Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Modbus driver for HS4?


Einar

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke etter det, men det jeg har funnet ser ut som de ikke er støttet lenger. En av dem var jo her på forumet, men har blitt borte.
Dette fordi jeg har en bunke mikrokontroller kort med flere relé utganger og galvanisk skilte innganger + motor drivere.

Og det kunne jeg tenke meg å bruke for kablet tilkobling av alarmer o.l. som ikke egner seg over Zigbee eller Z-Wave.

Ettersom jeg har det jeg trenger for å kode mikrokontrolleren så er også andre protokoller over RS485 mulig. Men det finnes vel neppe noe enklere enn Modbus.

Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (På 12.2.2023 den 13.16):

Men det finnes vel neppe noe enklere enn Modbus.

MQTT er riktig valg. 🙂

 

Men hvis du vil bruke Modbus, så er den gamle HS3-pluginen tilgjengelig enda: https://shop.homeseer.com/products/modbus-plug-in-for-hs3

 

(Jeg måtte tenke meg om, og kom frem til at du nok mente "plugin" istedenfor "driver").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det mente jeg sikkert. Plugin=driver i min enkle verden. 🥴
Jeg har sett den du linker til, men der er det jo ganske klar beskjed om at den er kjørt i grøfta.
Modbus er det jeg har brukt så langt på kortet. Jeg har tenkt på MQTT men kortet har ikke Ethernet. Så jeg har tenkt på å lage en Modbus/MQTT gateway. Eventuellt krype til korset og kjøpe en. Jeg tenker også litt på forsinkelser. Det blir jo lagt på litt for hver protokoll signalene skal gjennom.
Eller en Raspberry lookalike koblet rett på kanskje. Jeg har en god del ledig I/O ut på pinner. På med tenkehetta......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.