Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RF Fjernkontroll, sende "på" flere ganger på rad.


Lemon

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en Tellstick Znet Lite v2 sammen med Home Assistant. Jeg er på vei bort fra RF, men synd å kaste brukbare ting.  Det jeg sliter med er dette:

 

Trykker jeg "på" på fjernkontrollen, får jeg "på" i Home Assistant. Trykker jeg av likeså. Men så er problemet hvis jeg skrur noe på med byteren, for så å slå det av med Home Assistant. Hvis jeg da vil slå det på igjen med fjernkontrollen, skjer det ingenting, fordi bryteren allerede er "på".  Tellsticken ser ikke ut til å sende repeterende like signaler.  Hvis jeg trykker "av" på bryteren, og deretter "på" virker dette.  Det er også bekreftet gjennom Node Red at det ikke kommer noe beskjed ved repeterende trykk av "på" eller "av", kun ved anhvert trykk av og på.

 

Finnes det en løsning på dette? Jeg vil bare få beskjed hver gang en knapp trykkes, uansett hvilken knapp som var trykket sist.

 

Fjernkontrollen er en NEXA NEYCT-705.

 

Usikker på hva mer info som evt trengs for å hjelpe med dette, men spør gjerne så skal jeg prøve å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir synsing. Men jeg tipper Tellsticken har registrert status som på, og selv om fjernkontrollen faktisk sender på-kommando flere ganger på rad så er det ingenting som har endret seg for Tellsticken, og HA får da ikke beskjed.

 

Nå har jeg lite erfaring med Tellstick men skal dette løses så må HA oppdatere Tellsticken med ny status når denne endres i HA. Altså toveiskommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet men mistenker nok at for å løse dette så er det på tide å pensjonere fjernkontrollen... Den har tydeligvis bittelitt intelligens innebygget og det er det som ødelegger for deg...

 

 

Og: Velkommen til forumet @Lemon 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen begge to! Jeg måtte tenke litt mer gjennom saken en gang til mens jeg formulerte et svar her, og så kom jeg på løsningen. Det var bare å sende status på bryteren til Telldus når lyset blir skrudd av/på i Home assistant.  Nesten flaut hvor enkelt det var å fikse.  Tidligere hadde jeg bare sendt statusen på selve lyset tilbake til telldus, ikke status på bryteren.

 

Da ble systemet straks mer brukbart, om enn som en B-løsning. Ulempen er først og fremst at telldus bare "poller" Home Assistant hvert femte sekund, så responstiden er ikke så god. Men nå kan jeg bruke den til å hente fram "scenes" for stuelyset uten å bruke telefonen.  Apropos, finnes det noen zigbee-fjernkontroller med like mange "kanaler", 16 stk?

 

Screenshot 2023-02-06 at 22.57.24.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.