Fjosepose Skrevet 7. januar 2023 Skrevet 7. januar 2023 Hei For noen dager siden jobbet jeg med HS4, og sÄ begynte ting Ä "falle fra hverandre" og jeg mistet etterhvert forbindelsen med alle z-wave devicene mine. Jeg hadde (heldigvis) en USB1-stick backup som jeg tok med Aeotec-verktÞyen bare noen timer fÞr. Jeg uploaded denne backupŽen til en tilsvarende UZB1-stick og ting startet tilsynelatende greit.  Men i dag skulle jeg legge til en ny enhet og da fikk jeg tilsvarende problemer som fÞrste gangen. Etter litt undersÞkelser sÄ har jeg funnet ut at z-wave databasen i HS4 og UZB1-stick ser ut til Ä ha mistet forbindelsen. Istedet at HS4 lese z-wave data fra databsen ved restart, sÄ lastes all Z-wave-info ned fra UZB1-stick. Basale funksjoner som av/pÄ/dim/status virker, men optimize/include/exclude fungerer ikke.  SÄ jeg har vel kommet til at min (sikkert noe naive) tilnÊrming til Ä gjenopprette et z-wave-nettverk var noe mangelfult. Jeg har to UZB1-sticks og en ganske ny backup av sticken(har ogsÄ mange HS4-backups). Jeg har tydeligvis ikke helt fÄtt med meg hva som er nÞdvendige skritt i en slik prosess. I HS4 er det mange valg og menyer, og det er ikke helt opplagt for meg hva jeg mÄ gjÞre (og ikke gjÞre). Jeg har prÞvd Ä lese meg opp, men har ikke helt klart Ä fÄ grepet likevel.  Er det noen som kan gi meg en rask innfÞring til hva jeg mÄ gjÞre...? Siter
Fjosepose Skrevet 7. januar 2023 Forfatter Skrevet 7. januar 2023 Jeg har forsÞkt meg pÄ en "restore interface from network" og den jobbet et stund. Da jeg kjÞrte en "device info" sÄ var det kun kontrolleren dukket opp i listen...sÄ jeg vet ikke om det var det, eller om resten av devicene dukker opp etterhvert. Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2023 Skrevet 9. januar 2023 Fjosepose skrev (PÄ 7.1.2023 den 22.11): Er det noen som kan gi meg en rask innfÞring til hva jeg mÄ gjÞre...? Det fÞrste du skal prÞve er Ä nullstille Z-wave databasen, men ta for all del en backup fÞrst (vanlige backup-rutiner burde holde).  Deretter gÄr du til http://dinipadresse/ZWaveConfig Der er det tre knapper. IKKE TRYKK Pà NR 1.  ... men sÄ skal jeg innrÞmme at jeg er usikker pÄ om det er knapp nr 2 eller 3 du skal trykke pÄ. Hvis du har backup av Z-Wave2.db filen, sÄ prÞv "Reset Z-Wave Data" fÞrst.  Siter
Fjosepose Skrevet 9. januar 2023 Forfatter Skrevet 9. januar 2023 (endret) Takker@Moskus! Er dette noe som finnes i HS4, eller er du pÄ HS3? Klarer ikke helt umiddelmart Ä finne disse funksjonenen... Endret 9. januar 2023 av Fjosepose Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2023 Skrevet 9. januar 2023 Merk at jeg kjÞrer 3.0.9.0 her enda.  GÄ til Plugins -> Manage. Trykk pÄ "More"-knappen til Z-wave og sÄ Config. 1 Siter
Fjosepose Skrevet 9. januar 2023 Forfatter Skrevet 9. januar 2023 Der ja! Jeg nedgraderte plug-in og trykket pĂ„ "Reset z-wave Data" og da ble det liv i "z-wave2.db" filen igjenđ Siter
Fjosepose Skrevet 9. januar 2023 Forfatter Skrevet 9. januar 2023 (endret) For at "alt" skal vÊre fungerende igjen...da burde vel filen "Z-Wave2.db" endre seg(dato og/eller stÞrrelse) om jeg legger til eller sletter en device? Slik jeg skjÞnner sÄ er denne filen en slags cache for innholdet i z-sticken? Jeg ser at dette skjer med filene ".node" og ".zwave" hver gang noen endres pÄ Zwave-nettverket... Endret 9. januar 2023 av Fjosepose Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2023 Skrevet 9. januar 2023 Jeg ser min endrer seg nÄr jeg gjÞr endringer i nettverket, men jeg har ikke fulgt med pÄ nÄr det skjer.  Siter
Fjosepose Skrevet 9. januar 2023 Forfatter Skrevet 9. januar 2023 @Moskus vet du om HS4 z-wave plug-in egentlig benytter z-wave2.db? NÄr jeg har lastet inn legacy plugin sÄ er det "aktivitet" pÄ databasen, men nÄr jeg bytter over til HS4 plug-in sÄ slutter database (z-wave2.db) Ä endre seg... Siter
Moskus Skrevet 9. januar 2023 Skrevet 9. januar 2023 Fjosepose skrev (25 minutter siden): @Moskus vet du om HS4 z-wave plug-in egentlig benytter z-wave2.db? NÄr jeg har lastet inn legacy plugin sÄ er det "aktivitet" pÄ databasen, men nÄr jeg bytter over til HS4 plug-in sÄ slutter database (z-wave2.db) Ä endre seg... Nei, jeg kjÞrer HS3 pÄ hovedsystemet, og der jeg har HS4 har jeg ikke oppdatert til versjon 4 av plugin'en enda. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.