Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber varmepumpestyring - Tilgang på dag / nattsenk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Mitsubishi VP koblet til Tibber som PowerUp, og satt den opp med nattsenk der. Den ser ut til å forsøke å være litt smartere enn en standard "reduser med 2 grader etter 23:00" tilnærming. Blant annet ved at den kan gå enda lavere i dyre timer, eller varme opp litt ekstra i billige timer. Og smart liker vi jo!

 

Jeg har i HomeAssistant nå "linket" øvrige gulvvarmetermostater til varmepumpens settpunkt. Altså at gulvvarmen f.eks i stuen er 2 grader lavere enn VP, og når Tibber senker for natten så vil også gulvvarmen følge etter. Fungerer bra :) Det gir oss også enklere manuell styring ved at vi kan redusere "alt" ved å skru ned varmepumpen.

 

Tibber har også muligheter for dagsenk, men der er jeg litt mer varsom fordi bruksmønsteret her ikke er så A4 som appen legger opp til. Eksempelvis sporadisk hjemmekontor, tidlig hjemme osv. Jeg skulle gjerne aktivert dagsenksenk (og forsåvidt nattsenk) fra HomeAssistant. Er det mulig å aktivere / deaktivere natt- og dagsenk fra Tibber API kanskje? 

 

Jeg snoket litt rundt i APIet, men fant det ikke selv. Er det noen av dere herlige geeks som kan hjelpe eller har andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne, jpulakka/nordpool_diff: Transforms electricity spot price into thermostat control signal. Home Assistant custom component. (github.com) , gjør nok noe av det samme. Og da er du ikke lenger avhengig av en skytjeneste (annet enn at du må hente priser på strøm en gang i døgnet)

Men viktigste grunn til å bruke noe som nordpool_diff er at du får kontrollen selv på hvordan dette skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres forlokkende ut som løsning det, jeg bare prøver å redusere antall avhengigheter til diverse plugins etc. til HomeAssistant. Det har gitt meg litt trøbbel tidligere :)

 

Takk for tips, jeg skal se nærmere på det (og kjenner jeg meg selv rett så blir det nok den løsningen.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.