Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Z-wave network" havari


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Hei

For noen dager siden jobbet jeg med HS4, og så begynte ting å "falle fra hverandre" og jeg mistet etterhvert forbindelsen med alle z-wave devicene mine. Jeg hadde (heldigvis) en USB1-stick backup som jeg tok med Aeotec-verktøyen bare noen timer før. Jeg uploaded denne backup´en til en tilsvarende UZB1-stick og ting startet tilsynelatende greit.

 

Men i dag skulle jeg legge til en ny enhet og da fikk jeg tilsvarende problemer som første gangen. Etter litt undersøkelser så har jeg funnet ut at z-wave databasen i HS4 og UZB1-stick ser ut til å ha mistet forbindelsen. Istedet at HS4 lese z-wave data fra databsen ved restart, så lastes all Z-wave-info ned fra UZB1-stick. Basale funksjoner som av/på/dim/status virker, men optimize/include/exclude fungerer ikke.

 

Så jeg har vel kommet til at min (sikkert noe naive) tilnærming til å gjenopprette et z-wave-nettverk var noe mangelfult. Jeg har to UZB1-sticks og en ganske ny backup av sticken(har også mange HS4-backups). Jeg har tydeligvis ikke helt fått med meg hva som er nødvendige skritt i en slik prosess. I HS4 er det mange valg og menyer,  og det er ikke helt opplagt for meg hva jeg må gjøre (og ikke gjøre). Jeg har prøvd å lese meg opp, men har ikke helt klart å få grepet likevel.

 

Er det noen som kan gi meg en rask innføring til hva jeg må gjøre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt meg på en "restore interface from network" og den jobbet et stund. Da jeg kjørte en "device info" så var det kun kontrolleren dukket opp i listen...så jeg vet ikke om det var det, eller om resten av devicene dukker opp etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjosepose skrev (På 7.1.2023 den 22.11):

Er det noen som kan gi meg en rask innføring til hva jeg må gjøre...?

Det første du skal prøve er å nullstille Z-wave databasen, men ta for all del en backup først (vanlige backup-rutiner burde holde).

 

Deretter går du til http://dinipadresse/ZWaveConfig

Der er det tre knapper. IKKE TRYKK PÅ NR 1.

image.png

 

... men så skal jeg innrømme at jeg er usikker på om det er knapp nr 2 eller 3 du skal trykke på. Hvis du har backup av Z-Wave2.db filen, så prøv "Reset Z-Wave Data" først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at "alt" skal være fungerende igjen...da burde vel filen "Z-Wave2.db" endre seg(dato og/eller størrelse) om jeg legger til eller sletter en device? Slik jeg skjønner så er denne filen en slags cache for innholdet i z-sticken? Jeg ser at dette skjer med filene ".node" og ".zwave" hver gang noen endres på Zwave-nettverket...

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjosepose skrev (25 minutter siden):

@Moskus vet du om HS4 z-wave plug-in egentlig benytter z-wave2.db? Når jeg har lastet inn legacy plugin så er det "aktivitet" på databasen, men når jeg bytter over til HS4 plug-in så slutter database (z-wave2.db) å endre seg...

Nei, jeg kjører HS3 på hovedsystemet, og der jeg har HS4 har jeg ikke oppdatert til versjon 4 av plugin'en enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.