Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan oppgradere Aeotec z-wave 7 firmware på en RPi


MHR

Anbefalte innlegg

haraldov skrev (3 timer siden):

 

@OlavT, hvorfor bruker du så høy på "Normal Power Level"? Du bruker 9,9 mens jeg bruker verdi 0.

Zwave utviklere skrive at å øke Tx power (Normal power level) vil gjøre at nodene hører kontrolleren bedre, men kontrolleren vil ikke høre nodene bedre. Dette kan skape problemer med kommunikasjonen mellom kontroller og noder. 

 

image.thumb.png.1f256036576377b0f38d8d49a92ddcfa.png

bruker den nå siden igår og d ser ut som dette fungere ,ikke noen node som er død ennå  og ingen her i huset som har klaget 👍

image.thumb.png.f3bd88455adbf312be16786ad5877974.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at dere ikke bruker default verdiene som zwave-utviklerene foreslår:

Normal Power Level: 0 dBm

Measured output power at 0 dBm: 3,3 dBm

 

Men det er mulig noe jeg ikke forstår her. Isåfall bør dere dokumentere hvorfor dere bruker disse verdiene da andre brukere kan gjøre det samme.

 

Jeg har forøvrig fått min første døde node i dag etter at noden ble intervjuet på nytt igår som foreslått av zwave utviklerene.  Går nok tilbake til Aeotec zstick 5+ hvis dette forsetter. Den bare fungerer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er rart at dere ikke bruker default verdiene som zwave-utviklerene foreslår:

Normal Power Level: 0 dBm

Measured output power at 0 dBm: 3,3 dBm

 

Men det er mulig noe jeg ikke forstår her. Isåfall bør dere dokumentere hvorfor dere bruker disse verdiene da andre brukere kan gjøre det samme.

 

Jeg har forøvrig fått min første døde node i dag etter at noden ble intervjuet på nytt igår som foreslått av zwave utviklerene.  Går nok tilbake til Aeotec zstick 5+ hvis dette forsetter. Den bare fungerer.

 

 

jeg har testet mange forskjellige verdier der ,jeg personlig syns d fungerer best hos meg (9,9) ,skal teste om noen uke  den som er er default men jeg lurte på den noen har  , og noen har  .  !!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ulike firmware versjoner har dere opplevd døde noder på  ved bruk av en Z-wave 7 stick?

Hvor lenge er de døde før de er på nett igjen uten at dere manuelt pinger dem og hvor ofte skjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt firmware 7.18.2 (den som Aeotec anbefaler) og nå 7.19.2 på min Aeotec zstick-7. Det er fire Fibaro Dimmer 2 noder (fw versjon 3.5) som dør etter ett døgn. De andre nodene har jeg ikke opplevd at dør (Aeotec multisensor og heavy duty switch, Heatit z-trm3, Fibaro smoke detector).

 

Jeg har ikke ventet så lenge at de har våknet opp igjen, men når jeg pinger Dimmer 2 nodene så våkner de opp. Jeg trenger et stabilt zwave nettverk så jeg har gått tilbake til Aeotec zstick 5+ uten disse problemene.

Jeg tror at dette er et kjent problem for utviklerene da de har opprettet en egen sak for noder som har kommunikasjonsproblemer med zwave-js driver versjon 10.x (https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4994).

Så jeg tror kommunikasjonsproblemet gjelder bare ett fåtall enheter og hos meg var det Fibaro Dimmer 2 (FGD212). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHR skrev (På 24.2.2023 den 17.03):

Hvilke ulike firmware versjoner har dere opplevd døde noder på  ved bruk av en Z-wave 7 stick?

Hvor lenge er de døde før de er på nett igjen uten at dere manuelt pinger dem og hvor ofte skjer det?

Jeg har  firmware 7.19.1 Aeotec Z-pi7 i yellow  og d har funger bra i 2 dager ,ikke noen døde noder ennå🤞

har testet igår litt health check d er ikke helt bra rating 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 25/02/2023 at 21:37, haraldov said:

Jeg tror at dette er et kjent problem for utviklerene da de har opprettet en egen sak for noder som har kommunikasjonsproblemer med zwave-js driver versjon 10.x (https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4994).

Jeg ser at den git issuen ble stengt for 5 dager siden. 

 

Tusen takk for input folkens! Setter pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 25/02/2023 at 21:37, haraldov said:

Jeg har brukt firmware 7.18.2 (den som Aeotec anbefaler) og nå 7.19.2 på min Aeotec zstick-7. Det er fire Fibaro Dimmer 2 noder (fw versjon 3.5) som dør etter ett døgn

Jeg lagde en egen github sak på node-zwave-js på dette problemet. Jeg fikk som svar at Aeotec zstick-7 EU versjon ikke var anbefalt lengre på grunn av dårlig RF ytelse. I tillegg er Fibaro Dimmer 2 enhetene bak en bryter med metall og plast. Dette kan gjøre at RF signalene ikke kommer frem alltid enten på grunn av svakt signal fra zstick-7 og/eller at Fibaro Dimmer 2 enheten ikke tar imot signal på grunn av dårlig antenne.

 

Så nå må jeg få kjøpt meg en av disse anbefalte z-wave kontrollere: 

  • Aeotec Gen5+ (the + is important), with firmware 1.2 (update is here if necessary)
  • Zooz ZSt10-700 (if you can get your hands on a EU version)
  • Silicon labs UZB7 (or UZB3 works too, but that's also the older 500 series)
  • 800 series does not support NVM restore yet, last I tested.

Se mer her: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/5596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

@haraldov Hvilken kontroller endte du med? De siste ukene så har jeg hatt samme problem med Aeotec gen7 kontrolleren der zwave nettet bare knelte. "Controller unable to transmitt". Oppdaterte til siste FW for å se om det hjalp, men til ingen nytte. Ifølge diverse forums så har de enda ikke klart å fikse problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Klungervik skrev (21 minutter siden):

@haraldov Hvilken kontroller endte du med? De siste ukene så har jeg hatt samme problem med Aeotec gen7 kontrolleren der zwave nettet bare knelte. "Controller unable to transmitt". Oppdaterte til siste FW for å se om det hjalp, men til ingen nytte. Ifølge diverse forums så har de enda ikke klart å fikse problemet. 

Hei 

Hadde samme problemet med aotec gen7 ,kjøpte zooz 800serie GPIO og koblet den mot esp WT32-ETH01 og den har fungert perfekt nesten 4 måneder nå (bruker zwavemqtt)

 

Endret av xbmc.tt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt noe ny z-wave kontroller ennå. Aeotec Gen 5+ fungerer fortsatt fint.

Vurderer likevel å kjøpe Zooz - ZST10-700 som Tronika selger. Denne er støtte i Home Assistent https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/

Kunne også vurdert zooz 800serie, men NVM Backup/Restore er ennå ikke støttet for 800 serie.

 

3 hours ago, Terje Klungervik said:

Aeotec gen7 kontrolleren der zwave nettet bare knelte. "Controller unable to transmitt".

En ting du kunne ha prøvd er å bygge opp et mer stabilt z-wave mesh nettverk med flere zwave repetere. Selv om antennen på kontrolleren er dårlig vil zwave repetere som er nærme kontrolleren videresende meldinger fra batteri noder eller andre noder som også er zwave repetere. Mer informasjon her: https://docs2.hubitat.com/how-to/build-a-solid-zwave-mesh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange noder tror jeg mesh nettverket ditt er bra nok. Jeg ville ha vurdert enten å gå tilbake til  Aeotec Gen 5+ eller kjøpt Zooz - ZST10-700 som vil gi deg lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.