med Ä terminere i eget utstyr er jo ikke sÄ veldig kostbart, i grunnen. Du trenger en SFP og en switch eller router med SFP-interface, og routeren din mÄ kunne hÄndtere VLANs, samt vÊre DHCP-klient pÄ bÄde internett-VLANet og TV-VLANet.  Du har rett i at det kan vÊre litt sÄrbart nÄr Altibox endrer pÄ ting i sin ende, men min erfaring er at det ikke skjer ofte. Den ene gangen det har skjedd pÄ de 5 Ärene jeg har terminert fiberen selv, sÄ tok det meg bare noen minutter Ä finne ut av problemet og fÄ TV (har ogsÄ Q22) til Ä fungere igjen.  Jeg er ogsÄ enig i at det er dÄrlig at man ved Ä bruke bridge mode mister noe funksjonalitet pÄ TV-dekoderen. Rent teknisk kan de fÄ det til, men her hÞres det jo ut som de har gjort en strukturell endring pÄ sin side som har fÞrt til at det har sluttet Ä fungere. Det er absolutt ikke bra.  SÄ lenge fiberen er terminert i Altibox sitt utstyr, sÄ er du prisgitt deres oppsett, sÄ med mindre du kan fÄ dem til Ä fikse problemet ditt, sÄ mÄ du droppe FMGen og ta jobben selv om du skal fÄ det til Ä fungere. Siter
anders.ovreseth Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 En enkel lÞsning pÄ dette problemet er kanskje Ä omgÄ det ved Ä benytte seg av en Apple TV for TV og strÞmming. Denne kan kobles til ditt ordinÊre nettverk (pfSense nettet) og du kan bruke FMG i bromodus. Er det funksjoner en Apple TV ikke dekker som du finner pÄ Altibox dekoderen?'  mvh, Anders Siter
mroek Skrevet 19. oktober 2022 Skrevet 19. oktober 2022 Eller nye Google TV for den del. Jeg har en slik, og den er veldig bra. Apple TV er sikkert bra det ogsÄ, men personlig er jeg kraftig "applergisk", sÄ jeg ville jo ikke hatt det. 1 Siter
omegatech Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter Skrevet 19. oktober 2022 Huff, hĂ„per jeg slipper CGNAT, men nĂ„ betaler jeg faktisk for statisk IP-adresse, sĂ„ det ville vĂŠre rart om de av en eller annen grunn skulle kludre det til pĂ„ den mĂ„ten. Kan fundere pĂ„ Ă„ terminere i eget utstyr, men fĂ„r se om jeg snubler over det jeg trenger og om jeg har motivasjonen til Ă„ styre med det. Har en gammel HP-switch med SFP, men mĂ„ kjĂžpe modulet sĂ„ klart. HP er dog litt sĂŠre, sĂ„ mĂ„ i sĂ„ fall finne noe som er kompatibelt. Eventuelt sĂ„ kan jeg slĂ„ pĂ„ stortromma med noe fra MikroTik. Ă ikke ha strĂžmmetjenestene er jo ikke verdens undergang. Er ikke jeg som bryr meg om TV her i huset, men jeg er lei av Ă„ fĂ„ kjeft đ  Og ja, @anders.ovreseth, jeg har allerede en Apple-TV koblet til her som i alle fall har TV2-appen. Den er bare sĂ„ utrolig treg og det nytter ikke Ă„ spole tilbake eller starte pĂ„ nytt med den. Da er det enklere Ă„ bruke mobil-appen mot Chromecast. Min Apple-TV er vel 1. gen eller noe slikt, sĂ„ kunne sikkert ha blitt bedre med Ă„ fornye den. Google TV har jeg ingen erfaring med, men skal kikke pĂ„ det. Om det er Apple eller Google bryr jeg meg ikke sĂ„ mye om, bruker en lett blanding fra fĂžr.  Uansett, gode svar og tilbakemeldinger fra dere - det setter jeg pris pĂ„! FĂ„r kanskje vurdere en nyere Apple-TV da, om den gjĂžr det mulig Ă„ starte forfra og spole tilbake og slikt. Siter
