Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enovas støttekrav til smart varmtvannsbereder - er Høiax Connected virkelig godt nok?


Anbefalte innlegg

Varmtvannsberederen trenger enten bytte av blandingsventil eller utskifting, og siden den er 17 år gammel, frister det med en ny. En ny bereder må selvfølgelig være smart, og også kvalifisere til Enova-støtte: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/

 

Ett av kravene,  som tilbyr planlegging utfra strømpris innebyget eller via leverandørens løsning er det et eget separat krav at:

"Berederen skal også være tilrettelagt for styring fra ulike typer smarthus-system som en del av helhetlig strømstyring i boligen. Det betyr at berederen må kunne kommunisere via de vanligste åpne kommunikasjonsprotokollene for smarthusteknologi." (min utheving)

 

Og her stusser jeg veldig på Høiax connected. Den leveres nemlig ikke med noe annen støtte enn wifikommunikasjon via deres lukkede og proprietære løsning. Jada, den løsningen igjen, har et API. Men det går via deres skytjeneste. Så vidt jeg kan se, kan ikke Høiax connect-beredere kommunisere med NOEN av de vanligste åpne kommunikasjonsprotokollene for smarthusteknologi. Den kommuniserer  via wifi, som med kan sies å være en protokoll som er vanlig for smarthusteknologi, men det er ikke mulig å kommunisere med berederen via dette. Berederen kan tilsynelatende utelukkende kommunisere med Høiax sin skytjeneste. Den ser ikke ut til å støtte hverken Zigbe, Zwave, eller wifi-tilgang lokalt.

 

Jeg ser Høiax markedsfører ENOVA-støtten sammen med produktet, så jeg antar at det er en mangel dersom produktet ikke kvalifiserer, og at det er trygt å bestille. Men jeg kan altså ikke skjønne at løsningen oppfyller akkurat dette ene obligatoriske kravet, selv med relativt store doser godvilje  til en regntung onsdag å være. Og jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på at Høiax sin skyløsnig er der om 25 år, men det mener jeg berederen bør være. Er det noen andre som har stusset over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stusset ja. Kjøpte likevel siden jeg uansett måtte bytte bereder... Spurte Oso om deres API/planer, men der fikk jeg aldri noe svar. Høiax sier mulighet for lokal tilkobling er noe de vil _vurdere_ å legge til i en fremtidig oppgradering av firmware, men at de ikke har besluttet hvordan/når. Antar det ikke skjer uten at de får en god del trykk på saken fra potensielle kunder. Vi som allerede har kjøpt har jo ikke så mye vi skulle sagt.

 

Varmtvannberederen eksponerer en https-server på standard port 443, men jeg har enda ikke klart å finne noen baner å snakke med der. Er det noen som har undersøkt litt grundigere enn meg og kanskje funnet noe?

 

* ALPN: offers h2
* ALPN: offers http/1.1
* (304) (OUT), TLS handshake, Client hello (1):
* (304) (IN), TLS handshake, Server hello (2):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Certificate (11):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server key exchange (12):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server finished (14):
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Client key exchange (16):
* TLSv1.2 (OUT), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Finished (20):
* TLSv1.2 (IN), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Finished (20):
* SSL connection using TLSv1.2 / ECDHE-ECDSA-AES256-GCM-SHA384
* ALPN: server did not agree on a protocol. Uses default.
* Server certificate:
*  subject: C=NO; O=Hoiax; CN=HOIAX_4c75251482b7_guid
*  start date: Oct 18 08:19:23 2022 GMT
*  expire date: Oct  5 08:19:23 2072 GMT
*  issuer: C=NO; ST=Ostlandet; O=Hoiax; OU=JPI; CN=Hoiax JPI IM1 CA

 

Kikket litt på trafikken den har med omverdenen, og ser den snakker MQTT (kryptert) med azure iot hub.

 

Har tenkt på å sette opp mitmproxy, men har enda ikke hatt nok av både tid og ork. Mistenker at den _muligens_ ikke validerer sertifikatet i andre enden (den skal jo leve i mange år og potensielt ikke få oppdateringer som lar den fortsette å validere evt nye sertifikater hos Azure), og at det derfor kan være en farbar vei for å evt håndtere denne kommunikasjonen via egen mqtt-server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.