Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kontroll av varmepumpe


Sickel

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med hjemmemonitoring i mange år gjennom å pepre huset med arduinobaserte sensorer og stappe dataene inn i en database, men har ikke kommet i gang til å bruke dette til noe automatisering ennå. Jeg har begynt å kjøre Home Assistant og tenker at et av de neste trinnene bør være å få kontroll over luft-luft varmepumpa. Et prinsipp for min hjemmeautomatisering er at ingenting skal være avhengig av skytjenester. Dersom jeg fortsetter med Home Assistant, kjøper jeg nok skytjenesten for den, men det betyr jo bare at det er tilgjengelig utenifra - ingenting inne holder opp å fungere om jeg mister internettilgangen eller om de som drifter den tjenesten av en eller annen grunn skulle gi seg.

 

Så spørsmålet er, hva finnes av fjernkontroller for varmepumpe som er grei å integrere med HA og som kan kjøre uavhengig av skytjenester?  Jeg fant Sensibo Air, den snakker greit med HA, men etter hva jeg kan se ellers, fungerer ikke den uten egen internettilgang. Har jeg misforstått Sensibo, eller har noen noe annet å anbefale?  (Jeg er ikke redd for å flashe firmware på nyinnkjøpte gadgets om det er det som skal til for å få dem til å oppføre seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lokal kontroll kan du kan lage en IR remote for å styre IR recevier på varmepumpen. Du bruker da esphome som er tett integrert med Home Assistant. Se mer her: https://esphome.io/components/climate/climate_ir.html

 

Et annet alternativ er å bruke en z-wave fjernkontroll som f.eks ZXT-120 til å styre varmepumpen. Se mer her: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, haraldov said:

For lokal kontroll kan du kan lage en IR remote for å styre IR recevier på varmepumpen. Du bruker da esphome som er tett integrert med Home Assistant. Se mer her: https://esphome.io/components/climate/climate_ir.html

 

 

Perfekt! det var jo den typen løsning jeg egentlig var på jakt etter, uten å vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automasjoner du lager i esphome vil fungere offline. Har ikke prøvd selv å få dette til, men i dokumentasjonen her: https://esphome.io/guides/automations.html så finner du triggere, conditions og action som gjør at du kan styre varmepumpen selv om HA er nede.

Som eksempel mener jeg at @stigvi, har laget esphome kode for for å styre varmtvannsberederen uavhengig av home assistant. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (5 minutter siden):

Som eksempel mener jeg at @stigvi, har laget esphome kode for for å styre varmtvannsberederen uavhengig av home assistant.

Jeg har en drøss med esphome dingser. Men akkurat for VVB har jeg laget en "watchdog" funksjon. Jeg bruker home assistant sin klokke som en sensor i esphome. Hvis denne ikke har oppdatert seg de siste 4 timer så antar esphome at HA har gått ned for telling. Da har oppvarming kun på de timene med lav strømpris også stoppet opp og esphome slår på tanken. Enkelt og greit fordi jeg vil jo ha varmt vann selv om HA skulle svikte.


Når jeg tenker meg om så har jeg laget det samme for hovedvannkranen. Lekkasjesensorene går via zigbee og HA. Dingsen som styrer vannkranen er en esphome sak (Shelly 1). Hvis det ikke har vært noe livstegn fra HA så stenges vannet. Det er mulig å åpne det manuelt igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ArnsteinL said:

Et alternativ er også:

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/nedis-smartlife-smarte-hjem/nedis-smartlife-universalfjernkontroll-med-wifi-p51565 

er på lager ferdig bygd og kan brukes direkte eller med tasamota o.l. Tror Jula også fører den, men jeg kjøpte på Kjell

 

Vær obs på at så godt som alle nyere tuya-produkter bruker en ny chip som ikke er kompatibel med esphome eller tasmota.

Så om det ikke er en gammel hyllevarmer så vil du få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipp for å unngå skytjenester er bra, men akkurat for varmepumpe har jeg gjort et unntak.

 

Løsningen til feks Kaiteki 6600 integreres sømløst mot HA. I et år har denne funger helt stabilt. Kan jo vurdere dette opp mot stabilieten til et "dumt" IR-interface med begrensede feedback muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.