BjÞrn Mork Skrevet 20. oktober 2022 Skrevet 20. oktober 2022 omegatech skrev (20 timer siden): TV gÄr via Huawei Q22, og den fungerer fint til vanlig TV, men plutselig for et par mÄneder siden sluttet strÞmme-appene til NRK og TV2 Ä fungere. Dette var samtidig som Viken Fiber gjorde noen endringer i sitt nettverk. Appene klager over at de ikke har tilgang til internett. Dog sÄ fungerer andre strÞmme-apper fint (foruten HBO). Interessant. Jeg kjÞrer Viken/Altibox via egen ruter og har gjort det i mange Är, men prÞver Ä holde dekoderen (ogsÄ Q22) sÄ isolert som mulig pÄ sitt eget VLAN. I gamle dager satte jeg den bare rett pÄ VLAN 101 fra Altibox. Men etter en omlegging for noen Är siden mÄtte jeg flytte den til et separat VLAN og rute mellom disse. Jeg rutet da bÄde multicast og unicast mellom dekoder og VLAN 101. Fremdeles med dekoderen helt isolert fra VLAN 102 (Internett). Det sÄ for meg ut til at Altibox rutet alt som dekoderen trengte fra Internett pÄ VLAN 101 ogsÄ. Som jo ga mening for deres egen "bridge mode" tjeneste.  Dette oppsettet hadde virket et par Är nÄr Viaplay strÞmme-appen brÄtt Ä funke for noen uker side. Hos meg virket fortsatt NRK. Jeg snoopet litt pÄ trafikken og konstaterte at Viaplay-appen forsÞkte Ä nÄ noen CDN-adresser uten Ä fÄ svar pÄ VLAN 101. Aner ikke om det skyldes at tjenesten har byttet adresser, eller tilfeldigvis endte opp pÄ en del av CDNet som Altibox hadde glemt Ä rute, eller om Altibox hadde endret noe.  Uansett, konksekvensen var ihvertfall den samme: For Ä fÄ bÄde live-TV (vet ikke helt hvorfor jeg bryr meg...) og alle strÞmme-appene til Ä virke, sÄ mÄ jeg nÄ rute multicast via VLAN 101 og det meste annet via VLAN 102. Med unntak av de spesifikke rutene som DHCP-serveren til Altibox pÄ VLAN 101 gir meg. Jeg antar at de gÄr til interne TV-tjenester, og at det derfor er lurest Ä rute de pÄ TV-VLANet.  Men opplegget har altsÄ stadig blitt mer herkete, og unÞdvendig herkete IMHO. Jeg antar det er en (muligens ubevisst) gradvis nedprioritering av de gamle dekoderene, til fordel for den nye som "bare trenger Internett".  Jaja, lang historie. Herk eller ikke, jeg tror lÞsningen pÄ problemet ditt er egen ruter. Du slipper ikke unna Ä ha en annen ruter enn Altibox sin mellom dekoderen fiberene dersom du skal fÄ "blandet sammen VLAnene", og da kan du jo like gjerne droppe Altibox sin. SÄ vidt jeg kan forstÄ sÄ ahr du allerede det meste (all?) hardwaren du trenger. Ser du skriver "10p" pÄ switchen. Det er ikke tilfeldigvis en 8 RJ45 + 2 SFP? I sÄ fall sÄ kunne du jo ta SFPen fra VMGen og sette inn der, og sÄ trunke VLAN 101 og 102 derfra til pFSense ruteren din. Da ville den sikkert kunne tatt seg av all magien bÄde som TV og Internet ruter. Med forbehold om at jeg ikke har filla peiling pÄ pfSense Siter
anders.ovreseth Skrevet 20. oktober 2022 Skrevet 20. oktober 2022 omegatech skrev (10 timer siden): Huff, hĂ„per jeg slipper CGNAT, men nĂ„ betaler jeg faktisk for statisk IP-adresse, sĂ„ det ville vĂŠre rart om de av en eller annen grunn skulle kludre det til pĂ„ den mĂ„ten. Kan fundere pĂ„ Ă„ terminere i eget utstyr, men fĂ„r se om jeg snubler over det jeg trenger og om jeg har motivasjonen til Ă„ styre med det. Har en gammel HP-switch med SFP, men mĂ„ kjĂžpe modulet sĂ„ klart. HP er dog litt sĂŠre, sĂ„ mĂ„ i sĂ„ fall finne noe som er kompatibelt. Eventuelt sĂ„ kan jeg slĂ„ pĂ„ stortromma med noe fra MikroTik. Ă ikke ha strĂžmmetjenestene er jo ikke verdens undergang. Er ikke jeg som bryr meg om TV her i huset, men jeg er lei av Ă„ fĂ„ kjeft đ  Og ja, @anders.ovreseth, jeg har allerede en Apple-TV koblet til her som i alle fall har TV2-appen. Den er bare sĂ„ utrolig treg og det nytter ikke Ă„ spole tilbake eller starte pĂ„ nytt med den. Da er det enklere Ă„ bruke mobil-appen mot Chromecast. Min Apple-TV er vel 1. gen eller noe slikt, sĂ„ kunne sikkert ha blitt bedre med Ă„ fornye den. Google TV har jeg ingen erfaring med, men skal kikke pĂ„ det. Om det er Apple eller Google bryr jeg meg ikke sĂ„ mye om, bruker en lett blanding fra fĂžr.  Uansett, gode svar og tilbakemeldinger fra dere - det setter jeg pris pĂ„! FĂ„r kanskje vurdere en nyere Apple-TV da, om den gjĂžr det mulig Ă„ starte forfra og spole tilbake og slikt. Nyere Apple TV funker (Apple TV4) som gull til dette, i alle fall TV 2 Play, Viaplay og NRK appen. Det har noen ganger vĂŠrt litt rusk i maskineriet, blant annet var det litt trĂžbbel med Viaplay for oss som var raskt over pĂ„ IOS 16 (beta) og NRK har noen ganger litt rusk rundt programmer som har startet dersom man Ăžnsker Ă„ spille de fra start, men stort sett ordner ting seg ved Ă„ oppdatere IOS og appene til siste versjon. Jeg har ogsĂ„ brukt Altibox appen mye tidligere , men den er nesten ikke i bruk lenger.  Regner med Google TV fungerer tilsvarende bra, men jeg har aldri testet den lĂžsningen. Siter
anders.ovreseth Skrevet 20. oktober 2022 Skrevet 20. oktober 2022 Legger til et bilde av Engadets test av strĂžmmedingser. Noko for ein kvar smak. Â Â Siter
omegatech Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter Skrevet 20. oktober 2022 Her var det mange utfyllende svar  @BjÞrn Mork: Tenker at Ä splitte ut VLAN-ene i mitt eget opplegg sikkert hadde gÄtt fint, men sÄ slo det meg brÄtt at jeg er en av de fÄ som faktisk har fasttelefon ogsÄ (IP-telefon som hentes ut fra FMG). Dette blir nok litt verre med eget oppsett, med mindre man kan tukle til en egen SIP-lÞsning. Dette er noe som brukes aktivt av familien ogsÄ, sÄ er egentlig ikke noe jeg kan kutte ut. For Þvrig, switchen som er tegnet inn i bildet er en D-Link DGS-1210P. 8 x RJ45 og 2 x RJ45/SFP. En gammel sak som fungerer greit og har PoE. à holde Q22 isolert fra eget LAN er sikkert lurt, og ville vÊrt noe jeg ogsÄ hadde prioritert. Minner meg pÄ at jeg mÄ fÄ splittet opp i VLAN for IoT-ting og et litt sikrere nettverk ogsÄ, men det fÄr kanskje bli en julegeskjeft.  Skulle bare Þnske at Altibox/Viken Fiber ikke endret tjenester og nettverk pÄ (tilsynelatende) mÄfÄ. Tidligere i Är klarte de ogsÄ Ä endre min faste IP-adresse uten Ä varsle meg pÄ forhÄnd, sÄ det skapte litt plunder nÄr det tok de to dager pÄ Ä finne ut hva som var "feil". Deres DHCP ga meg i tillegg feil gateway som jeg ikke kom videre fra, men etter en del telefoner sÄ ordnet det seg omsider. DHCP og gateway-problemet gjentok seg for 6-7 uker siden og det var etter dette at NRK og TV2-appene sluttet Ä fÄ kontakt med server. Har vÊrt noen timer i telefonkÞ og chat for Ä fÄ rettet opp DHCP-problemet. StrÞmmetjenestene derimot, der skylder de bare pÄ at jeg har den i bridge mode..  @anders.ovreseth: Tenker jeg helst kjÞper en Apple TV 4k av nyere type. Ikke at jeg har 4k-TV akkurat nÄ, men da er jeg sikret litt for fremtiden. Vurderte ogsÄ nyeste Chromecast med fjernkontroll, men selv om det er under halve prisen sÄ tror jeg den dyrere Apple-saken er bedre pÄ mange mÄter. Ikke minst med det at det er en del Apple-enheter i heimen som kan dra nytte av det. Ser at jeg har Apple TV gen 2 og ikke gen 1 som jeg skrev tidligere, men den er fra 2010, sÄ det er sÄ steinalder at det ikke duger lenger uansett.  Den listen over enheter kikket jeg litt pÄ, men ser at Roku ikke er Ä oppdrive i Norge. Tenker nok jeg fÄr blÞ litt kroner pÄ ny Apple TV og heller beholde nettverksoppsettet slik det er i dag. Til internett og vanlig TV sÄ fungerer det (for Þyeblikket) upÄklagelig, sÄ det er egentlig bare strÞmmetjenestene som setter en stopper for ting.  Siter
mroek Skrevet 20. oktober 2022 Skrevet 20. oktober 2022 omegatech skrev (15 minutter siden): Her var det mange utfyllende svar  @BjÞrn Mork: Tenker at Ä splitte ut VLAN-ene i mitt eget opplegg sikkert hadde gÄtt fint, men sÄ slo det meg brÄtt at jeg er en av de fÄ som faktisk har fasttelefon ogsÄ (IP-telefon som hentes ut fra FMG). Dette blir nok litt verre med eget oppsett, med mindre man kan tukle til en egen SIP-lÞsning. Dette er noe som brukes aktivt av familien ogsÄ, sÄ er egentlig ikke noe jeg kan kutte ut.   Ikke noe problem! Jeg har faktisk samme opplegg, og har lÞst det enkelt ved Ä la FMG fremdeles vÊre i drift, men den fÄr kun tilgang til VLAN 100 via sin WAN-port (fiberen er terminert i min switch, og switchen sender VLAN 100 til FMG over ethernet). FMG lyser riktignok rÞdt (fordi den ikke ser alle forventede VLANs), men telefon funker som normalt.  Siter
BjÞrn Mork Skrevet 21. oktober 2022 Skrevet 21. oktober 2022 mroek skrev (11 timer siden): Ikke noe problem! Jeg har faktisk samme opplegg, og har lÞst det enkelt ved Ä la FMG fremdeles vÊre i drift, men den fÄr kun tilgang til VLAN 100 via sin WAN-port (fiberen er terminert i min switch, og switchen sender VLAN 100 til FMG over ethernet). FMG lyser riktignok rÞdt (fordi den ikke ser alle forventede VLANs), men telefon funker som normalt. Ja, jeg har antatt at det ville funke, men aldri hatt anledning til Ä teste det i praksis. Godt Ä ha det bekreftet. Egen SIP-lÞsning hÄper jeg de har lagt inn tilstrekkelig med hindringer mot. Vil jo helst ikke ha de kontene pÄ avveie... Siter
BjĂžrn Mork Skrevet 21. oktober 2022 Skrevet 21. oktober 2022 omegatech skrev (12 timer siden): switchen som er tegnet inn i bildet er en D-Link DGS-1210P. 8 x RJ45 og 2 x RJ45/SFP. En gammel sak som fungerer greit og har PoE D-Link er kjipe med modellbetegnelser, men jeg tror det bare var de Marvell-baserte som kom med slike SFP+RJ45 porter. Ref https://svanheule.net/switches/dgs-1210_series Du kan nok spare et par watt ved Ă„ bytte den ut med noe nyere đ  Men jeg tviler pĂ„ at den switchen er spesielt kranglete mht hva slags SFP du bruker. SĂ„ du kan mest sannsynlig bare bruke SFPen fra VMG hvis du vil. AltsĂ„ null utstyrsbehov for egen ruter, sĂ„ lenge du ikke har for fĂ„ porter da Siter
mroek Skrevet 21. oktober 2022 Skrevet 21. oktober 2022 BjÞrn Mork skrev (11 timer siden): SÄ du kan mest sannsynlig bare bruke SFPen fra VMG hvis du vil. AltsÄ null utstyrsbehov for egen ruter, sÄ lenge du ikke har for fÄ porter da  OP har FMG, ikke VMG. Og FMG har ikke lÞs SFP, sÄ det mÄ skaffes utenom. Siter
omegatech Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter Skrevet 22. oktober 2022 mroek skrev (PĂ„ 21.10.2022 den 0.21):  Ikke noe problem! Jeg har faktisk samme opplegg, og har lĂžst det enkelt ved Ă„ la FMG fremdeles vĂŠre i drift, men den fĂ„r kun tilgang til VLAN 100 via sin WAN-port (fiberen er terminert i min switch, og switchen sender VLAN 100 til FMG over ethernet). FMG lyser riktignok rĂždt (fordi den ikke ser alle forventede VLANs), men telefon funker som normalt.   Ja det er nok en grei lĂžsning. Skal ha det i bakhodet om det blir Ă„ bytte over til mitt eget utstyr. Takk for tips!  BjĂžrn Mork skrev (23 timer siden): D-Link er kjipe med modellbetegnelser, men jeg tror det bare var de Marvell-baserte som kom med slike SFP+RJ45 porter. Ref https://svanheule.net/switches/dgs-1210_series Du kan nok spare et par watt ved Ă„ bytte den ut med noe nyere đ  Jepp, ser det er forskjellige modeller av akkurat samme navn, men tror dette er en av de tidligere utgavene. Uansett, er ikke den stĂžrste investeringen om jeg mĂ„ bytte den ut med noe som er litt bedre. Kanskje noe fra MikroTik? FĂ„r se hva det ender opp med.  Enn sĂ„ lenge sĂ„ har jeg kjĂžpt inn en Apple TV 6. gen (4k) som skal kobles opp i dag, sĂ„ tror jeg legger "den store endringen" pĂ„ is enn sĂ„ lenge, sĂ„ fĂ„r jeg heller ta det opp igjen rundt juletider nĂ„r man har litt mer fritid og kan pusle uforstyrret med dette.  Takker for alle tips, rĂ„d og erfaringer med dette Siter
BjÞrn Mork Skrevet 22. oktober 2022 Skrevet 22. oktober 2022 mroek skrev (18 timer siden): OP har FMG, ikke VMG Doh! Leseferdighetene er skrale for tiden. NÄ er jo ikke en slik SFP store utgiften uansett, men da blir det litt mer pes ja. Siter
Tell Skrevet 24. oktober 2022 Skrevet 24. oktober 2022 Hei dere! Jeg setter opp en lignende lÞsning med en MikroTik RB3011-router, hvor fiberen fra Altibox er koblet rett i routeren min med en SFP. Problemet mitt akkurat nÄ er at jeg ikke fÄr noen IP-adresse over DHCP pÄ VLAN 101. Noen som har tanker/erfaringer rundt dette? Siter
BjÞrn Mork Skrevet 24. oktober 2022 Skrevet 24. oktober 2022 Tell skrev (53 minutter siden): Problemet mitt akkurat nÄ er at jeg ikke fÄr noen IP-adresse over DHCP pÄ VLAN 101. Noen som har tanker/erfaringer rundt dette? Etter at vi fikk VMG ville DHCP-serveren pÄ VLAN 101 bare svare mac-adresser som lignet pÄ VMGen sin. Trenger ikke vÊre identisk, men OUI mÄ vÊre den samme tror jeg Siter
Tell Skrevet 25. oktober 2022 Skrevet 25. oktober 2022 BjÞrn Mork skrev (21 timer siden): Etter at vi fikk VMG ville DHCP-serveren pÄ VLAN 101 bare svare mac-adresser som lignet pÄ VMGen sin. Trenger ikke vÊre identisk, men OUI mÄ vÊre den samme tror jeg Tusen, tusen takk! Etter at jeg klonet MAC-adressen til Altibox-boksen kom det IP pÄ VLAN 101 med en gang, og alt fungerte med den konfig jeg postet tidligere i trÄden. Takk! 1 Siter
Tell Skrevet 15. november 2022 Skrevet 15. november 2022 Jeg problemer med at lineĂŠr IPTV stanset opp i lĂžpet av et halv minutts tid. Dette lĂžste seg ved Ă„ legge til en brannmurregel som tillot trafikk innkommende fra VLAN 101-grensesnittet til LAN. 1 Siter
Vesle1972 Skrevet 10. august 2023 Skrevet 10. august 2023 (endret) Tell skrev (PÄ 15.11.2022 den 18.48): Jeg problemer med at lineÊr IPTV stanset opp i lÞpet av et halv minutts tid. Dette lÞste seg ved Ä legge til en brannmurregel som tillot trafikk innkommende fra VLAN 101-grensesnittet til LAN. Hei Bruker UniFi Dream Router. Har har satt FMG boksen fra Altibox i bromodus. Koblet internett fra FMG til egen port og TV til annen port. Tagget TV signal med VLAN ID 101 i UDR og tilsvarende pÄ andre siden ut til dekoder (Lite 8 Poe) Dette har fungert i 2 mÄneder, men da jeg kom tilbake fra ferien begynte problemene igjen med at bildet fryses etter 30 sekunder (lineÊr TV). Du skriver at du laget en brannmurregel for Ä lÞse dette. Hvordan settes det opp ved bruk av GUI? Endret 10. august 2023 av Vesle1972 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.